Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT fisker efter små fisk

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Som ambitiøs iværksætter med en drøm om snart at opstarte mit eget (med intentionen om at gøre det til noget stort), så skræmmer det mig jo måske en smule når jeg hører ordet "bøde", da jeg jo ikke med sikkerhed ved om det ser troværdigt ud den dag Skat banker på min dør.
Hvis jeg nu er så uheldig at ingen vil købe min service.

/Simon
Tilmeldt 21. Dec 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:36

De går kun efter de små fisk, fordi de gang på gang har tabt sagerne når de har forsøgt sig med internationale selskaber som McD, Nestlé og Coca Coca.

Det er desværre en sørgelig tendens at de som har råd til jurister og revisorer der er utroligt dygtige indenfor deres område, meget sjældent kommer til at lægge penge i statskassen.

Jeg har hørt rygter om, at det dog vil ende og at skat og politikere er i fuld gang med at finde måder hvorpå tingene kan ændres. 

Jeg mener personligt ikke at det er nok at du har en virksomhed der skaber beskæftigelse, for det kan godt være at den almene løn slave der arbejder på McDonalds tjener en løn der betales skat og fradrag af, men det er ikke der de virkelige penge er at hente, men det ved skat og vores politikere også godt.

Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 10:53

Jeg bliver da lidt nervøs når jeg læser at skat jagter hobbyvirksomheder, for jeg har en lille virksomhed ved siden af mit deltidsjob, og derfor savner jeg en klar definition af hvad en hobbyvirksomhed er.

Noget andet er at jeg har hørt at SKAT kan ændre ens skat hvis ens indkomst har været for lav iflg. skat. Er der noget om det?

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 11:26

Jeg tror der er et øget fokus på de helt små 1-mandsfirmaer over hele landet. Jeg beskæftiger Freelancere og er 3 gange blevet kontaktet af Skat vedr. forholdet mellem mig og de mennesker der laver opgaver for mig her i 2011.

@Christina1986

Jeg har, til min forbavselse faktisk oplevet at Skat har ændret en årsopgørelse hos en af mine Freelancere fordi de mente at husstandsindkomsten var for lav. Jeg hjælper nu vedkommende med en skattesag, først i det lokale ankenævn og siden om nødvendigt i Retten. 

Det er principielt for mig, for samfundet skal ikke på den ene side undlade at fastsætte en fattigsdomsgrænse og så samtidigt sætte folk i Skat af hvad man skønner er det mindste man kan leve for. I dette konkrete tilfælde henviser Skat til Forbrugerrådets familiebudget, hvor der både er penge til avisabb. og alle zoners buskort samt fornøjelser. Sikkert ganske fornuftigt, men sådan ser hverdagen ikke ud hos alle. Iværksættere eller ej.

Bottomline, - så bliver det ikke nemt at være et lille firma når man sådan tilsyneladende skal jagtes rundt i manegen, fordi Skat har indført resultatløn hos medarbejderne. Uanset om det er rigtigt eller forkert, så får medarbejderen sikkert sine point med det samme, - mens den stakkels iværksætter så kan vente i årevis på at få behandlet sin klagesag.

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så vidt jeg har forstået, skal man kun være nervøs hvis man bevidst opretter en hobby virksomhed for at få afdragdiverse ting.

Jeg tror derfor kun SKAT kommer efter dem hvor det er tilfældet i høj grad og udnyttet til grænsen, for ellers er der jo rigtig mange hobby virksomheder der ikke kan vide sig sikre, fordi der måske er lidt vej til indtægt.

Jeg tror derfor ikke, at der er grund til bekymring, så længe ens hensigt og hobby virksomhed er drevet med sund fornuft og uden skumle bagtanker.

Det vil jeg i hvert fald ikke håbe der er grund til!!

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 11:43

Jeg er, som flere andre her, også overbevist om at det er virksomheder hvor der er tæt på ingen indkomst og hvor der heller ikke er en plan med forretningen. 

Hvis man har en virksomhed registreret, brugt nogle penge på at få ens produkt sat i søen (f.eks. en webshop, et fotostudie eller en butik på strøget), så der reelt er et ønske og en intention om at det skal give overskud - så kommer de ikke og lukker dig. Men hvis din virksomhed har indkøbt en bærbar, en projektor, en iPhone og måske et digitalkamera uden de ting skaber noget indtægt, så er det klart at det lugter langt væk af at man bare vil slippe for at betale noget moms. Det bliver man så selvfølgelig rigtig træt af den dag man bliver kontrolleret og ens regnskab (som man formentlig ikke en gang har) skal gennemgås. 

Med hensyn til de helt store virksomheder, så har jeg blandede følelser omkring det. Naturligvis synes jeg de burde betale skat som alle os andre. Omvendt set - har vi lyst til at bide af McDonalds så de bliver vrede og trækker deres forretning ud af Danmark? Det er trods alt rigtig mange arbejdspladser det så går ud over - og gør man det med McD, så er man også nødt til at gøre det ved f.eks. Mærsk. 

Nu siger nogen godt nok, at det ikke er de medarbejderes skattekroner der giver penge til samfundet. Det er muligt, men jeg vil vove den påstand at det kan mærkes hvis de store selskaber trækker sig ud og vi så pludselig står med adskillige tusinde arbejdsløse. 

Med andre ord så kan man godt gå helt i principper, men nogen gange tror jeg det er vigtigt at man kigger på hvad konsekvensen er af at gøre det og vurderer om man virkelig har lyst til at stå i den situation, der let kan komme ud af det.

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:04

Peter Lauge:
Men så tænker jeg, hvorfor lukker de så ikke også Statoil og Mac D. m.v.?

Og CPH Airport, DSV m.m......You name it!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32

Jeg har selv en enkeltmandsvirksomhed i Danmark, som jeg primært bruger til mindre freelance opgaver for danske kunder. Virksomheden har bl.a. underskud sidste år (hvor jeg ikke lavede freelance), og har som regel et begrænset overskud. (Skal lige siges at den største udgift det år, rent faktisk var revisor-regningen, så er ikke tale om store fradrags-betingede indkøb...)

Vil vove og påstå at det ikke blot en en hobby. Men samtidig er det ikke en virksomhed hvor jeg planlægger stor vækst foreløbe, og jeg skal da gerne indrømme, at jeg udnytter da de muligheder jeg har mht. fradrag af f.eks. server hosting og IT-udstyr købt i DK. Uden dette ville jeg jo hellerikke kunne lave mit freelance arbejder.

Så længe skat's heksejagt på hobby-virksomheder, begrænser sig til dem der reelt kun udnytter systemet (dvs. store underskud hvert år uden nogle reelle indtægter) så er det fint nok. Så længe det ikke går ud over de virksomheder, som godt nok kan anses for "hobby-virksomheder", men som ikke er oprettet mht. skattespekulation.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)