Det lyder rigtigt godt, at der er fremgang med din virksomhed. Du har ret i, at markedet for IT-support til private er nærmest ikke-eksisterende, hvis timeprisen er mere end et par hundrede kroner + moms. Nogle mindre virksomheders IT er nærmest at betragte som privates computere, hvor der også er installeret et regnskabsprogram og en adgang til firmaet mail og eventuelt et mindre lagerstyringsprogram. Men det er de færreste IT-virksomheder, som kan tjene penge på at levere IT-support til 200,- i timen, når de samtidigt skal afholde udgifter til den efter min mening nødvendige erhvervsansvarsforsikring gerne kombineret med en rådgiverforsikring. Forsikringen sikrer kunden, at du kan dække kundens tab, hvis dit arbejde på kundens server, computer eller lignende - af den ene eller anden grund - bliver skyld i, at kunden taber data, eller kundens server bryder ned og forårsager et driftsstop, hvor kunden med rette kan kræve erstatning. Det samme gælder, hvis du som rådgiver, leverer en rådgivning, som direkte skader kundens forretning og skaber et dokumenteret tab. Jeg har ikke selv haft behov for at trække på mit firmas ansvars og rådgiverforsikring. Men det er nu rart at være dækket ind. Jeg kan kun anbefale det til enhver, som kaster sig ud i at supportere eksempelvis produktionsvirksomheders IT og andre virksomheder, hvor selv et relativt kortvarigt nedbrud kan blive kostbart. Jeg har set nogle IT-virksomheder, der leverer IT-konsulentydelser til differentierede priser. Det betyder, at private skal give mindre i timen end virksomheder. Den model har jeg dog fravalgt. For hvorfor skal kunden betale mere for den samme ydelse, bare fordi vedkommende har et CVR-nummer? |
John Nielsen:Denni Pultz Gottfredsen:Henrik B.S.:Jeg har længe gået med ideen om at starte en virksomhed hvor jeg giver IT-support til private, og måske mindre virksomheder, både inden for software og hardware. Men der er kunder nok til dette og hvordan finder jeg ud af om der er kunder nok? Hvordan starter jeg sådan en virksomhed op? Det skal primært være i det sønderjyske da jeg har bopæl her.
Grunden til at jeg ikke vil supporte mellem- og store virksomheder er at jeg ikke har erfaring nok på det område.
Hej Henrik.
Jeg er klar over det er en gammel tråd jeg hiver fat i. Men vil lige give dig et par inputs på vejen fra en som faktisk driver en IT Support virksomhed for private.
Hvorvidt der er et markedet eller ej, kommer helt an på prissætningen.
Jeg driver min virksomheden ved siden af mit studie, hvorfor jeg kan nøjes med 200kr/timen+moms og kørsel. Men hvis man skal leve af det, skal man klart have en mere i timen. Hvis man hæver timeprisen til måske 400kr/timen + moms så mister man faktisk det private marked i mine øjne. Det er ikke ret mange der vil ofre så mange penge på én time.
Men man kan altid starte et sted og opbygge erfaring og så måske bevæge sig op i virksomhedens segmentet. Det har jeg personlig gjort. Jeg begynder at have flere og flere mindre virksomheder, hvor man bevæger sig ind på nye områder som VPN, sever-miljøer, UPS m.v. :-)Det lyder rigtigt godt, at der er fremgang med din virksomhed.
Du har ret i, at markedet for IT-support til private er nærmest ikke-eksisterende, hvis timeprisen er mere end et par hundrede kroner + moms. Nogle mindre virksomheders IT er nærmest at betragte som privates computere, hvor der også er installeret et regnskabsprogram og en adgang til firmaet mail og eventuelt et mindre lagerstyringsprogram.
Men det er de færreste IT-virksomheder, som kan tjene penge på at levere IT-support til 200,- i timen, når de samtidigt skal afholde udgifter til den efter min mening nødvendige erhvervsansvarsforsikring gerne kombineret med en rådgiverforsikring. Forsikringen sikrer kunden, at du kan dække kundens tab, hvis dit arbejde på kundens server, computer eller lignende - af den ene eller anden grund - bliver skyld i, at kunden taber data, eller kundens server bryder ned og forårsager et driftsstop, hvor kunden med rette kan kræve erstatning. Det samme gælder, hvis du som rådgiver, leverer en rådgivning, som direkte direkte skader kundens forretning og skaber et dokumenteret tab.
Har du ikke en sådan forsikring på plads, vil kunden kun kunne kræve erstatningen af dig som privatperson, hvorefter du jo i virkeligheden kan risikere at der gøres udlæg i huset, lejligheden eller bilen. Står du uden forsikring, og har du ikke mulighed for at dække kundens dokumenterede tab, løber kunden derfor en risiko.Jeg har ikke selv haft behov for at trække på mit firmas ansvars og rådgiverforsikring. Men det er nu rart at være dækket ind. Jeg kan kun anbefale det til enhver, som kaster sig ud i at supportere eksempelvis produktionsvirksomheders IT og andre virksomheder, hvor selv et relativt kortvarigt nedbrud kan blive kostbart.
Når man har dækket sin egen virksomhed (og dermed også din kunde) ordentligt ind og har et solidt setup, vil omkostningerne gøre, at du på ingen måde kan leve af, at levere 200 i timen support som eneste indtægt.Jeg har set nogle IT-virksomheder, der leverer IT-konsulentydelser til differentierede priser. Det betyder, at private skal give mindre i timen end virksomheder. Den model har jeg dog fravalgt. For hvorfor skal kunden betale mere for den samme ydelse, bare fordi vedkommende har et CVR-nummer?
Dbh. John
Hej John.
Kunne ikke være mere enig i forhold til forsikringerne og erhvervskunder. Derfor er priserne på erhvervssegmentet også det højere end for de private.
Men nej - man kan på ingen måde lige udelukkende af IT Support til 200kr/timen :-)