Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er du investor/business angel - så deltag i denne debat!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære investor/business angel,

Jeg kunne godt tænke mig at rejse en debat om hvilke parametre der skal til for at investorer/business angels går ind i et projekt med kapital.

Meningen er ikke at pege på bestemte projekter (f.eks. hej jeg har lige projektet for dig som investor) men at give alle dem der leder efter kapital et fingerpeg om hvad der skal til.

Derfor vil det også være optimalt at det kun er investorer/business angels der besvarer dette indlæg.

Jeg mener det er helt fint at dem der besvarer, at de er anonyme, således at de ikke drukner i projektforslag.

Meningen er netop at give projektmagerne de værktøjer der skal til, for at de er klædt ordentligt på - når de henvender sig til DVCA eller lignende organisationer.

Baggrunden for mit ønske om en debat, er de helt utroligt mange projektmagere der har så vanskeligt ved at skaffe den forjættede kapital til lige netop deres projekt - der må være noget vi gør forkert eller simpelthen ikke forstår godt nok - derfor kære investor/business angel, fat tastaturet og giv din mening tilkende - den falder på et meget tørt sted.

Med venlig hilsen

Lars C

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 00:12
Jamen så vil jeg da gerne lægge ud med, hvad jeg typisk ser på som mulig investor...

Det første - selve opfindelsen/ideen/produktet/projektet - skal være i orden og gennemarbejdet. En iværksætter der ved hvad han/hun taler om og har undersøgt markedet på forhånd, er noget, der giver mig som mulig investor/partner mere lyst til at deltage. Det behøver ikke nødvendigvis være noget helt nyt, som aldrig er set før, det kan lige så vel være en forbedring af noget bestående, en anderledes salgs-/markedsføringsform osv. - men fælles for alle, undersøg tingene selv først.

Dernæst bør ønsket om kapital være velovervejet og gerne med en form for budget som grundlag. Der er desværre mange som søger "ca. 1 million kr." til opstart af projektet, men når der spørges ind til, hvad pengene skal bruges til, kunne det ligeså godt være det halve eller måske det dobbelte. Det giver en investor større lyst til at investere og større tryghed, hvis man kan se, at kapitalbehovet er veldokumenteret og velbudgetteret. Der skulle også gerne være en fornuftig sammenhæng mellem kapitalbehovet og den forventede indtjening, hvilket kun kan fastlægges via et budget.

Overvej og redegør også for den nærmeste fremtid - hvad er status på projektet lige nu, hvad er næste skridt, hvordan kommer man videre, hvordan ser det ud om et år, hvem varetager hvilke arbejdsopgaver og hvad skal der til for at projektet bliver en succes?

Til sidst er det også vigtigt, at gøre sig nogle tanker om hvad der forventes af en evt. investor. Personligt investerer jeg kun det man kalder ''smart money'' - dvs. udover at komme med kapitalen, bidrager jeg også med rådgivning/planlægning osv. og ønsker at indgå aktivt i projektet, hvor behovet nu måtte være. Det betyder også at jeg til gengæld ønsker en andel af firmaet og ikke blot deltager med en passiv investering og en xx-årig exit plan. På denne måde sikres iværksætteren også, at investoren har samme intentioner med projektet og at begge parter arbejder mod fælles mål.

Jeg håber ovenstående kan bruges. Det er selvfølgelig ikke et udtømmende indlæg, men blot nogle af de punkter jeg selv lægger vægt på.Lige så forskellige projekter kan være, lige så forskellige indgangsvinkler kan investorer have, men ved at gøre sig overvejelser omkring ovenstående punkter, er du som iværksætter nået et godt stykke hen ad vejen!

Fat mod, kapitalfremskaffelse behøver ikke at være umuligt. Det kræver måske personlig hæftelse, mindre profit, professionel rådgivning eller afkald på ejerandele, men muligheden er der.

God weekend

Tilmeldt 17. Aug 05
Skrevet kl. 02:33

Kære Aminoer,

Selvom jeg lagde op til i indledningen at det ville være optimalt, at det kun var Investorer/Business Angels der besvarede dette indlæg, mener jeg der er nogle vinkler der måske kunne belyses bedre, hvis der stilles opfølgende spørgsmål - også gerne af jer! Dog med forbehold for at der er tale om generelle spørgsmål.

NB. Tak til alle dem, der blot sendte mig en PM om relevansen af denne debat - fremfor at sende en besked via tråden.

Kære Olin,

Tak for dit svar, som åbner op for et par andre vinkler.

NB. Jeg beklager at citater og spørgsmål både er i "det gule felt" og udenfor.

Dato: 03-03-2007 00:12:00 Forfatter: Olin

Jamen så vil jeg da gerne lægge ud med, hvad jeg typisk ser på som mulig investor...

