Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetale løn til kæreste?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/17/2005 1:05:19 PM Forfatter: OleGearløs

Dato: 11/17/2005 10:15:42 AM Forfatter:destiny Jeg går ikke ud fra at dette er lovligt men nu spørger jeg lige alligevel: Min kæreste har ikke fuldt ud benyttet sit fribeløb for 2005, og så kan jeg jo se en god forretning i at udbetale min løn (fra mit firma) til hende i stedet... Men det er vel ikke lovligt (da hun jo ikke har lavet noget arbejde for firmaet)?

Mit råd ville være at hvis du absolut vil snyde, ja så hold din mund om det, og er du ikke kvik nok til at gøre det på egen hånd, så lad være!. Du må tænke på hvor respektløs dit indlæg fremstår over for alle der ikke prøver at snyde i skat.
Mvh. Ole

Nu var det lige at jeg fik kaffe galt i halsen, for indtil nu har jeg da ikke læst noget om snyderi i denne tråd!?

At forsøge at minimere sin skat indenfor gældende lovgivning er da en ret, alle bør benytte sig af!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:04
Dato: 11/18/2005 9:40:27 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Dato: 11/18/2005 7:47:58 AM Forfatter: Bjarne Brusen

eller en ansat i skat som var på ferie samme sted....

En dybt engageret ansat.......
Og så er det sjovt, hvordan man kan placere sympatien hos forbryderen i sin fortælling.
Martins ord ''én af mine venner....'' og Bjarnes ''ondt i røven.....'' kombineret med det stereotype billede af en emsig embedsmand af værste skuffe gjorde faktisk, at jeg kortvarigt fik ondt af forbryderen i denne historie.
Det er imidlertid gået over.
For det første laver han en bevidst ulovlig handling. Hvis han havde været i god tro, havde han næppe ventet med at installere sæderne til han var i udlandet.
For det andet snyder han vores fælles kasse for ét eller andet beløb.
For det tredie medvirker han til at Skat får mere fokus på gulpladebiler, hvilket kan være til ulempe for andre med gulpladebiler.
For det fjerde udsætter han sig selv for en unødig økonomisk risiko: Hvad ville det have kostet, hvis han var blevet involveret i et trafikuheld med blot en smule personskade - forsikringen dækker næppe, hvis han har lavet konstruktionsændriner på bilen i forhold til, hvad den er godkendt til= ingen ulykkesforsikring udbetalt til de stakkels lemlæstede børn på bagsædet. Ingen erstatning for svie og smerte til den tyske Frau Müller med de komplicerede lårbensbrud og ingen erstatning til Herr Müller for skaderne på hans Mercedes.
- egentlig synes jeg, at den emsige embedsmand har gjort et godt job.
- om jeg selv havde sendt et billede til Skat? - Nix - men måske ville jeg have undersøgt, om det var lovligt at putte sæder i sin gulpladebil i udlandet - der findes jo mange uforklarlige krinkelkroge i lovgivningen. Måske er det på den konto, Skat har fået fat i feriefotoet?
mvh Hans

Nu var mit indlæg ikke møntet på trøst til min ven, men blot et eksempel på at man ikke skal vide sig sikker hvis man bevæger sig ud i ulovligheder. Jeg grinede min røv i laser da han fortale historien, som jeg stadigvæk syntes er ganske morsom.

Dbh Martin
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:59

Dato: 11/18/2005 10:04:11 AM Forfatter: Martin Thorborg [QUOTE] Nu var mit indlæg ikke møntet på trøst til min ven, men blot et eksempel på at man ikke skal vide sig sikker hvis man bevæger sig ud i ulovligheder. Jeg grinede min røv i laser da han fortale historien, som jeg stadigvæk syntes er ganske morsom. Dbh Martin

Det forstod jeg godt.

mvh Hans
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 17:11
Dato: 11/17/2005 11:46:46 AM Forfatter: Tommy

Jeg mener bare, at der ikke er nogen regl, der forbyder mig at give mine medarbejder mere i løn end gennemsnittet. Men jeg ved at både brandvæsnet og politiet har gummeparagraffer, som man kan bruge til lidt af hvert - så mon ikke at T&S også nok skal kunne brokke sig.

Det har du ret i. I tilfælde af konkurs er sagen dog en anden, hvor lønnen til nærtstående kan omstødes.

