Den ene aftalepart kan ikke ensidigt ændre aftalens indhold og vilkår efterfølgende. Spørgsmålet er, om det er det, der er sket. Noget kunne tyde på det, men der er ikke nok oplysninger til at kunne afgøre det. Hvis aftalen går ud på gratis fragt, er fragten sjovt nok gratis, og køber bør afvise sælgers krav om betaling af fragt. Hvis aftalen må fortolkes sådan, at der er aftalt levering, men at der ikke er aftalt noget om prisen for fragt, kommer bestemmelsen i Købelovens §5 i spil: "Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for ubilligt." (min fremhævning) I sidste ende er det en dommer, der har tjansen med at synes noget om det spørgsmål, og svaret er, hvad dommeren synes. Det er også vigtigt at være meget opmærsom på §6 i samme lov: "Er i handelskøb regning (faktura eller nota) tilstillet køberen, og gør han ikke, såsnart ske kan, indsigelse mod den i regningen anførte pris, er han pligtig at betale denne, medmindre lavere pris oplyses at være aftalt, eller regningen er åbenbart urimelig"
|
Kære Aminoer,
Tusind tak for alle Jeres tilbagemeldinger.
Jeg har valgt at acceptere, at jeg tilsyneladende ikke har været vågen nok, da jeg handlede, og at man ALTID skal læse alt det med småt.