Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle der har erfaring med at custom cleare i DK med et udenlandsk (EU) SE nummer?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sigulda, Letland
Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har en lettisk virksomhed og derfor naturligvis et lettisk momsnummer og reg. no. (SE-nummer er det vel i DK)

Sagen er at vi nu har en kunde i Danmark på nogle af de varer vi producerer i Kina.

Spørgsmålet er så om der skulle være noget der forhindrer at vi bringer det direkte til Danmark og betaler tolden der? Der er også et spørgsmål om moms, men det må vel være i Letland at vi afregner det? (Til de få der endnu er i tvivl - Letland er et EU land). Det vil være tids- og omkostningskrævende at bringe det til Letland, og derefter til Danmark.

Vi har talt med vores transportselskab i Letland (DSV) og de siger at det er muligt, men jeg ville høre om der er nogen her på Amino der har erfaring med dette, og om der er noget specielt vi skal være opmærksom på, evt. vedr. dokumenter fx. fra fabrikken ude i Kina?

Tak,

Esben

Esben Kalhøj, Letland

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12919
Skrevet kl. 12:12

Hej Esben

jeg har tidligere hørt at detskulle være meget besværligt at få det fortoldet på den måde. 

Det absolut letteste for dig vil være at du sælger varen til din danske kunne f.eks FOB kina.  kundens speditør kan jo så forestå fortoldningen uden problem.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43

Hej Esben

Jeg har som sådan ikke selv prøvet at importere varer i et andet EU-land end mit hjemland - jeg har faktisk aldrig importeret en eneste vare i eget navn andet end det jeg har fået via PostDanmark.

Ikke desto mindre håber jeg, du kan bruge mit input - for jeg ved en bet smul om både told og moms (sagt på jysk).

Der er som sådan intet til hinder for, at I bringer varerne i fri omsætning i Danmark i eget navn. I vil skulle bruge samme dokumenter, som ved indfortoldning i Letland.

Det I ikke slipper for er den danske moms. Både importmoms og salgsmoms. Sagen er, at hvis I bringer varerne i fri oms. i Danmark og herefter sælger dem, vil dette være momspligtigt i Danmark.

En løsning kan jo godtnok være, at I overdrager varerne til jeres kunde inden de når Danmark. Herefter vil det være kundens opgave at indfortolde.

Nu ved jeg ikke, om varerne er toldpligtige - men så får I jo et problem med toldværdien. Som udgangspunkt vil dette jo være fakturaværdien - og det vil sikkert sige jeres salgspris til kunden. Alternativet er at give kunden en kopi af jeres købsfaktura, og vil I det ?

Ovenstående var bare to alternativer af flere. Det er de to mest åbenlyse.

De to sidste ting jeg vil sige er, A: Beklager speditører og B: I bør ikke forlade jer på speditørernes gode råd om moms. De er de ganske enkelt ikke kompetente til at give, og moms er et issue.

En speditør ved meget om transport osv., (måske) lidt om told og (normalt) intet om moms.

Vh
Lars

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 18:02

Lars Gosvig:

Hej Esben

Det I ikke slipper for er den danske moms. Både importmoms og salgsmoms. Sagen er, at hvis I bringer varerne i fri oms. i Danmark og herefter sælger dem, vil dette være momspligtigt i Danmark.

En løsning kan jo godtnok være, at I overdrager varerne til jeres kunde inden de når Danmark. Herefter vil det være kundens opgave at indfortolde.

Nu ved jeg ikke, om varerne er toldpligtige - men så får I jo et problem med toldværdien. Som udgangspunkt vil dette jo være fakturaværdien - og det vil sikkert sige jeres salgspris til kunden. Alternativet er at give kunden en kopi af jeres købsfaktura, og vil I det ?

.

Vh
Lars

Hej Lars

Ville det så ikke være meget lettere at bruge det forslag jeg kom med tidligere, hvor sælger sælger varen f.eks fob Kina?

Mvh

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03

Hej Ravn

Ravn:

Ville det så ikke være meget lettere at bruge det forslag jeg kom med tidligere, hvor sælger sælger varen f.eks fob Kina?

Jo - hvis det er muligt at få køber til at påtage sig opgaven - og så er der "problemet" med toldværdien, hvis varerne er toldpligtige. Den vil jo som udgangspunkt så være Esbens salgspris og ikke købsprisen hos kinøjserne.

Vh
Lars

Fra Sigulda, Letland
Tilmeldt 21. Mar 07
Skrevet kl. 15:55

Hej Ravn og Lars,

Tak for Jeres tilbagemeldinger.

Jeg er ikke rigtig kommet på nogen fornuftig løsning til problemet endnu, bortset fra at jeg fra DSV Letland har fået at vide at der er muligt baseret på følgende EU lovgivning:

2913/12, Stk. 59-77; 79-83 samt 2454/63 stk. 198-267, 290-308

Fra DSV i Danmark har jeg fået at vide at det ikke er muligt fordi disse (åbenbart nye) regulativer ikke er implementeret i Danmark endnu. Letland har åbenbart været mere ivrig med at få det sat i værks end Danmark.

Nedenstående er mit ønskescenario, og som jeg ser det bør være muligt i et EU:

1) Shipper sender varene fra Hong Kong 

2) Modtager er vores firma og i alle dokumenter fremgår vores firmanavn og lettiske SE-nummer 

3) Varene ankommer til DK, hvor de fortoldes.

4) Varene opbevares på Lagerhotel

5) En klient bestiller

6) Der plukkes, pakkes og leveres

7) Jeg skriver en faktura til min danske kunde fra mit lettiske firma.

Et alternativ med salg FOB Hong Kong er i mit tilfælde ikke muligt.

Esben

Esben Kalhøj, Letland

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13
Huhh nu skal jeg lige passe på, at mine fordomme mod speditører ikke løber af med mig og helt overskygger det vigtige: at hjælpe dig videre.
Men lige først: RFO 2913 er fra 1992 og er en forordning om en fælles toldkodeks. RFO 2454 er fra 1993 og er gennemførselsbestemmelserne hertil.
Problemet så oven i hatten, at begge forordninger regulerer tolden og ikke momsen.
Den jeg tror letterne vil bruge er sådan set kløgtigt nok set af dem - problemet er bare den kun gælder når varerne forsendes til et andet EU-land.
Med det scenarie du ønsker mener jeg du skal gå videre med en model, hvor du lader jer registrere i Danmark med henblik på selv at forestå indfortoldningen.
Vh
Lars
PS - jeg beklager hvis min tekst ser mærkelig ud. Editoren opfører sig "ikke normalt"
Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 16:24

Hej Esben

Esben Kalhøj:

Et alternativ med salg FOB Hong Kong er i mit tilfælde ikke muligt.

Hvorfor er det ikke mulgit at sælge varen FOB Hong Kong, der burde jo ikke være noget der forhidre dig i det. 

Mvh

Ravn

Fra Sigulda, Letland
Tilmeldt 21. Mar 07
Skrevet kl. 07:44

Fordi varene ikke er til en specifik kunde der aftager det hele på en gang. Varene er til flere forskellige kunder der over et års tid køber varene fra vores lager.

Esben Kalhøj, Letland

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)