Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

54% af danske boliglån er afdragsfrie

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Boliglån uden afdrag fortsætter med at buldre frem og er nu oppe på at udgøre 54 procent af hele realkredittens 1.700 milliarder kroner store udlån til danske boligejere, viser nye tal fra Danmarks Nationalbank.

Kilde: http://www.dinepenge.dk/bolig/boligejere-udskyder-afdrag-for-20-milliarder

54% er jo et helt vildt tal. Så snart renten stiger det mindste kommer det til at gøre ondt for mange.

Jeg forstår ikke dem der køber bolig i disse dage. Priserne kommer til at falde markant i de dyre områder. Selvfølgelig bliver lånefinansieringen så også det dyrere, men har man penge på kistebunden bør man vente med at købe. Der kan gøres gode handler inden alt for længe tror jeg..

Gad vide hvad der sker når de røde hæver skatterne? Det giver vel alt andet lige mindre rådighedsbeløb hver måned. Men Ole Sohn har jo nok en planøkonomi... øh... økonomisk plan.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 09:39

Ja vi er så ikke en af de 54 %, vi har et fastforrentet 4 % lån med afdrag.

Bankerne vil helst sælge afdragsfrie lån, så det er måske en del af forklaringen.
Om priser falder eller stiger det ved ingen jo endnu...Smile Men forstår ikke helt dit indlæg, man kan jo sagtens have et fastforrentet 4 % lån uden afdrag. Så hvis renten stiger har det jo ikke noget at gøre med lånet som sådan.

Det betyder så bare at kursen på dit lån bliver bedre og du derfor kan indfrie dit lån og få penge ud.

At det er afdragsfrit i f.eks. 10 år betyder jo bare at man ikke betaler afdrag, men renterne på lånet. Når der så er gået 10 år skal man så til at betale lånet tilbage...

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 09:44

Der er intet galt med afdragsfrie lån, der er noget galt med banker der ikke rådgiver ordenligt og mennesker uden realistisk sans.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 09:57

Camilla Grønberg:

Ja vi er så ikke en af de 54 %, vi har et fastforrentet 4 % lån med afdrag.

Bankerne vil helst sælge afdragsfrie lån, så det er måske en del af forklaringen.
Om priser falder eller stiger det ved ingen jo endnu...Smile Men forstår ikke helt dit indlæg, man kan jo sagtens have et fastforrentet 4 % lån uden afdrag. Så hvis renten stiger har det jo ikke noget at gøre med lånet som sådan.

Det betyder så bare at kursen på dit lån bliver bedre og du derfor kan indfrie dit lån og få penge ud.

At det er afdragsfrit i f.eks. 10 år betyder jo bare at man ikke betaler afdrag, men renterne på lånet. Når der så er gået 10 år skal man så til at betale lånet tilbage...

Hej Camilla

Der står i artiklen at disse låntyper blev frigivet i 2003, og som du selv nævner, er der ofte 10 års afdragsfrihed. Dvs at fra 2013 begynder skruen at stramme for mange privatøkonomier.

Men som du selv nævner, er problemet ikke så stort såfremt man har fastforrentet lån lige nu og her. Problemet er så bare at 43% af alle boligejere har afdragsfrie flexlån - det er ca 80% af de 54%!

Og mht priserne. Så kan jeg vende spørgsmålet om - hvad skulle få prisniveauet til at stige? Afdragsfrihed og flexlån har presset citronen til sit maksimale, eftersom priserne styres af de månedlige udgifter. Jo lavere de udgifter er, desto mere er der at låne for og dermed købe for.

Ændrer du på bare én af de faktorer falder priserne.

Så udover rentestigninger (de kan jo ikke komme længere ned), og faktummet at de 10 års afdragsfrihed rammer de første boligejere i 2013, så har der jo også været tale om at begrænse graden af disse kamikazelån i en finansiering.

Alle disse faktorer betyder, tror jeg, at priserne ikke kommer højere op i realpriser. Inflationen kan selvfølgelig gøre det, men ikke i realpriser.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:59

Nis Rønlund Jensen:
Der er intet galt med afdragsfrie lån, der er noget galt med banker der ikke rådgiver ordenligt og mennesker uden realistisk sans.

Enig!

Jeg har afdragsfrit F1 lån. Men det er kun fordi at jeg har dyrere gæld, som jeg så i stedet betaler af på. Med andre ord, så bliver pengene ikke brugt til forbrug, sjov og ballade, men gældsreducering.
Når den dyre gæld er reduceret så meget som muligt, så skal resten lægges ind under realkreditlånet til endnu billigere rente og så ændres realkreditlånet til et med afdrag, hvis det til den tid bedre kan betale sig. Hvis det fortsat er økonomisk forsvarligt at fortsætte med F1 afdragsfrit og betale gælden ud, så er det jeg vil fortsætte med.

Jeg har selvfølgelig forberedt mig på evt. rentestigninger og hvad de vil betyde økonomisk. Selvfølgelig er der en økonomisk risiko for at en gevaldig rentestigning, vil kunne belaste økonomien temmeligt negativt, men den skal altså være temmelig stor før det er tilfældet.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 13:46

Hvordan forholder det sig egentlig med refinansiering? Har aldrig selv prøvet det.

Skal boligen vurderes igen i forhold til prisudviklingen på boligmarkedet?

Vil faldende huspriser gøre det vanskeligt at refinansiere for dem som nu sidder med fx afdragsfrie flexlån, fordi realkreditten ikke vil låne tilsvarende beløb? Det ville jo i så fald kunne binde folk til uhensigtsmæssige lån, såfremt der går hul i markedet (som jeg tror sker).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)