Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advisory board - hvad er fordelen?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino'er

Jeg driver et firma, som arbejder med kommunikation og PR. Firmaet udgøres af mig og er dybt afhængig af mine evner ud i at tænke nyt og kreativt. Som de fleste enkeltmands virksomheder hviler alle opgaver på mine skuldre - altså lige bortset fra dem, jeg har udliciteret til bogholdere osv. Det korte af det lange er, at jeg går i overvejelser omkring at etablere et advisory board for min virksomhed. Men jeg mangler generel viden om, hvordan et sådan board fungerer, og hvilke fordele der er ved det.

Jeg forestiller mig en gruppe af mennesker, som besidder nogle af de kompetencer, jeg ikke selv er stærk på - men også en gruppe af mennesker, som har erfaring, kreativitet og drivkraft. Når det er sagt - og velvidende at intet er gratis - har jeg ikke mulighed for på nuværende tidspunkt at smide en masse penge efter et advisory board. Er det realistisk at etablere et board på den baggrund?

Lad mig høre, hvad jeres erfaringer er.

Tak!

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Det er noget store virksomheder har eller deres bestyrelse.

For dig føles det mere korrekt med et netverk (studiekamrater osv)  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N1973:

Det er noget store virksomheder har eller deres bestyrelse.

For dig føles det mere korrekt med et netverk (studiekamrater osv)  

 Overhovedet ikke enig med dig i, at det kun er store virksomheder, der har advisory boards. Det er jo netop ikke en bestyrelse, men et rådgivende organ.

Netværk er vejen frem til mange ting - og for nogen er det rigtige netværk studiekammerater, men jeg bliver ikke nødvendigvis klogere af at omgås mennesker, som tænker det samme som jeg selv fordi vi har samme baggrund uddannelsesmæssigt. Nå men det er en helt anden snak.

Fortsat vil jeg gerne høre om jeres erfaringer med advisory boards.

Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Monica

Jeg sidder selv med i et Advisory Board og har også bestyrelsesposter og jeg kan se mange muligheder ved et Advisory Board i forbindelse med din virksomhed.

Fordelene ved et Advisory Board er jo netop, at finde nogle mennesker som på en uformel måde kan mødes og give in-put og gode råd i forbindelse med forskellige projekter og udfordringer som man står overfor som virksomhedsejer. Et Advisory Board kan endvidere sammensættes efter behov og behøver nødvendigvis ikke, at består at de samme medlemmer fra gang til gang som det er gældende for en bestyrelse. Det Advisory Board jeg sidder med i styres efter "Mads og Monopolet" principperne - det vil sige at vi er en fast gruppe af mennesker der er tilknyttet og disse personer sammensættes efter behov og de emner der skal diskuteres, hvilket gør at det bliver meget mere dynamisk. 

Held og lykke med dit Advisory Board

Helle Vejrup

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input Helle. Det lyder interessant at  have et advisory board med løbende udskiftning. Det vil jeg have med i mine videre overvejelser.

God weekend!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Monica

Vi har selv en "rigtig" bestyrelse, som i praksis har meget samme rolle som et advisory board.

Det har været utroligt givtigt! Det er nogle super kompetente mennesker, som ved en masse om vores branche og har et enormt netværk.

MEN det sjove er at det bedste ved bestyrelsen, i høj grad er at de planlagte bestyrelsesmøder tvinger os til at lægge langsigtede planer, og enten følge dem eller havde en rigtigt god grund til at afveje.

Som virksomhedsleder er bruges 110% af ens tid, med den daglige drift dvs. finde nye kunder, udfører opgaver etc. Man er så beskæftiget med hvad der sker de næste uger, at man helt glemmer at bekymre sig om hvor man skal hen på langsigt, og ja så rør man sig ikke ud af flækken.

Jeg synes et advisory board lyder som en rigtigt god ide i dit tilfælde! Jeg tror også det er realistik at f.eks. få boardet til at sidde første år gratis, med lovning om en senere honorering. Men tag ikke fejl, det gælder om at få dit board til at være så interesserede i at hjælpe dig som muligt, det vil deres indsats helt klart bærer præg af.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Super indlæg Lundsby.

Den med at det tvinger jer til at lægge planer og følge eller have argumenter for ikke at følge dem, synes jeg er en rigtig god pointe.

mvh
Michael

Fra Rødovre
Tilmeldt 4. Jan 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Monica.

De fleste virksomheder, som jeg har kendskab til, har gode erfaringer med et advisory board.

Det er imidlertid super vigtigt, at du præciserer og konkretiserer, hvilket mål og formål du har med etableringen af et advisory board. Med andre ord bør du overveje, hvilke forretningsmæssige problemstillinger du gerne vil have hjælp og sparring til i forhold til dine ambitioner, situation og mål på både kort og langt sigt.

I bund og grund bør et advisory board hjælpe dig med at udvikle forretningen, men der kan være forskellige udfordringer og derfor krav til forskellige kompetencer. Eksempelvis kan du have en ambition om at blive blandt de 10 mest respekterede PR-bureauer i Europa. Dvs du vil have behov for kompetencer med international erfaring inden for branche, jura, marketing, økonomi og personaleledelse.

Måske er du mindre ambitiøs og har blot et ønske om at omsætte for 5 mio. kr. om året med 3 ansatte. Så kan du sammensætte et board, der har erfaring med dette. 

Du skal imidlertid huske på, at et advisory board er rådgivende og oftest ikke eksekverende, så du skal gøre op med dig selv om du har lyst, tid, kræfter og ambitioner til at følge op på boardets råd og forretningsplaner for ellers er det ligemeget:-).

Når det så er sagt, så vil jeg blot afslutte med at rose din blog og din skarpe kommunikation

Jens

Fra Hørsholm, Danmark
Tilmeldt 29. Aug 08
Indlæg ialt: 1223
Fra  Resultatskaber.dk Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Monica

Tak for dit indlæg.

Mange har stor glæde af et advisory board frem for en bestyrelse.
Bestyrelsen har et mere formelt ansvar - derfor bruges al for megen tid på regnskaber, budgetter og mindre på hvordan man når sine mål.

Et Advisory Board kan arbejde med ideer og tanker. Skal være "Ideernes holdeplads" hvor du kan sparre med nogle kompetente mennesker om virksomhedens fremtid.

På min hjememside Resultatskaber.dk kan du måske få lidt inspiration til advisory board. Her kan du også læse om verdens mindste advisory board.

Good luck med din spændende virksomhed.

mange hilsener

Rolf
Resultatskaber.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

TAK til alle jer, der har brugt tid på at svare på mit indlæg. Jeg sætter pris på jeres ord. Og det er godt at vide, at der findes kompetente folk derude, som reflekterer og rådgiver af lyst.

Min plan er nu, at jeg bliver super skarp på min forretningsplan - den jeg skabte, da jeg etablerede firmaet for et år siden, trænger til en revision. Når det er sket, tror jeg på, at jeg har svaret på, hvilke persontyper og kompetencer, det vil være fornuftigt at tilknytte min virksomhed i form af et advisory board.

God påske til jer alle!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)