Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg frit bruge gamle illustrationer og fotos?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Vejerslev
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej tusind tak fordi du I alle vil engagere jer og kommentere på det her! Jeg bruger da Amino ALT for lidt kan jeg se...

dvs. at hvis man regner med at personen der har lavet det er mindst 20 år når det laves, så må man regne med at 70-80 år efter er den person efter al sandsynlighed død, og man kan frit bruge og gengive illustrationer og fotos og fotografiske værker. -

Hvis vi tager et eksempel så har jeg Børnenes Bog, der er betegnet som gratis ugeskrift til Illustreret Familie Journal udgivet af Carl Allers Forlag i 1894.

Her må jeg frit gengive illustrationer og tekst fra?

Jeg har også en bog kaldet "Stambogsvers og Vers til Poesibøger", godt nok udateret, men stemplet af E. Haarsløv, Bogbinder, Hobro og med en blyantspris i toppen på 25 øre - så den er sikkert også fra starten af sidste århundrede vil jeg tro.

Alle mulige sjove citater - måske Martin Thorborg ville have poesibogen fyldt med disse linier fra kammeraterne efter et følelsesudbrud som i hans"Fuck Holger"-indslag:
For ringe Sag at blive vred
Er kun unyttig Harme;
Thi Troskab, Frygt og Kærlighed
Ej vindes ved at larme.

Nej, det jeg mener er, at jeg har så mange sjove ting, som kunne være godt at få frem i lyset fra min gamle arvede dragkiste.

"Ved Julelampens Skær" fra 1919 er fyldt med fortællinger og illustrationer redigeret og udgivet af Grønvald-Fynboe.

Den Danske Dueforening har udgivet sjove medlemsskrifter fra samme periode, og jeg kunne blive ved.

Men når der er gået en årrække så har forlag og kunstner ikke mere eneret på gengivelse af det (og tekster heller ikke eller..?)

Hilsen Anja

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

dvs. at hvis man regner med at personen der har lavet det er mindst 20 år når det laves, så må man regne med at 70-80 år efter er den person efter al sandsynlighed død, og man kan frit bruge og gengive illustrationer og fotos og fotografiske værker. -

Hvis vi tager et eksempel så har jeg Børnenes Bog, der er betegnet som gratis ugeskrift til Illustreret Familie Journal udgivet af Carl Allers Forlag i 1894.

Her må jeg frit gengive illustrationer og tekst fra?

Det er farligt at gå ud fra, hvornår folk er døde i stedet for rent faktisk at undersøge det, men for eksemplets skyld:

Udgivelsen er fra 1894. Lad os sige, at personen med ophavsret levede 50 år derefter. Dvs. han døde i 1944. Værket er herefter beskyttet i 70 år, dvs. til 2014.

Regner vi med, at han levede 80 år efter værkets frembringelse, så gælder beskyttelsen frem til 2044.

Med andre ord skal værker være omkring 150 år gamle, før du kan føle dig rimelig sikker på ikke at krænke nogens rettigheder ved at bruge dem.

Mvh.

Jakob

Fra Vejerslev
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahemmm ja det var jo lidt dårligt regnet ud af mig ... så må jeg vel bare gemme det lidt væk igen - eller spørge Aller om jeg må bruge det - eller hvis jeg bruger illustrationer/fotos i en collage - så er det jo et nyt værk.

alternativt har jeg også ideer til selv at lave noget nyt, så der er mange muligheder stadig. - Det handler jo om at finde nye veje, når der opstår forhindringer , ikke?

Tusind tak for jeres mange svar. 

Tilmeldt 15. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej @Kristian

Jeg har et spørgsmål angående ophavsrettigheder ( foto negativer fra 1947) fotografen (dansker) er død i 1960, under normale omstændigheder vil det eneste barnebarn (familie) der er tilbage få rettighederne indtil 2030.

De negativer jeg omtaler har ligget i et lokalarkiv i Danmark siden 1995, jeg vil blandandet udgive en bog med fotografens arbejde, jeg har fået tilladelse fra arkivet hvor negativerne har ligget til at bruge dem.

Da negativerne kom til arkivet i 1995, blev fotografens barnebarn tilbudt negativerne, hun blev kontaktet af politiet på det tidspunkt, men barnebarnet ønskede ikke negativerne tilbage, det står i en politirapport.

Mit spørgmål er, må jeg udnytte de negativer som jeg har lyst ?

Med venlig hilsen

Charlotte

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)