Mange tak for diverse reaktioner. Jeg skal nok komme tilbage med lidt mere uddybende svar men er p.t. optaget af kundemøder og informationsaftener om SDO lån. Mvh. Poul Stubkjær |
Realkreditlån
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
*SSS* det svarer til du har købt obligationer for det samme beløb som du har friværdi. Det var den korte forklaring - og hvad kan du så bruge det til...? Mvh. Poul |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Lige præcis, intet - men du ville have den korte forklaring. Det er derfor jeg skriver at et mere uddybende svar er nødvendigt og derfor er det ikke en smal sag at forklare. Og så må jeg altså tilbage til arbejdet. Mvh. Poul |
Hej Poul Jeg er ligeså spændt som en fjeder på at høre dig forklare, hvad det er der går over min forstand, ![]() så indtil videre foretrækker jeg den underbelånte tilbagelænede holdning ![]() Jeg har på fornemmelsen at det er det samme emne som vi diskuterede i tråden "fornuftig rente" i november måned. (jeg aner ikke hvordan jeg linker til denne tråd ) Her gav du et eksempel på belåning af friværdi, med genplacering i banken, her beregnede du fradrag for renteudgiften, men renteindtægten glemte du at beskatte, det til trods giver dette stadig en negativ likviditet. |
...og hvori består risikoen i det hele taget? Det kan godt være, at man ved en fuld belåning kan afskrække kreditorerne fra at tage udlæg i huset, men så finder de jo bare andre veje til at hive deres penge hjem og erklærer dig i sidste ende konkurs hvorefter du alligevel mister huset. Imens skal man så betale renter på et lån, man reelt ikke har noget at bruge til. Jeg må melde mig i koret af slet skjult skeptiske ![]() |
Giver det ikke meget god mening, hvis renten stiger falder værdien, men er huset belånt til skorstenen falder restgælden også (stigende rente = faldende kurs på obligationerne bag). Den frie investering berøres primært positivt af rentestigningen, med mindre dne også er i obligationer og man skal konvertere mens kursen er lav. Selvfølgelig med en masse men''er der skal tages højde for |
Thomas Som du skriver er der en masse men´er. Tager vi et 5% 30 årig obl.lån til "friværdibeskyttelse" på ex kr 500.000,- og genplacerer til 4% i banken er der altså en nettorenteudgift på 5+½ - 4 = 1,5% = kr 7500,- hvoraf skatten så betaler ca 1/3, altså vil dette med nuværende renteniveau koste kr 5000,- netto om året. genplaceringsrenten skal minimum op på de 5,5% for at nettoomkostningen går i 0 Stiger renten herover er jeg helt med på fidusen i dette da det giver en positiv nettorente, og mulighed for at skære af restgælden ved indfrielse af obl.lånet. |
|