Det første - selve opfindelsen/ideen/produktet/projektet - skal være i orden og gennemarbejdet. En iværksætter der ved hvad han/hun taler om og har undersøgt markedet på forhånd, er noget, der giver mig som mulig investor/partner mere lyst til at deltage. Det behøver ikke nødvendigvis være noget helt nyt, som aldrig er set før, det kan lige så vel være en forbedring af noget bestående, en anderledes salgs-/markedsføringsform osv. - men fælles for alle, undersøg tingene selv først.[/QUOTE]

Mener du som investor, at der skal udarbejdes en marketingsanalyse af et bureau, eller er det nok med en egenundersøgelse?

[/QUOTE]Dernæst bør ønsket om kapital være velovervejet og gerne med en form for budget som grundlag. Der er desværre mange som søger 'ca. 1 million kr.' til opstart af projektet, men når der spørges ind til, hvad pengene skal bruges til, kunne det ligeså godt være det halve eller måske det dobbelte. Det giver en investor større lyst til at investere og større tryghed, hvis man kan se, at kapitalbehovet er veldokumenteret og velbudgetteret. Der skulle også gerne være en fornuftig sammenhæng mellem kapitalbehovet og den forventede indtjening, hvilket kun kan fastlægges via et budget.[/QUOTE]

Som iværksætter, er der en række kendte forhold som har betydning for et budget. Mener du som investor at det er en god ide at nævne de forhold iværksætter ikke ved om investor er interesseret i, eller som måske har relevans for projektets troværdighed, f.eks. løn til en adm. dir, en bestyrelse, selskabsdannelse, evt tilknyttede ekstra eksperter, what ever?

[/QUOTE]Overvej og redegør også for den nærmeste fremtid - hvad er status på projektet lige nu, hvad er næste skridt, hvordan kommer man videre, hvordan ser det ud om et år, hvem varetager hvilke arbejdsopgaver og hvad skal der til for at projektet bliver en succes?[/QUOTE]

I nogle projekter kræves der flere midler end een investor/business angel kan skyde ind i projektet. Hvordan ser du på en udvanding af dine ejerandele, ved kapitaltilførelse fra andre kilder - er det lige forhold for ejerandele ejet af iværksætter og investor? Altså lige stor udvanding forholdsmæssigt udfra ejerandele.

[/QUOTE]Til sidst er det også vigtigt, at gøre sig nogle tanker om hvad der forventes af en evt. investor. Personligt investerer jeg kun det man kalder 'smart money' - dvs. udover at komme med kapitalen, bidrager jeg også med rådgivning/planlægning osv. og ønsker at indgå aktivt i projektet, hvor behovet nu måtte være. Det betyder også at jeg til gengæld ønsker en andel af firmaet og ikke blot deltager med en passiv investering og en xx-årig exit plan. På denne måde sikres iværksætteren ogs
Tilmeldt 12. Apr 05
Skrevet kl. 14:46
Mener du som investor, at der skal udarbejdes en marketingsanalyse af et bureau, eller er det nok med en egenundersøgelse?

Personligt har jeg ingen behov for en stor fornem markedsanalyse udført af et anerkendt bureau, men blot en eller anden form for egenundersøgelse/behovsafklaring. Mange (også her på Amino) taler tit om store fine forretningsplaner, hvilket jeg dog ikke stiller som krav. Fordi man har en god ide til et nyt projekt, behøver det ikke betyde, at man har evnerne til at skrive en forretningsplan. Jeg mener derfor, at mange projekter kunne falde til jorden, blot fordi iværksætteren ikke har de gode salgs- og formuleringsevner til at lave en forretningsplan, som trigger investorer, banker osv.

Som iværksætter, er der en række kendte forhold som har betydning for et budget. Mener du som investor at det er en god ide at nævne de forhold iværksætter ikke ved om investor er interesseret i, eller som måske har relevans for projektets troværdighed, f.eks. løn til en adm. dir, en bestyrelse, selskabsdannelse, evt tilknyttede ekstra eksperter, what ever?

Ja, jo flere oplysninger investoren kan få indsigt i, jo bedre. Husk på at alle de underliggende tanker man som iværksætter går rundt med, er ikke kendt for investoren. Jo mere udførligt et budget er, jo mere er der for investoren at få indsigt i. Direktørlønninger, bestyrelse, eksperter osv. - det er alt sammen elementer, som for nogle projekter er nødvendige og ikke for andre. Så i korte træk, jo mere info jo bedre.

Det kan jo meget vel tænkes, at selvom budgettet ikke ser super lovende ud, så kan en investor være interesseret alligevel. Jeg tilbyder ofte som en del af mine investeringer, at jeg bidrager med lokaler, revisor, advokat, bogholderi osv - dvs. jeg som investor kan have forbedringer til budgettet. Foruden disse faste udgifter, kunne det også være kontakter til andre salgskanaler, leverandører osv.

