Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direkte kopiering af webshop?

Side 2 ud af 9 (82 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Stine Vestergaard:
Forstår bare ikke man har samvittighed til at lave samme side som konkurrenten.

Nu spø'r jeg lige igen for at være rigtigt irriterende: Hvor ved du fra at det ikke er din designer der har ladet sig "inspirere" af den anden side? Ved du f.eks. at den anden side er nyere end din?

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 14:28

Har lige spurgt min designer (min designer har ikke programmeret) har en anden programmør, og ved ikke om det er den samme som sagt.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:30

Ang. designet har vi jo bygget det op fra bunden, og har helt selv bestemt hvad der skal være hvor osv osv.

så det er ikke bare en standard der er rettet en lille smule til.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:31

Men jo ikke noget og gøre ved, min side må jo åbenbart bare være god siden hun vil lave alt det samme :)

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 14:32

For mig at se er den største lighed, at I formodentlig har valgt samme shopsystem. De er begge ret basalt sat op funktionsmæsigt, og ingen af de to shops skiller sig ud fra mængden i opbygningen (hvilket de heller ikke nødvendigvis bør)

Jeg vil skyde på at det er en Magento shop? (selvom jeg ikke kender Magento så godt selv)

Begge shops bruger samme checkout, men det er der nu også mange andre der gør.

Det eneste der for mig lugter lidt af inspiration, er at I begge bruger ordet shoppingbag om indkøbskurven. Men om det er almindeligt i fashion branchen ved jeg ikke ;-)

Alt i alt vil du opleve RIGTIG mange shops der minder utroligt meget om din. Der hvor du skal være opmærksom, er hvis nogen bruger dine tekster og så også billeder, grafik osv.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 14:37

En magento shop ser ikke sådan ud som standard, og hvis jeg selv skulle lave en ny shop blev det også i magento, men man kan hurtig skabe sit eget i magento, men også hurtig skabe andres, som hun så har gjort :)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Stine Vestergaard:
En magento shop ser ikke sådan ud som standard, og hvis jeg selv skulle lave en ny shop blev det også i magento, men man kan hurtig skabe sit eget i magento, men også hurtig skabe andres, som hun så har gjort :)

Pas nu på med at slynge for mange beskyldninger ud i et offentligt forum før du har nogen håndfaste beviser. :-)

Lige p.t. ligner det der ikke meget andet end to webshops der har brugt det samme system og de samme extensions og så er der klistret lidt css og forskellige billeder er blevet rettet til. Kigger man lidt i kildekoden til din webshop finder man ret hurtigt frem til en url hvor man kan rode rundt i mappen med diverse billeder og scripts (jeg ville nok bede dem der hoster shoppen lige at konfigurere deres sikkerhed ordentlig og ikke tillade bibliotektsbrowsing på serveren) der bliver brugt på dem og filnavnene er et sammensurium af engelsk og dansk så det er en kende vanskelig ikke at tro at der her er tale om at man er startet med et udgangspunkt i et standard magento skin og så klippe klistret i standardelementerne, overskrevet et par billeder med nye billeder osv, mens der er ikke lavet grundlæggende om i koden og layout strukturen.

Sansynligheden for at en anden udvikler med en lignende opgave har gjort det samme og ender op med lignende struktur og sågar lignende farver er, stor for ikke at sige rigtig stor. Sort og hvid er som sagt den meste brugte farvekombination bl.a. mange modeshops og generelt shops der vil forsøge at virke lidt luksuriøse. Det er det første våben en designer hiver frem når der skal tænkes klasse og stil.

Det ville være noget andet hvis der var tale om at du selv har taget dine modelbilleder og konkurrenten så har stjålet dem eller hvis der reelt var ting i jeres begges kildekode som var ens og som du kunne bevise at din programmør havde lavet eller lignende.

