|
Kære venner Så er vi i gang med en ny uge på de globale markeder. Så hvad har vi af spændende muligheder, der kommer? Den nye regnskabssæson i USA bliver skudt i gang, sent i aften med Alcoa's regnsskab for 1. kvartal. Tænker der må komme et regnsskab med gode tal, når vi tænker på råvareprisernes himmelflugt. (Alcoa er verdens største aluminumproducent). Det vi skal lægge ekstra mærke til er forventningerne til fremtiden, nu hvor Kina er ved at stramme sine finanser. Og velkommen til Alcoa (industrisektoren), JPMorgan (finansielle sektor) og Google (IT-sektoren) som lægger ud i en regnsskabssæson, hvad jeg ser som meget spændende læsning. Kina meldte i går ud med sit første kvartal underskud i mere end 7 år på handelsbalancen. Dette betyder, at Kina ikke længere vil føle sig forpligtet (hvis de har gjort det på noget tidspunkt) til at lade deres valuta stige i forhold til Dollaren, som den vestlige verden forsøger at presse dem til. Så mulighederne for en ny runde af voldsomme uenigheder omkring valutaerne bygges op. Kina melder deres BNP og inflation for 1. kvartal ud på fredag. For mig at se er inflationen i Kina nu ude af kontrol, og kan betyde at Kina bliver nødt til at bremse meget hårdt op, for at modvirke dette. Kina sidder og betragter, hvad der sker med regimerne i Mellemøsten meget grundigt. De Sydeuropæiske lande bliver lige nu ramt ekstra hårdt, nu hvor ECB begyndte med rentestigningerne og klart annoncerede flere på vej i nær fremtid. Dette er bl.a. en del af den måde Euroland er skruet sammen på. Ser vi lige nu på forskellen mellem Tyskland og disse PIIGS lande, burde der være et rentespænd på ca. 10%, men alle er tvunget til at acceptere samme udmelding og rette ind. Disse rentestigninger skaber et paradoks, da de vil afkøle en nu HOT tysk økonomi, som kunne være på vej til overophedning, og samtidig vil rentestigninger slå bunden ud på en evt. vækst i PIIGS-landene, eller gøre at sammentrækningen bliver endnu større. Igen i fredags så vi i de sidste par timer, hvor travlt FED havde med at holde markedet oppe -og igen med en volumemæssigt meget lav omsætning. Kunne dette være et tegn på, at FED og "drengene" fra dealerbankerne sidder og holder markedet kunstigt oppe? Når jeg plejer at joke med mine venner omkring verdensøkonomien, siger jeg "Tænk hvis det viser sig, at Italien ikke har meldt de rigtige tal ud" ....., og igen må vi blot "le" af dette, for hvem kunne overhovedet forestille sig en Berlosconi-regering, der ville lyve om dette? (den lader vi lige stå et øjeblik ...) Vedrørende olien ser vi på meget kort sigt mulighed for endnu større stigninger. Og selvom den falder godt 1% her i dag, er der grobund for yderligere stigninger, sålænge FED fører deres stimuli-politik, gør dette, at Dollaren vil falde yderligere overfor verdens valutaer og hermed skabe ny næring for olie-stigninger, da olie på verdensplan bliver handlet i Dollars. Dette vil igen være gift for det såkaldte opsving, vi bliver fortalt igen og igen, at vi er i lige nu. Og tænk, hvis urolighederne spredes til Saudi-Arabien? Noget som man overhovedet ikke kunne forstille sig for blot nogle få måneder siden, og nu er en absolut mulighed. Vær EKSTRA opmærksom. Forvent det bedste - forbered dig på det værste. Kh. Jens L. More
|
Ny spændende uge er i gang
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem