Hej alle,
Jeg ved ikke om det her er den rigtige kategori at stille dette spørgsmål i, men her kommer det.
Kan et firma kræve mit domæne lukket?
Sagen kort:
Jeg har en klub med nogle venner hvor vi går ud og spiser noget god mad et par gange om året. Klubben hedder "Club De Michelin" da vi kun spiser på Michelin restaurenter. Vi har lavet os et logo og oprettet domænet: www.clubdemichelin.com (mest for at få e-mail adresser til alle i klubben)
Nu har jeg så modtaget et brev fra det franske firma company Compagnie Générale des Etablissements Michelin. Der kræver at vi lukker vores site.
Skal vi det? Og kan de bare tvinge os til det fordi deres navn indgår i vores domænenavn?
På forhåndtak.
Her er brevet oversat i Google translate:
-------------------
Dear Sir,
Vi handler som Intellectual Property Advokater på vegne af vores klient, det franske selskab Compagnie Générale des Etablissements Michelin (i det følgende benævnt "Michelin), hvis hovedkontor er 12, Cours Sablon, 63000 Clermont-Ferrand, Frankrig.
Michelin ejer varemærket MICHELIN som i vid udstrækning beskyttes i verden i forbindelse med bil-og dæk fremstillingsindustrien, samt i forbindelse med hotel / restaurant guides og kort publikationer. Michelin har også en bestemt og ubestridt ry i bilindustrien og i franske og udenlandske gastronomi.
Michelin er opmærksom på registrering og brug af domænenavnet <clubdemichelin.com> som inkorporerer helt varemærket Michelin.
Du har aldrig været ydet af Michelin enhver tilladelse til at bruge varemærket MICHELIN eller firmanavn i domænenavnet <clubdemichelin.com>.
Desuden er der ingen juridiske og / eller forretningsmæssige forhold mellem dig og Michelin, der kunne indikere, at du har ret, titel eller andel i Michelin navn.
Derfor, registrering og brug af dette domænenavn må formodes at udgøre en overtrædelse af velkendte varemærke MICHELIN og snylteri.
Derfor, og uden at det berører alle skader, der kunne blive anmodet om, kræver vi at du:
- Ophøre umiddelbart brugen af domænenavnet <clubdemichelin.com>;
- Annuller sagde domænenavn;
- Skriftligt forpligter sig til, og på brevpapir, ikke at bruge varemærket MICHELIN under nogen form, og bl.a. som varemærke, firmanavn, firmanavn, handel tegn eller domænenavn uden tilladelse i fremtiden.
Vi forventer at modtage en bekræftelse på din virksomhed med skriftlig dokumentation inden for de næste 8 dage.
Medmindre vi får sagt bekræftelse, vil Michelin lancere alle relevante juridiske procedure med henblik på at opnå ophævelse af domænenavnet <clubdemichelin.com>.
Vi er fortsat til rådighed for din advokat.
Med venlig hilsen
Nathalie Dreyfus
---------------------