Den eneste måde den nævnte sammenhæng i layoutet og de engelske filnavne, kode osv skulle være opstået uden der er tale om at udgangspunktet er det samme offentlig tilgængelige skin, skulle reelt set være hvis konkurrenten har fået et kopi af tema folderen fra dit website, hvilket godt kan lade sig gøre med lidt trixeri, men virker en kende langt at gå og så ville der også være flere sammenfald mellem de dele af koden der styrer designet (css'en) end det er tilfældet nu. Det virker ikke bare usansynligt, men også lidt fjollet. :-)

Mest af alt ser det nu bare ud til at du har ladet dig inspirere af de samme shops som konkurrenten, brugt det samme system og en del af de samme extensions og så er det umuligt at man ikke får en følelse af at tingene kan være ens. Du er ikke den første til at bruge farverne sort og hvid og nok heller ikke den sidste. :-)

Kigger man i kildekoden kan man faktisk se at det ser ud som om konkurrenten har tilføjet væsentlig mere kode til sit site end din programmør (blandt andet jQuery UI der er et interface bibliotek) så jeg tillader mig at stille mig tvivlsom overfor at der er tale om nogen form for kopiering hvis man har gidet at arbejde videre på det på den måde.

Skulle der rent faktisk være tale om at konkurrenten med den anden shop har ladet sig inspirere af din webshop ligesom du har ladet dig inspirere af andres, ja så er det jo sådan hele verden fungerer og ikke mindst i modebranhcen. Det svarer til at den ene tøjdesigner beskylder den anden tøjdesigner for at have kopieret en sort t-shirt.

Der er ikke rigtig noget unikt på de to shops i forhold til teknik eller funktionalitet som ser ud til at være opfundet specifikt til din shop (det er bare standardkomponenter der er sat sammen). Det primære unikke er billederne i toppen og i bunden og de er jo ikke blevet kopieret ser det ud til. Selv antallet af produkter på forsiden og boksene under det store billede er også forskelligt, samt hvad de reklamerer for. På selve produktsiden har hun en box med nogen tabs og du har også nogen tabs, men teksterne er forskellige og hun har alle tabs i toppen men du har nogen i bunden også. Der er ingen sammenfald i menu-designet til venstre og ikke engang de sorte barer rundt omkring er samme højde eller lignende. Du bruger stort set kun sort og hvid, konkurrenten bruger også en lyserød en række steder. Selve fontene i menuen er forskellige. Du bruger Verdana, og konkurrenten bruger Trebuchet MS.

Den eneste indikator der på at der skulle være kigget lidt på tværs af de to sites er at begge sites har forsøgt at fordanske det engelske ord for indkøbskurv og har skrevet det som et sammensat ord i stedet for det korrekte "Shopping bag", men det er nu en ganske normalt ting blandt danskere for forsøger at anglificere deres tekster, så det tror jeg er svært at ligge ret meget i. :-)

http://dictionary.reference.com/browse/shoppingbag 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 15:23

Hej Stine

Nu er jeg så nysgerrig: Hvilket system er det så?

Du har ret i at en magentoshop ikke nødvendigvis ser sådan ud som standard, men der ER mange der ser sådan ud.

Og hvis hun virkelig har plagieret din shop kan jeg godt forstå at du føler dig "bestjålet", men det er efter min vurdering på et niveau hvor der ikke er noget at gøre. Dog kan du få din programmør til at vurdere, om der er speciel kode der er direkte kopieret. Hvis det er open source er der dog vist nogle specielle regler som jeg ikke kender så grundigt.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 15:27
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej igen,

Tror ikke du finder en eneste webshop magento eller ej som ligner min så meget som denne, og det er det jeg er ret træt af eftersom vi sælger samme varer.

Jeg ønsker ikke og blive forveksles med en anden netshop der sælger samme varer.

Når du kaster blikket på sitet så ligner de utrolig utrolig meget hinanden. Mulighederne er så store, så forstår bare ikke man går ind og laver noget der ligner så meget.

Det er egentlig bare det jeg vil frem til, og derudover er der mange funktioner og features som er ens, og ikke nødvendigvis magento.

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 15:29

Min er skam magento ;) Men ikke et købt template, men jeg har selv sagt at der skal være en streg der, en der, og kurven skal være der, se så stor ud osv osv.

Jeg har givet 12.000+ for at få en til og opbygge mit design ud fra ønsker og derudover kodning til det hele.

Min inspiration er ikke kun fra 1 side, men måske 40 forskellige.... 

Side 2 ud af 9 (82 indlæg)