Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad vil være optimalt i min situation?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino'er.

Dette er mit første indlæg herinde så bær over med mig, hvis jeg spørger dumt :)

Jeg læser i øjeblikket en cand.merc. i Marketing og har knap 1½ år tilbage inden jeg er færdig. Det kan være meget svært at få et studierelevant arbejde og derfor har jeg leget med idéen om at starte noget op med min gode ven som selv har været selvstændig med et IT-firma.

Vi påtænker at tilbyde markedsanalyser, analyse af produktpotentiale, kundetilfredshedsanalyser osv. til små- og mellemstore virksomheder med knappe budgetter til den slags. Jeg er i forbindelse med studiet blevet kontaktet af den virksomhed som jeg skrev mit afsluttende bachelorprojekt for, med henblik på at udføre samme analyse for dem på konsulentbasis med betaling denne gang. Dette har givet mig forretningsidéen.

Det er ikke meningen at det skal blive kæmpestort eller noget, men mere fungere som et supplement til SU'en og en måde at få erfaring på og prøve det hele af i praksis. Vi regner med at lave en slags visitkort-hjemmeside med info, og så ellers arbejde når der evt. skulle komme kunder. Ellers skal det bare kunne passe sig selv hvis der ikke er noget at lave.

Mit spørgsmål til jer er nu følgende:

Hvad er den rigtige måde at føre dette ud i livet på? Skal vi bare være freelance og lade være med at blive momsregistreret i første omgang og så bare tage en lavere timeløn for at gøre det ud for at kunderne ikke kan trække moms fra? Som jeg har forstået det kan vi på den måde omsætte for 50k uden at skulle momsregistreres? Og hvis der så kommer kunder nok, kan man altid blive momsregistreret derefter.

Eller skal vi lave f.eks. et I/S fra starten og momsregistrere os? Og kan det betale sig når vi højst sandsynligt kun vil fortsætte dette i 1½ år maks?

Og hvordan stiller hvert alternativ os mht. beskatning?

Jeg håber I vil dele ud af jeres erfaring :)

Henrik Pedersen.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 19:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Pedersen:
Som jeg har forstået det kan vi på den måde omsætte for 50k uden at skulle momsregistreres? Og hvis der så kommer kunder nok, kan man altid blive momsregistreret derefter.

De 50.000 kr. er i en fortløbende 12 måneders periode, og det er meget vigtigt at I sørger for at blive momsregistreret inden I når grænsen (hvis I kan se, at I vil nå den) og ikke vente til efter.

I vil altid være regnskabspligtige, og I skal for hvert kalenderår opgøre det samlede overskud og medtage halvdelen på hver jeres selvangivelse.

mvh
Michael

Fra Herning
Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:42

Okay tak for svaret. Det er mest fordi at det jo egentlig bare skal passe sig selv lidt og så må vi se om nogen er interesseret. Det er jo muligt at vi ikke får nogen opgaver overhovedet og så er det jo lidt skørt at have oprettet et selskab. Kan man ikke bare lave en hjemmeside og så se om nogen henvender sig? Og hvis vi får kunder og kan se vi nærmer os grænsen på de 50.000 kr. så blive momsregistreret i f.eks. et I/S?

Det vil jo være spild af kræfter at blive momsregistreret og lave momsregnskab hvert kvartal osv. hvis der ikke kommer nogen henvendelser.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:46

Henrik Pedersen:

Okay tak for svaret. Det er mest fordi at det jo egentlig bare skal passe sig selv lidt og så må vi se om nogen er interesseret. Det er jo muligt at vi ikke får nogen opgaver overhovedet og så er det jo lidt skørt at have oprettet et selskab. Kan man ikke bare lave en hjemmeside og så se om nogen henvender sig? Og hvis vi får kunder og kan se vi nærmer os grænsen på de 50.000 kr. så blive momsregistreret i f.eks. et I/S?

Det vil jo være spild af kræfter at blive momsregistreret og lave momsregnskab hvert kvartal osv. hvis der ikke kommer nogen henvendelser.

Hvis i ikke omsætter noget, så indberetter i blot 0 kr i købs og salgs-moms. Det tager langt mindre end 2 min ;-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)