Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing af firmabil i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg sidder og er lidt forvirret omkring det at skulle lease en bil som selvstændig i enkeltmandsvirksomhed, kontra at lease den privat, og har lidt svært ved at gennemskue omkostninger på de 2 metoder.

som jeg ser det, er udgiften til leasingen nogenlunde den samme om man er privat person, eller virksomhed.

Men leases den igennem virksomheden bliver jeg privat beskattet af den og den månedlige omkostning stiger dermed med beskatningsbeløbet. dog kan benzin osv. betales af firmaet.

Leasing Privat er der ingen beskatning, men jeg skal selv betale brændstof.

Service omkostninger er med i leasingprisen på begge måder (kan i hvertfald være det), hvad er den bedste løsning, hvis man altså skal lease en bil?

 Hvad gør i andre som ikke har lyst til at købe bilerne, men lease dem?

E-logger.dk - Trådløst

Følere - transmittere - datalogger

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger jo lidt af dit kørselsbehov privat/erhverv. Med erhverv menes der altså absolut erhvervsbetinget kørsel og ikke transport til og fra dit kontor.

Jeg ville vælge privatleasing og fratrække Statens takster for erhvervskørslen. Som bonusbegrundelse - også for at være dækket ind af forbrugerrettigheder omkring leasingen.

Sidst, men desværre ikke mindst - er der jo kun at udregne på kronebeløb hvilken af de to metoder der er mest økonomisk i netop dit tilfælde.

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er klar over at det er meget nemt at sammenligne priserne kr. for kr. men der hvor filmen knækker, er der hvor jeg kigger på, at hvis jeg leaser den igennem firmaet og lader mig beskatte af fri bil, så mindsker jeg mit overskud i firmaet og spare noget skat, dog bliver jeg beskattet af bilen personligt. det samme gælder jo omkring benzinen jeg mindsker overskud i firmaet og dermed også skatten.

Hvor imod hvis jeg privatleaser så beskattes jeg ikke af bilens værdi, men skal så også betale benzin og udgifter personlig?

 

Er der andre der har gjort disse overvejelser?

E-logger.dk - Trådløst

Følere - transmittere - datalogger

Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Hvad fandt du ud af? Jeg har selv regnet på det, men fandt selv frem til at hvis bilen er dyr i beskatningsgrundlag, så var det en dårlig forretning i mit tilfælde og da jeg i det hele taget ikke kører mange km i bilen. Hvis man har bilen som 100% fri bil, så man ikke skal lave kørselsregnskab, så kan man ikke trække momsen fra hverken benzin, ekstraudstyr, leaasing ydelse og det er sådan jeg helst ville have bilen. Desuden skal du være i virksomheds skatteordningen før du må have "fri bil".

/Christian

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undersøgte det ikke meget videre, da jeg hurtigt kunne se at jeg får klart mest ud af at betale mig selv kørepenge og køre videre i den gamle bil jeg har  nu, alt andet vil blive meget dyrt for mig.

Jeg tror endda at hvis jeg privat leaser og stadig bibeholder kørselsregnskab osv. at det vil være en bedre forretning for mig, end at anskaffe firmabil, og skulle beskattes af dette, samtidig med at jeg med mit enkeltmandsfirma skal betale alle udgifter til bil mm. 

Jeg syntes umiddelbart det virker som om man på den måde betaler bilen dobbelt, både i firmaet og derefter som skat privat.

Hvis der er nogen som har en smart fidus, vil jeg da gerne hører nærmere, indtil nu har jeg bare ikke fundet den :-)

E-logger.dk - Trådløst

Følere - transmittere - datalogger

Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg har købt min bil ind i firmaet. Det havde flere fordele. For det første så får firmaet jo det underskud som bilen værdi var og for det andet bliver alle reparationer, ekstraudstyr og benzin betalt af firmaet. Jeg bliver godt nok beskattet af den værdi bilen havde da jeg flyttede den fra privat over i firmaet og moms kan ikke fratrækkes, men trods det, så synes jeg selv det har været en god forretning - og så slipper jeg for kørerbog! Nu er bilen desværre nede omkring de 160.000,- som er minimums beskatningen, men tilgengæld er den over 3 år, hvilket giver en lavere beskatning (20 i stedet for 25% af bilens værdi) og så skal man igen overveje om man bør skifte den ud eller beholde den. Igen så kommer det meget an på hvad du tjener i dit firma og hvor mange km du kører i den privat/erhverv. Jeg kører mest privat.

/C

Fra Slangerup
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  E-logger - Trådløs datalogning online Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

E-logger.dk - Trådløst

Følere - transmittere - datalogger

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

cpj:

Nu er bilen desværre nede omkring de 160.000,- som er minimums beskatningen, men tilgengæld er den over 3 år, hvilket giver en lavere beskatning (20 i stedet for 25% af bilens værdi).

Når bilen bliver mere end 3 år gammel falder det ikke fra 25 til 20%, men beskatningsgrundlaget bliver mindre, da du kun skal beskattes af 75% af bilens nyværdi ved første indregistering - men stadig med 25% af værdien.

Mvh

Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian: Ahh.. Ja, det er rigtigt. Det var sådan det var. Det er først fra sidste år min bil er blevet "gammel nok" til at gå under det, og det er min revisor der styrer det.

Og ja, det hele er anerledes med KØB end med leasing. Jeg har bare selv kigget på leasing, da jeg godt kunne tænke mig en ny hurtig bil og de koster og derfor kiggede jeg på leasing, men fidusen faldt lidt til jorden da det, som du også har fundet ud af, ender i det rene udgifts cirkus. Hurra for staten :)

/Christian

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)