Det jeg mener er, at ved at kortlægge så mange af de tanker/planer/tal man som iværksætter gemmer på, så er der større basis for forhandling og forbedring.

I nogle projekter kræves der flere midler end een investor/business angel kan skyde ind i projektet. Hvordan ser du på en udvanding af dine ejerandele, ved kapitaltilførelse fra andre kilder - er det lige forhold for ejerandele ejet af iværksætter og investor? Altså lige stor udvanding forholdsmæssigt udfra ejerandele.

Det kan ikke besvares entydigt. Ethvert projekt og enhver investering har forskellige forhandlinger og grundlag. Kort sagt vil jeg mene, at jo mere indviklet og unik en ide er, jo større andel kan iværksætteren tillade sig at påkræve. Modsat, jo større investering og jo større risiko der er i projektet, jo større andel kan investoren påkræve...

Som investor, hvor stor betydning har det så for dig at iværksætters forretningsplan ikke lige netop passer 100% ind i dine forestillinger om hvordan en forretningsplan bør skrues sammen?

Som beskrevet ovenfor så giver jeg ikke meget for forretningsplaner. For mig er det vigtigere at iværksætteren får nedfældet så mange af de bagvedliggende tanker som muligt. Kald det forretningsplan eller ej - bare sørg for at skrive ned hvad der ligger til grund for din ide/projekt/produkt/whatever, så investoren får så godt et indblik i situationen som muligt.

Hvor stor vægt lægger du på at iværksætter måske har været igang meget længe uden held i sprøjten?

Igen kan det ikke besvares entydigt, men det kan da give en indikation af, om projektet er bæredygtigt eller ej. Igen ved at redegøre for så mange forhold som muligt, får jeg som investor et indblik i hvorfor tingene måske ikke er lykkedes. Det kunne jo meget vel tænkes, at investoren ser punkter til forbedring, som måske lige præcis er det der gør forskellen.
<
Tilmeldt 17. Aug 05
Skrevet kl. 19:01
[QUOTE]Dato: 05-03-2007 14:45:38 Forfatter: Olin Personligt har jeg ingen behov for en stor fornem markedsanalyse udført af et anerkendt bureau, men blot en eller anden form for egenundersøgelse/behovsafklaring. Mange (også her på Amino) taler tit om store fine forretningsplaner, hvilket jeg dog ikke stiller som krav. Fordi man har en god ide til et nyt projekt, behøver det ikke betyde, at man har evnerne til at skrive en forretningsplan. Jeg mener derfor, at mange projekter kunne falde til jorden, blot fordi iværksætteren ikke har de gode salgs- og formuleringsevner til at lave en forretningsplan, som trigger investorer, banker osv. [QUOTE]

Mener du som investor, at det vil være en fordel for iværksætter at have en medspiller iform af en mindre investor/BA med i et kapitalsøgningsforløb, således at de rigtige tanker/ord kommer til udtryk?

Eller skal man som iværksætter have mere is i maven og blot fortsætte indtil den rette investor kommer frem?

[QUOTE]Ja, jo flere oplysninger investoren kan få indsigt i, jo bedre. Husk på at alle de underliggende tanker man som iværksætter går rundt med, er ikke kendt for investoren. Jo mere udførligt et budget er, jo mere er der for investoren at få indsigt i. Direktørlønninger, bestyrelse, eksperter osv. - det er alt sammen elementer, som for nogle projekter er nødvendige og ikke for andre. Så i korte træk, jo mere info jo bedre.
Det kan jo meget vel tænkes, at selvom budgettet ikke ser super lovende ud, så kan en investor være interesseret alligevel. Jeg tilbyder ofte som en del af mine investeringer, at jeg bidrager med lokaler, revisor, advokat, bogholderi osv - dvs. jeg som investor kan have forbedringer til budgettet. Foruden disse faste udgifter, kunne det også være kontakter til andre salgskanaler, leverandører osv.
Det jeg mener er, at ved at kortlægge så mange af de tanker/planer/tal man som iværksætter gemmer på, så er der større basis for forhandling og forbedring.[QUOTE]

Hvordan kan man som iværksætter, finde frem til den rette investor? Er det blot et spørgsmål om at blive ved, eller er der en eller flere tommelfingerregler der er gode at følge, for at have en nogenlunde sikkerhed for at finde den investor der har den fornødne interesse.

Er der bestemte typer projekter der har større chance for at få tilført kapital end andre?

