Fantastisk emne!
Jeg er helt VILD med idéer!
Faktisk er jeg så vild med idéer at jeg i virkeligheden nok allermest er blevet Amino Plus medlem fordi det universelle idé-ikon:
står LIGE under mit selvportræt dér ude til venstre!
<----- *peger uhæmmet og begejstret, med sprællende arme og ben*
Øj det er et godt spørgsmål dér Lasse!
Når jeg får idéer, tænker jeg en hel del mere på hvor de skal hen, end hvor jeg fik dem fra.
De bliver bare modtaget med åbne arme og åbent sind uden jeg spørger hvor de kom fra.
Så bliver de målt og vejet, og enten sendt tilbage hvor de kom fra, arkiveret til senere brug, eller omsat til koncepter, produkter, projekter osv. og sendt ud i virkelighedens verden.
De idéer jeg får kan deles op i 2 overordnede bunker.
1: Andres idéer.
2: Egne idéer.
Nr. 1 - Andres idéer:
Som produktudvikler får man nok lidt flere i den bunke, end de fleste gør.
Hvor jeg får dem fra? Fra folk og fæ i hele verden. Alt for få fra Danmark, dog *host* 
Hvorfra de kommer oprindeligt, altså bortset fra rent geografisk, ved jeg ikke altid.
Når jeg får andres idéer, er det som oftest blot til låns, jo. Den/dem der fik idéen, vil som regel gerne have den tilbage igen.
Det får de så. Efter de har været en tur igennem min krøllede knold. Når jeg har produktudviklet, filet og justeret og evt. tilført et par andre idéer, bliver de afleveret tilbage til dér hvor de kom fra. Efter min inhabile mening, i bedre stand end de blev modtaget. 
Det hænder også sommetider at de bliver solgt og afleveret frem i stedet for tilbage. Altså til helt andre steder og mennesker, som ikke selv er så gode til at få idéer.
At vinke farvel til hvad der startede som andres idéer, imens jeg sender en tanke om tak for lån, er noget af det bedste jeg ved i hele verden!
Nr. 2 - Egne idéer.
Ja hvor kommer de fra? Det aner jeg ærligt talt ikke. Jeg er heller ikke sikker på jeg ønsker at vide det. Så ville jeg konstant være dér hvor de kom fra, og ingen idéer ville blive til noget. For tænk hvis man gik glip af noget! 
Mit ego gad godt, bare et øjeblik, at jeg kunne sige at de kommer fra MIG. At jeg fandt på dem helt af mig selv, fordi jeg er så vanvittigt kreativ at jeg kan opfinde helt nye og meget bedre ting som ingen har tænkt på før.
Det er bare ikke sådan det er. Sandheden er nok nærmere, at det er stumper og stykker af indtryk og opsamlede informationer blandet med andre halvfærdige og halvgode idéer.
Mange såkaldt "egne idéer" bliver til, ud fra (som også andre nævner det) et ønske om, eller irritation over, at dit og dat kunne gøres eller laves bedre hvis man nu lige ændrede det en smule... eller en hel del.
Så måske er mine egne idéer, i virkeligheden blot det samme som Nr. 1, når alt kommer til alt. Forskellen er blot, at ingen er kommet til mig med den først, og jeg derfor kan kalde den min egen.
Jeg får vel i gennemsnit et sted mellem 5 og 15 "nye" idéer om dagen. Heldigvis er det kun en enkelt eller to om måneden der er gode nok til at blive til koncepter, produkter, projekter osv. ude i verden.
Resten river jeg i stumper og stykker, og gemmer dem i baghovedet, på post-its, i mindmaps, som skitser, på diktafonen, computeren, spejlet, i køleskabet, i skuldertasken, som bogmærker og hvor der ellers er plads til opbevaring af inspirationer. Så er de klar til at blive klistret på den næste gode idé, hvor den end kommer fra.
Som altid, i bedste mening,
/Maria