Kære investor/business angel, Jeg kunne godt tænke mig at rejse en debat om hvilke parametre der skal til for at investorer/business angels går ind i et projekt med kapital. Meningen er ikke at pege på bestemte projekter (f.eks. hej jeg har lige projektet for dig som investor) men at give alle dem der leder efter kapital et fingerpeg om hvad der skal til. Derfor vil det også være optimalt at det kun er investorer/business angels der besvarer dette indlæg. Jeg mener det er helt fint at dem der besvarer, at de er anonyme, således at de ikke drukner i projektforslag. Meningen er netop at give projektmagerne de værktøjer der skal til, for at de er klædt ordentligt på - når de henvender sig til DVCA eller lignende organisationer. Baggrunden for mit ønske om en debat, er de helt utroligt mange projektmagere der har så vanskeligt ved at skaffe den forjættede kapital til lige netop deres projekt - der må være noget vi gør forkert eller simpelthen ikke forstår godt nok - derfor kære investor/business angel, fat tastaturet og giv din mening tilkende - den falder på et meget tørt sted. Med venlig hilsen Lars C |
Jamen så vil jeg da gerne lægge ud med, hvad jeg typisk ser på som mulig investor...
Det første - selve opfindelsen/ideen/produktet/projektet - skal være i orden og gennemarbejdet. En iværksætter der ved hvad han/hun taler om og har undersøgt markedet på forhånd, er noget, der giver mig som mulig investor/partner mere lyst til at deltage. Det behøver ikke nødvendigvis være noget helt nyt, som aldrig er set før, det kan lige så vel være en forbedring af noget bestående, en anderledes salgs-/markedsføringsform osv. - men fælles for alle, undersøg tingene selv først.
Dernæst bør ønsket om kapital være velovervejet og gerne med en form for budget som grundlag. Der er desværre mange som søger "ca. 1 million kr." til opstart af projektet, men når der spørges ind til, hvad pengene skal bruges til, kunne det ligeså godt være det halve eller måske det dobbelte. Det giver en investor større lyst til at investere og større tryghed, hvis man kan se, at kapitalbehovet er veldokumenteret og velbudgetteret. Der skulle også gerne være en fornuftig sammenhæng mellem kapitalbehovet og den forventede indtjening, hvilket kun kan fastlægges via et budget.
Overvej og redegør også for den nærmeste fremtid - hvad er status på projektet lige nu, hvad er næste skridt, hvordan kommer man videre, hvordan ser det ud om et år, hvem varetager hvilke arbejdsopgaver og hvad skal der til for at projektet bliver en succes?
Til sidst er det også vigtigt, at gøre sig nogle tanker om hvad der forventes af en evt. investor. Personligt investerer jeg kun det man kalder ''smart money'' - dvs. udover at komme med kapitalen, bidrager jeg også med rådgivning/planlægning osv. og ønsker at indgå aktivt i projektet, hvor behovet nu måtte være. Det betyder også at jeg til gengæld ønsker en andel af firmaet og ikke blot deltager med en passiv investering og en xx-årig exit plan. På denne måde sikres iværksætteren også, at investoren har samme intentioner med projektet og at begge parter arbejder mod fælles mål.
Jeg håber ovenstående kan bruges. Det er selvfølgelig ikke et udtømmende indlæg, men blot nogle af de punkter jeg selv lægger vægt på.Lige så forskellige projekter kan være, lige så forskellige indgangsvinkler kan investorer have, men ved at gøre sig overvejelser omkring ovenstående punkter, er du som iværksætter nået et godt stykke hen ad vejen!
Fat mod, kapitalfremskaffelse behøver ikke at være umuligt. Det kræver måske personlig hæftelse, mindre profit, professionel rådgivning eller afkald på ejerandele, men muligheden er der.
God weekend