Hejsa Findes der mon en tommelfingerregel for meget man normalt ville kunne låne i banken til opstart af egen virksomhed hvis man selv stiller med den første million? Jeg tænker her på om bankene mon har en intern regel om at man vil låne 2-3 mill mere? Jeg har 1 million i friværdi hvis jeg sælger min lejlighed nu, men kan ligeledes ikke stille mere garanti.
Jeg ville være glad for at høre om andres erfaringer på dette område.
mvh
Søren |
Hvad kan man låne hvis man har 1 mill.
|
Hej Kat Tak for dit svar. Jeg ville dog umiddelbart tro at det var bedre at stille med nogle kolde jyske kontanter istedet noget sikkerhed i ejendom som først skal konverteres til penge når/hvis virksomheden går ned. Hvis jeg selv var bankmand, så ville jeg nok fortrække at kunden selv kom med nogle penge.
Omvendt: Hvis jeg f.eks. skal bruge 3 mill, så kunne man nøjes med at låne 2 mill hvis man har den første i kontanter. Hvis jeg beholder lejligheden så skal jeg låne alle 3 mill, med deraf følgende højere renteudgifter.
.... blot en tanke |
Tja men så skal du jo ud og finde noget andet at bo i, jeg tror mest på løsningen med at
give pant i lejligheden |
|
Hej Søren Om du står med kolde kontanter, eller "pantsætter" din lejlighed, tror jeg ikke er der er den store forskel på,set i forhold til skulle have tilført et så stort beløb som det her drejer sig om.
Naturligvis vil man blive taget lidt mere seriøs, hvis man selv er parat til at skyde 1mil i projektet, men det vigtigste er at få banken overbevist om at dit projekt er bæredygtigt, samt at du magter at kunne gennemføre det.
Held og lykke
![]() Mvh. Ole |
Helt enig, Ole. Jeg har netop i dag fået mundtligt tilsagn om en kassekredit til et projekt under forudsætning af, at jeg kan skaffe den rigtige opbakning. Banken mener, at ideen er god.
mvh Hans |
Søren, du må endelig ikke sælge din lejlighed for at konvertere friværdien til kolde kontanter! Som andre også har skrevet, så skal du jo for det første have noget at bo i.
Min kone''s farbror overvejer at købe ny båd. De skal slippe noget der ligner halvanden million. De har i forbindelse med denne overvejelse så snakket med banken og blev positivt overrasket: De har ca. en million i friværdi og banken ser ingen problemer i at låne dem halvanden million - plus det løse - hvis de tilgengæld lover IKKE at sælge deres bolig. Boligen og dens friværdi er mere værd i fysisk form - også for banken - end hvis det bliver konvereteret til kolde kontanter.
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk |
Hej Du kan muligvis gennem vækstfonden generer din egenkapital med 4. multipel - hertil skal nævnes at flere og flere pengeinstitutter tilbyder "kom i gang lån". Hvis din forretningsidé er særlig god kan du forsøge at trække mezzaninkapital el. et ventureselskab, og selvfølgelig er der også muligheden for at tiltrække strategiske interessante investorer. Jeg har personligt haft stor succes med henvendelse til lokale erhvervscentre, hvor opstartsrådgivning som regl er gratis.
-Der findes også et meget seriøst firma ved navn "CBN Finance & Consult A/S" de er meget proffesionelle og har en bred erfaring indenfor opstart, generationsskifte, finansiering etc. Ejeren af firmaet har bistået mig og gør det stadig i min søgning af virksomhed.
Ps. der er altid mange gode og relavante oplysninger at hente på www.startogvækst.dk |
mht. at at låne i banknen er der flere ting der spiller ind. Hvad er dit låneformål? Er det driftfinansiering eller er det finansiering af udviklingsomkostninger? Bankerne belåner stort set ikke til udviklingsomkostninger, hvilket vil sige, at du ikke kan forvente at låne mere end det du kan stille sikkerhed for, + - et par hundrede tusinde. Er det driftsfinansiering, så er det noget andet, fordi banken så i tillæg til et ejerpantebrev i din ejendom evt. kan tage pant i driftsaktiver eller virksomhedspant. Virksomhedspant er en ny sikkerhedsstillelse som er mulig her efter 01.01.2006. En god tommelfingerregel fra bankens side ifbm. opstart af drift er at du selv kommer med 25-40 % selv. At banken vil låne dig penge, er selvfølgelig under forudsætning af, at de har tiltro til din forretningsplan,herunder budgetter. En vigtig del er også, at du dokumentere for din privatøkonomi. Hvor meget skal du bruge til din privatøkonomi som minimum ifølge dit privatbudget. Hvad er din exitstrategi, herunder hvad har du af jobmuligheder såfremt dit virksomhed ikke går. Dette punkt bruger banken til at vurdere om en personlig kaution fra dig vil være noget værd i en nedbrudssituation. Ovennævnte afhænger naturligvis til enhver tid af netop din situation og omstændigheder, hvorfor de ting jeg har nævnt skal tages som en mere generel guideline fra de banker jeg har kendskab til. |