Case: Kunden mente nu nok, at han havde helt styr på det der med kreditforeninger og belåning af sine ejendomme. Han havde haft det samme kreditinstitut i flere år, samme rådgiver og hans revisor gennemgik det for ham også. Bare for en sikkerheds skyld. Han fik det hos kreditforeningen som han ville for som han sagde til dem "I skal være glade for overhovedet at have mig som kunde...". Og jeg er sikker på de smiler hver gang de ser ham! Så hvad kunne vi dog gøre for ham? For det første betalete han et alt for højt lånesagsgebyr. Bidraget på 1% er helt hen i skoven. Han spurgte til om han skulle vente med at hjemtage lånet. Det han ikke vidste var, at han allerede havde indgået en fastkursaftale. Hans private ejendom var "underbelånt" og han oplevede ikke dette som en risiko. Det lyder også mærkeligt, at det skulle udgøre en risiko. Det korte af det lange. Vi sparede ham for direkte oprettelsesomkostninger på 5000 og sænkede hans bidrag med 7.000 pr. år. Derudover ved han nu hvad det vil sige at indgå fastkursaftaler og han er i trygge hænder fremover, fordi vi nu varetager hans interesser. Hans private friværdi, er sikret. Hvad vil jeg så med denne case/(reklame?) Ofte ser jeg her i debatten spørgsmål der vedrører finansiering. Blandt de mange som driver virksomhed eller påtænker at gøre det er der ganske givet en masse der ejer ejendommen. Mange udnytter ikke denne "egne" finansieringskilde særligt optimalt jf. ovenstående. Desværre begår mange fejl vedr. belåning. Ikke fordi de er ubetænksomme men fordi de ganske enkelt ikke er udstyret med en viden der sætter dem i stand til at spørge kritisk. Kunne nogle herinde være interesseret i et foredrag el. lign. om iværksætterøkonomi i relation til fast ejendom og realkreditbelåning. Lad mig høre fra jer, så finder vi på noget! Med venlig hilsen Poul Stubkjær RealRåd/Parcelhusmægleren |
Hej Poul
Kan du ikke lige forklare problemet i at ejendommen er underbelånt,
altså hvis man ikke lige står og mangler pengene.