Konkurslovens § 66:

" Har skyldneren senere end seks måneder før fristdagen til fordel for nærstående i løn, andet arbejdsvederlag eller pension betalt beløb, som åbenbart overstiger, hvad der under hensyn til det udførte arbejde, virksomhedens indtægter og omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt, kan betalingen fordres omstødt, for så vidt angår det overskydende beløb.
Stk. 2. Samme regel gælder om beløb, som er oppebåret tidligere, men senere end to år før fristdagen, medmindre det godtgøres, at skyldneren hverken var eller ved udbetalingen blev insolvent. "
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 15:15
Dato: 11/18/2005 9:55:11 AM Forfatter: Henrik Nielsen
Dato: 11/17/2005 1:05:19 PM Forfatter: OleGearløs

Dato: 11/17/2005 10:15:42 AM Forfatter:destiny Jeg går ikke ud fra at dette er lovligt men nu spørger jeg lige alligevel: Min kæreste har ikke fuldt ud benyttet sit fribeløb for 2005, og så kan jeg jo se en god forretning i at udbetale min løn (fra mit firma) til hende i stedet... Men det er vel ikke lovligt (da hun jo ikke har lavet noget arbejde for firmaet)?

Mit råd ville være at hvis du absolut vil snyde, ja så hold din mund om det, og er du ikke kvik nok til at gøre det på egen hånd, så lad være!. Du må tænke på hvor respektløs dit indlæg fremstår over for alle der ikke prøver at snyde i skat.
Mvh. Ole

Nu var det lige at jeg fik kaffe galt i halsen, for indtil nu har jeg da ikke læst noget om snyderi i denne tråd!?
At forsøge at minimere sin skat indenfor gældende lovgivning er da en ret, alle bør benytte sig af!

Hej Henrik

Nu var det ikke min mening at du skulle have din kaffe galt i halsen, og hvis du havde læst de efterfølgende indlæg burde du have forstået min pointe. Må da indrømme at jeg snart ikke gider skulle "spilde" mere krudt på at redegøre for, hvorfor  man ikke bør stille så direkte spg. ang. skatteunddragelse.  Men hvis du insisterer, så lad mig høre hvad det præsist er, du ikke forstår?.

Mvh. Ole
Fra København
Tilmeldt 22. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 03:11

Er der ikke noget om, at konens fribeløb faktisk indgår i privatøkonomien når man driver enkeltmandsvirksomhed (hvis hun ikke selv bruger den)?

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med en kæreste, men der er jo nogle regler hist og her på andre områder, hvor samlevere har samme rettigheder som gifte/registrerede.

Det nemmeste er da at ringe og høre told&skat. Det kan jo være at det faktisk er helt fint at bruge hendes fribeløb.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 04:29
Dato: 11/25/2005 3:11:24 AM Forfatter: Jesper S

Er der ikke noget om, at konens fribeløb faktisk indgår i privatøkonomien når man driver enkeltmandsvirksomhed (hvis hun ikke selv bruger den)?

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med en kæreste, men der er jo nogle regler hist og her på andre områder, hvor samlevere har samme rettigheder som gifte/registrerede.
Det nemmeste er da at ringe og høre told&skat. Det kan jo være at det faktisk er helt fint at bruge hendes fribeløb.

Overførselsreglerne kan ikke benyttes i papirløse forhold.
Fra København
Tilmeldt 22. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 04:59
Dato: 11/25/2005 4:29:28 AM
Forfatter: Lasse H. Kristiansen
Overførselsreglerne kan ikke benyttes i papirløse forhold.

Så er løsningen jo bare at blive gift. ...eller droppe ideen!
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 09:05
  Hej alle sammen.

Jeg er skatterådgiver og har arbejdet 10 år i skattevæsenet, og det har været meget interessant at læse jeres debatindlæg.

Men nu kommer sandheden omkring det stillede spørgsmål.

Der er naturligvis ikke noget forkert i at tildele sin hustru løn, men lønnens størrelse skal modsvare værdien af det arbejde, der bliver udført.

Hvis den tilsvarende ydelse kan købes til 100 kr./time ude i byen, og man tildeler sin hustru en løn på 1000 kr./time, vil de 900 kr. blive klassificeret som gave. Kommer pengene fra mandens selskab (ApS eller A/S), vil der endvidere blive tale om maskeret udlodning til manden.

Man lad mig sige det med det samme. Det er altså ikke nogen stor forbrydelse, hvis man betaler sin egen kone en overpris for sit arbejde, og ikke noget der medfører strafferetlige konsekvenser.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 11:19
Det virker egentlig meget fornuftigt at de 900 kroner bliver klassificeret som gave, men har det overhovedet nogen skattemæssig betydning for kæresten eller manden? I dette tilfælde er de jo ikke gift og dermed kunne gaven rent skattemæssigt lige så godt have været givet til tiggeren nede på hjørnet.

På den anden side, så vil gaven i dette tilfælde komme manden til gode da den tilgodeser hans privatøkonomi og måske derfor kan betegnes som skatteunddragelse, jævnfør at kæresten får fradag for indtægten gennem hendes frikort.

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)