[QUOTE] Som beskrevet ovenfor så giver jeg ikke meget for forretningsplaner. For mig er det vigtigere at iværksætteren får nedfældet så mange af de bagvedliggende tanker som muligt. Kald det forretningsplan eller ej - bare sørg for at skrive ned hvad der ligger til grund for din ide/projekt/produkt/whatever, så investoren får så godt et indblik i situationen som muligt.[QUOTE]

Hvor meget betyder patentbeskyttelse for dig som investor? Betyder det mere at kunne beskytte status quo end at iværksætter kan udvikle så hurtigt at konkurrenterne har svært ved at følge med?

[QUOTE] Igen kan det ikke besvares entydigt, men det kan da give en indikation af, om projektet er bæredygtigt eller ej. Igen ved at redegøre for så mange forhold som muligt, får jeg som investor et indblik i hvorfor tingene måske ikke er lykkedes. Det kunne jo meget vel tænkes, at investoren ser punkter til forbedring, som måske lige præcis er det der gør forskellen.[QUOTE]

Nogle iværksættere er så langt fremme i skoen rent produktudviklingsmæssigt, at der nok er et behov, men at investorerne har svært ved at overskue potentialet - og først når større virksomheder har haft den første succes, kommer investorerne frem og vil være med. Er der noget iværksætterne kan g
Tilmeldt 12. Apr 05
Skrevet kl. 11:46

Mener du som investor, at det vil være en fordel for iværksætter at have en medspiller iform af en mindre investor/BA med i et kapitalsøgningsforløb, således at de rigtige tanker/ord kommer til udtryk?

Eller skal man som iværksætter have mere is i maven og blot fortsætte indtil den rette investor kommer frem?

Det kan helt sikkert være en god ide, at have en form for medspiller i projektforløbet, så man får andre tanker og input end sine egne. Jeg mener dog ikke nødvendigvis, at det behøver være en fordel i selve kapitalsøgningsforløbet. Er det et mindre projekt, hvor en enkelt investor/BA kan dække kapitalbehovet, kan det måske endda afskrække visse potentielle investorer.

Hvordan kan man som iværksætter, finde frem til den rette investor? Er det blot et spørgsmål om at blive ved, eller er der en eller flere tommelfingerregler der er gode at følge, for at have en nogenlunde sikkerhed for at finde den investor der har den fornødne interesse.

Er der bestemte typer projekter der har større chance for at få tilført kapital end andre?

Det er selvfølgelig altid svært som iværksætter at vente på den rette investor. Nogle gange må man endda indse, at den ide man selv troede var så genial, måske slet ikke er så god endda (hvilket vi jo også så flere eksempler af i TV2's "Danmarks bedste ide"). Andre gange kan det være små justeringer, som kan gøre udslaget og gøre projektet mere investeringsvenligt. Det kan være mange forskellige faktorer lige fra selve produktet til måden det sælges på.

Det er klart, at jo større indtjeningspotentialet er, jo større er chancen for at finde den fornødne kapital. Projekter med meget lange udviklingsforløb eller meget smal teknisk målgruppe kan ligeledes være vanskelige, da det kræver en investor/BA med interesse eller måske viden indenfor netop det område.

Hvor meget betyder patentbeskyttelse for dig som investor? Betyder det mere at kunne beskytte status quo end at iværksætter kan udvikle så hurtigt at konkurrenterne har svært ved at følge med?

Om et produkt/projekt skal patentbeskyttes eller ej varierer naturligvis meget, men er der basis for en patentbeskyttelse, så er mit råd da helt klart at få det gjort. Dog må man ikke dermed sætte sig tilbage og tro alt er iorden, den videre udvikling kan stadig være altafgørende.

Nogle iværksættere er så langt fremme i skoen rent produktudviklingsmæssigt, at der nok er et behov, men at investorerne har svært ved at overskue potentialet - og først når større virksomheder har haft den første succes, kommer investorerne frem og vil være med. Er der noget iværksætterne kan gøre for at visualiserer deres projekts potentiale, før ideen ligesom er accepteret og delvist overtaget af andre virksomheder?

Som beskrevet ovenfor så kan det som iværksætter være svært at finde en investor, som netop kan overskue potentialet såfremt det er meget tekniske projekter el.lign. Mit bedste råd vil være, at fremlægge projektet så simpelt som overhovedet muligt. Lad være med at gå i for mange detaljer (medmindre detaljerne er meget essentielle for projektet) før du er sikker på investoren kan overskue det. Tag bid for bid og sørg for at du hele tiden er på bølgelængde med investoren. Det er ligesom at være underviser - det hjælper ikke du sætter eleverne til at læse en bog før de har lært bogstaverne...

Hvad er din holdning til iværksættere der har så unikke projekter, at det kun er iværksætteren og evt dennes team der har den fornødne know-how - ville du som investor kunne affinde dig med kun at styre den administrative proces?

Ja sagtens. Hvis jeg kan se at mine evner ikke rækker til at indgå i produktudvik
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)