Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlemskab af mensa

Side 6 ud af 7 (70 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Gita Street:
Det er muligt det kan være krykker hvis det er det der skal holde en oppe. Det tvivler jeg dog på er tilfældet normalt (for Poul: særlinge). 

Ha ha!

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 23:57

Poul Madsen:

Jo, det ville da osse selv, men der er Fanden til forskel på, om du render rundt og praler over, at du nu har papir på at være meget mere bedrevidende end alle andre, eller om du sidder derhjemme og hygger dig over din titel. Kun at gøre det sidste er det sværeste.

Her er der jo så nok typisk en middelvej imellem ekstremerne. Nu ved jeg så også at dem jeg har kendt der tog Ph.D-grade etc. har været videbegærlige og det har beriget dem personligt, ligesom købmænd der tjener mange penge

Gita Street:
Jeg tror det er umuligt at skelne mellem "lavt selvværd" og drive. Den synes jeg Anthony Robbins har overhalet psykologerne indenom med hans tanker om det.

Okay, måske har han ret, det aner jeg intet om, men jeg skelner mellem de 2 ting. Har du lavt selvværd, men intet drive til at få dig til at gøre noget ved det, vil du blive siddende og jamre selvmedlidende - eller du vil prøve at kompensere på anden vis.

Har du drive og selvværd når du som regel langt, fordi du i højere grad TØR gøre noget og stoler på, at du KAN.

Ja, okay det er irriterende svært at narre dig Big Smile Jeg kan kun være enig. Det er bare en anden måde sætte nogen dimensioner op. Den jeg bruger er simplificeret men kan bruges godt eller skidt. Jeg synes dog den er særligt praktisk og brugbar. De andre dimensioner som selvmedlidenhed og mod etc deler han så ud på en anden måde. Så længe man bare kan bruge det positivt kan det jo være ligemeget hvilken model man bruger.  

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 227
Fra  Webfaktor Skrevet kl. 00:49

Advarsel: Langt indlæg under opsejling Big Smile

Min erfaring er, at et medlemskab i de færreste tilfælde vil have en betydning for dine chancer for at få et søgt job, forhandle løn, o.s.v. Jeg tror dog på, at det i nogle tilfælde kan hjælpe dig til at komme i betragtning ved at komme til en første samtale. Men der er andre faktorer, som vægter langt højere end medlemskabet af Mensa.

Jeg er lidt i begge lejre i denne diskussion, da jeg de seneste 4 år har arbejdet som rekrutteringskonsulent og derigennem været inde over rigtig mange rekrutteringsprocesser og dermed også læst en bunke ansøgninger og CV’er. Samtidigt er jeg medlem af Mensa og har derfor selvfølgelig haft nogle af de samme overvejelser, om det ville have nogen betydning i de pågældende situationer. Samtidigt er der jo netop overvejelserne omkring, om man overhovedet skal skilte med et offentligt, eller om man bare skal holde det for sig selv. Langt hen ad vejen tror jeg dog at denne tilbageholdenhed har sammenhæng med janteloven, hvor mange frygter at skille sig ud eller at blive puttet i en bestemt kasse med en bestemt type mennesker. De fleste har det bedst med bare at være normale og ikke skille sig ud.

Jeg har dog selv valgt at være åben omkring det – ikke fordi det giver mig en selvtilfredsstillelse eller fordi jeg har behov for at flashe mit medlemskab for at opnå anerkendelse, men mest af alt for at fortælle andre om de muligheder, som foreningen byder på. På samme måde, som hvis man går til ridesport, sejlads, dykning eller er medlem i andre foreninger, som samler mennesker med de samme interesser. De færreste ville jo skjule, at de er medlem af den lokale dykkerforening, så hvorfor skulle det være anderledes med et medlemskab af Mensa?

Og til dels kan jeg selvfølgelig også bidrage til at afmystificere, hvad Mensa er og hvad man laver i foreningen – det er slet ikke så mystisk endda Wink. I bund og grund er Mensa en social forening, hvor det netop handler om – at være social. Der er ikke så mange andre ting på dagsordenen. Derudover kan man jo så opbygge et netværk til andre interessante mennesker, som har andre spændende interesser. Også iværksætteri.

I en rekrutteringssammenhæng ville jeg kun i meget få tilfælde skele til, om personen er medlem af Mensa eller ej. Der er som sagt andre faktorer, som er væsentligt vigtigere end et medlemskab af en forening. Der er fagligheden, erfaringerne, personligheden, lønforventninger og meget andet, som kommer før de personlige interesser. Og hvis virksomhederne vil teste vedkommendes logiske hjernekapacitet, så vil de i langt de fleste tilfælde bruge de tests, som de generelt bruger til rekrutteringer. Tro mig – mange lyver også i deres CV. Også om medlemskab af Mensa.

Min vurdering er, at det ikke vil give dig et forspring i forhold til et job, men det kan eventuelt hjælpe dig til at komme i betragtning til en første samtale, hvis valget står mellem dig og en anden kandidat, som minder om dig. Det vil heller ikke give dig mere i lønningsposen, da dette som regel vil være fastlagt af overordnede forudsætninger, jobbeskrivelsen, ansvarsområder o.s.v.

