Hej Amino'er! Her er et lidt længere indlæg, men håber nogle kan være behjælpelige. Jeg har følgende case: Jeg har haft et job som udvikler ved et firma de sidste 2,5 år. Til sommer begynder jeg dog at studere på en videregående uddannelse og går ned på timeløn. Jeg har stiftet en enkeltmandsvirksomhed med "it-konsultation" som gruppe og agter at indgå i virksomhedsskatteordningen for ikke at tjene for meget ifht. SU-loftet. Min nuværende arbejdsplads vil således gerne "have mig som konsulent" på timebasis mens jeg studerer - af andre indtjeninger for virksomheden er eventuelle salg af iPhone Apps i AppStore samt evt. diverse udvikling af konsultationsarbejde. Udover disse software-indtægter har jeg desuden stor interesse i hardwareudvikling (microprocessorer, printkort, prototyper osv) og agter at investere heri fra virksomheden (og få fradrag for indkøb af disse).
Jeg mangler dog en del viden, da det er første gang, jeg står med egen momsregistreret virksomhed. Som jeg forstår det har jeg følgende arbejde, som jeg har rimeligt styr på: * Indberette moms kvert kvartal * Skrive fakturaer månedligt til min nuværende arbejdsplads, når jeg overgår til konsulentarbejde
Af de ting, jeg dog endnu ikke har på plads er: * Evt. aflægge årsregnskab ved skat? * Ændre forskudsopgørelse? * Befordringsfridag/kørselsgodtgørelse? * Vil SKAT se det som egentlig virksomhed?