Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NEON farver til et logo

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har lavet et logo til en kundes hjemmeside som vektorfgrafik og nu vil kunden gerne have den i NEON GRØN - men når jeg lave den som neon grøn (pantone) så ligner den en vissen grøn - hvordan får jeg den skarpe frave frem ? 

Kenn Bo

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 10. Jul 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 11:49

Hej Kenn Bo

Er det på dit print, det ser vissent ud? For så er det fordi din printer ikke kan genskabe Pantone-farven i CMYK, som er det farverum, printet bliver 'oversat' til. CMYK er et meget lille farverum, men det er de farver, din printer har til rådighed.

Ser det vissent ud på skærmen, er det sikkert fordi dit farverum står forkert. Har du lavet logoet i Illustrator, skal du sørge for, at dokumentet står i RGB, da det er det mest præcise farverum i forhold til den oprindelige Pantone farve.

Printet kan du nok ikke gøre så meget ved, men du kan bede et trykkeri om at lave et prøvetryk i den rigtige Pantone Neon-farve.

Med venlig hilsen
Iben Louise

Teapot - Drawing business
www.teapot-graphics.dk

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Skrevet kl. 22:29

Hej Iben 

Nej, i dette tilfælde er det IKKE printet - da min printer ikke kan printe disse farver. Det er blot til kundens hjemmeside - altså på skærmen !

Og syntes ikke rigtig det hjælper med at det skal være rgb farver istedet for cmyk eller pantone !

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du bruger et program der både kan arbejde med RGB, CMYK og Pantone-farver (som f.eks. Illustrator), så vil du kunne konvertere Pantone-værdien til CMYK eller RGB-farver.

Neon-farver kan du ikke opnå med CMYK - der skal du over i RGB-farver, hvilket også er helt fint når det er til skærmbrug. Du bør kunne ramme nogenlunde den visuelt set samme nuance som du har fundet som Pantone-farve som en RGB-farve.

MEN, der kan være nogle instillinger i din software som gør at konverteringen bliver begrænset - f.eks. så softwaren forsøger at tvinge farven ned til at kunne bruges inden for CMYK-spektrummet og ikke blot i RGB som ellers vil være det du har behov for i dette tilfælde.
F.eks. Photoshop kan lave dette nummer. Så der skal du enten have ændret dine
farvesimulering indstillinger (og eventuelt profilindstillinger), eller simpelthen kende de RGB-værdier som matcher Pantone-værdien du ønsker at simulere.

Hvis du skriver Pantone-værdien herinde i tråden, så giver jeg dig gerne en RGB-værdi retur som du så blot skal taste ind. Hvis den stadig ser underlig ud på skærmen, så er der altså et eller andet galt. Det kunne se eventuelt være at du har en skærmprofil kørende som driller.

/Jesper

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Skrevet kl. 22:50

Hej Jesper 

Jeg har converteret pantone til rgb (pant 531) men det er nok som du nævner noget med indstillingen - og der er jeg ikke vild stærk! Kører AI !

Er det ikke kun dokument color mode jeg skal ændre og så selvfølgelig color paletten !

Kenn Bo

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Øhm... Pantone 531 er en pastel lavendel farve.
Den kan med lethed konverteres til RGB - og CMYK.

Så det er altså ikke en neonfarve. Er du sikker på at det er en rigtige Pantone-værdi du har skrevet?

Color Mode er det du normalt skal skifte (imellem RGB og CMYK). Men der er nogle flere indstillingsmuligheder - og hvis det er det er en skærmprofil, eller indstilling af den fysiske skærm, så er det ikke nødvendigvis ikke i Illustrator problemet ligger. Så det kan være lidt mere langhåret at få fundet ud af.

Men lad os lige starte med at få afklaret om Pantone-værdien er korrekt.

/Jesper

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Skrevet kl. 23:06

Ups ! Jeg gemmer moig lige henne i hjørnet ! 

Fejl farve kode jeg har skrevet - mener 802 !

Sorry Jesper !

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:02

Jesper Norbøll:

Hvis du bruger et program der både kan arbejde med RGB, CMYK og Pantone-farver (som f.eks. Illustrator), så vil du kunne konvertere Pantone-værdien til CMYK eller RGB-farver.

Neon-farver kan du ikke opnå med CMYK - der skal du over i RGB-farver, hvilket også er helt fint når det er til skærmbrug. Du bør kunne ramme nogenlunde den visuelt set samme nuance som du har fundet som Pantone-farve som en RGB-farve.

MEN, der kan være nogle instillinger i din software som gør at konverteringen bliver begrænset - f.eks. så softwaren forsøger at tvinge farven ned til at kunne bruges inden for CMYK-spektrummet og ikke blot i RGB som ellers vil være det du har behov for i dette tilfælde.
F.eks. Photoshop kan lave dette nummer. Så der skal du enten have ændret dine
farvesimulering indstillinger (og eventuelt profilindstillinger), eller simpelthen kende de RGB-værdier som matcher Pantone-værdien du ønsker at simulere.

Hvis du skriver Pantone-værdien herinde i tråden, så giver jeg dig gerne en RGB-værdi retur som du så blot skal taste ind. Hvis den stadig ser underlig ud på skærmen, så er der altså et eller andet galt. Det kunne se eventuelt være at du har en skærmprofil kørende som driller.

/Jesper

Off topic!Jeg kan simpelthen ikke lade være...Det er sgu altid en fornøjelse at læse dine svar, Jesper.

Altid kompetent, velformuleret, nøgtern og høflig. Jeg synes du er guld værd for dette forum med dine altid indholdsrige og vidende indlæg, som jeg altid nyder at læse, selvom jeg ikke altid kan rumme din omfangsrige viden, som du kjo ganske uforpligtende deler med os andreYes

Beklager forstyrrelsen!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:16

Det ser mere rigtigt ud - 802 er en floucrende grøn.

Og det dejlige ved denne er at den i RGB sådan set bare består af 100% Grøn.
Altså - RGB: 0,255,0

Hvis det bliver for hissigt for dine øjne, så kan du dæmpe den lidt og tilsætte lidt Rød og Blå som udligner den. Derved får du en floucerende grøn som ikke er så skrigende, men nok lidt mere passer i forhold til Pantone-farven i virkeligheden (hvis du f.eks. sammenligner med en Pantone-vifte). Dette kommer selvfølgelig an på om du har en skærmprofil kørende og/eller hvordan din skærm er instillet. Men jeg ville nok vælge en afdæmpet version i 75,235,65 så folk ikke får brændt øjnene af hvis det skal være en større farveflade Geeked.

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:19

Tak Brian.

Det betyder sgu en hel del for mig at få sådan et skulderklap fra en kollega i branchen.

Mange tak for dit Yes 

/Jesper

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)