Jeg er enig i, at det desuden kan være af betydning, hvilket job man søger, om man skal oplyse, at man er medlem af Mensa eller ej. Jo ”tungere” et job, jo mere relevant. Er det som ansat ved kassen i Netto, så er det nok lidt ligegyldigt. Der er desuden en dokumenteret tendens til, at personer, som er gode til at løse den type kognitive tests, som man bl.a. bliver testet med i Mensa, har større sandsynlighed for at få succes i stillinger, der netop kræver, at man skal løse opgaver, hvor man ikke kender svaret på forhånd og hvor man først skal identificere løsningsmetoden, før man kan løse opgaven. Og mange typer jobs handler netop om dette i dag.  

Og diskussionen om, om en kommende leder vil føle sig truet, hvis du er medlem af Mensa synes jeg, giver sig selv – Jeg har ikke lyst til at arbejde for en leder, som begrænser mig på denne måde og ikke ønsker at udnytte mine kompetencer og evner optimalt. Så vil jeg hellere finde en stilling og en leder, som accepterer mig, det jeg har med i bagagen og det jeg har at byde på. Men det er jo op til den enkelte.  

Men er du interesseret i at møde nogle interessante mennesker og se, hvad Mensa er og hvad foreningen byder på, så meld dig ind og giv det et skud. Kom til nogle af de sociale arrangementer og se, om det er noget for dig. Du kan bare melde dig ud efter det første år, hvis det alligevel ikke er noget. Det er trods alt kun kr. 450,-. Du vil møde ganske almindelige mennesker med alle typer af jobs og interesser. Og også særlinge. Men hvilke foreninger har ikke særlinge?

Der blev en lang smøre – Håber I overlevede Big Smile

Tørklæder - Stort udvalg af lækre tørklæder i kashmir og silke. Masser af kendte danske designer tørklæder.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:12

Gita Street:
... at dem jeg har kendt der tog Ph.D-grade etc. har været videbegærlige og det har beriget dem personligt

Ja, banko, det er DET, det handler om, ikke pralerier.

Gita Street:
Ja, okay det er irriterende svært at narre dig Big Smile 

Jeg tror ikke at det er det, du mener, men jeg vil hellere benytte lejligheden til at bakke ud, inden vi ender i en akademisk diskussion, hvor vi hver har en dagsorden: - Jeg VIL ha' ret! Og derudfra diskuterer vi videre.

Det er for dumt.

Jeg vil hellere anerkende dig, ikke for din intelligens, men for dit drive i personlig udvikling. Ku' være skægt at mødes over en kop kaff' og bare pjatte over livet. Jeg tror på dit ord, når du omtaler Anthony Robbins, men jeg går ikke igang med ham. Det er et valg. Jeg vil hellere have en biks op at stå.

Skide være med intelligensen, når bare vi udvikler os.

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 10:05

Poul Madsen:
Jeg tror ikke at det er det, du mener, men jeg vil hellere benytte lejligheden til at bakke ud, inden vi ender i en akademisk diskussion, hvor vi hver har en dagsorden: - Jeg VIL ha' ret!

Nu er jeg jo så slet ikke uenig med dig i det du skrev. Tværtimod fik jeg så lige vendt tingene på en anden måde. Det er altid lærerigt for mig. Det var nu det jeg mente, men det er muligvis en Nordjysk måde at udtrykke sig på. 

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 10:15

Bo,

godt indlæg. Som du selv er inde på et det jo også en udvidelse af ens netværk. De fleste jobs nu om dage bliver jo besat via netværk. 

Ja, hos rekrutteringsbureauer får den nogengange ikke for lidt med personlighedstest og diverse intelligenstests.  

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 10:34

Hej IOOS

Super spændende debat du har startet her og tillykke med resultatet af testen.

Personligt mener jeg at Mensa er en social forening, som så mange andre og ser det derfor positivt at man er socialt aktiv. Jeg ville ikke selv skrive det på et CV - hvis jeg søgte et job, men blev jeg spurgt ville da bare svare og lade det være op til andre at dømme (Hvis de havde brug for det)

Jeg synes at have læst et eller andet sted at der 110.000 potentielle medlemmer til Mensa i Danmark og at der er omkring et par tusinde.

Man kan jo altid tage deres intelligens test online - hvis man synes det kunne være sjovt.

- Kasper

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:59

Tak for de mange gode inputs.

Kasper: Adgangskravet er blandt de øverste 2% af befolkningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:07

Jeg tror det er de færreste der vil lade sig imponere på et fagligt niveau af et medlemskab af en social forening.

Én ting er, at du kan se hvilken figur der mangler (jeg dummer det lige ned lidt :)) og om du kan forholde dig til de opgaver der skal løses i din nye stilling.

Mensa er fint - meget fint - men hvor vidt det er omsætteligt til noget "hard labour" vil jeg stå uvist hen, for jeg ved det ikke - men jeg forestiller mig, at der er ikke er en så stærk kobling mellem de to ting.

Fra København
Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 14:11

IOOS Internet ApS:

Tak for de mange gode inputs.

Kasper: Adgangskravet er blandt de øverste 2% af befolkningen.

Hej IOOS

Og hvis vi tager 2% af DKs befolkning passer det så ikke meget godt med 110.000.

41 rigtige eller mere i opgaven er 1% og 40 rigtige er 2% - hvis jeg ikke husker helt forkert ;o)

- Kasper

Side 6 ud af 7 (70 indlæg)