Hej Mads Det bedste køb lige nu er et Canon EOS 600D - det er en helt ny model med de nyeste funktioner og super video del. Alt snakken om 5D mkII og objektiver med fast brændvide er ikke aktuel for dig lige nu, 600D med et kit objektiv, så er du rigtig godt igang - du kan altid købe flere objektiver bagefter. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=EOS+600d&sp=all&pid=4751126 Noget af det fede ved kameraet er skærmen der kan vippes ud, det bliver du glad for når du skal lave video. - og husk det er ikke kameraet der tager gode billeder, det er bare et værktøj ;) Du kan evt kigge med på min blog der handler om video og fotografering med Canons spejlrefleks kameraer : www.meiks.dk God fornøjelse! Meik |
Personligt ville jeg nok hellere stille spørgsmålet: hvad er den ultimative linse.....købe den og så vælg et lidt billigere kamera - selvfølgelig indenfor budgettet.
Der sker meget lidt udvikling på linser sammenlignet med kameraer. Linser holder typisk i årevis, mens kameraet er forældet efter 4 år.
For Nikon plejer jeg at anbefale en deres 16-85mm linse. Den har fået kanon god kritik og er rimelig i pris. Med et D3100 kamera burde det være indenfor budgettet.
Canon har sikkert noget tilsvarende, men jeg kender ikke Canons produkter.
Hold dig langt væk fra 18-55mm kit-linserne. De er noget forfærdeligt crap
Jeg fuldt enig med Meik. Glem alt om Canon 5D og faste brændvidder nu. Det kan komme om 3 - 5 år, når dit udstyr bliver en begrænsning.
Carsten