Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal man registere hvad?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey

Mig og en kammerat som begge er i starten af 20'erne er begyndt at sælge nogen varer som vi selv producere.

Og det er ikke over 50 tusinde om året.. 

Vi ville gerne CVR registrere os - men kan man det som lille firma uden det store omsætning? Koster det noget at være registreret og hvad skal man ellers vide? Jeg har læst lidt om at det bare er et slags CPR nummer for en virksomhed - altså man kan se hvem som hæfter og sådan. Det ville vi jo gerne have, dog gør det lige meget alt det med moms fratræk osv.. det har vi slet ikke omsætning nok til.

Vi vil egentlig bare gøre hvis handel lidt mere prof. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 11
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 15:30

Hej

Nej det er helt gratis og utrolig simpelt at lade sig registrere. Dette er med udgangspunkt i at i vil lave en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S. ApS og A/S kræver en del aktiver, f.eks. i form af noget indskudt kapital. Men umiddelbart synes jeg i skal vælge I/S (dette hæfter dog personligt, hvis f.eks. virksomheden er gældsat og går nedenom og hjem, jamen så er det jeres privatøkonomi det går ud over, hvilket ikke er tilfældet med selskaberne Aps og A/S.).

Når i er en registreret virksomhed med omsætning, skal i som hovedregel trække 20 % af omsætningen. Sådan er det. Ellers må i lade være med at registrere jer. Dette er dog fordelagtigt, ja egentlig en nødvendighed, hvis i handler b2b (virksomheder imellem).

Forstår godt i gerne vil have et CVR-nummer for at virke mere professionelle, men overvej konsekvenserne, kan det betale sig? Er det nødvendigt? Handler i med andre virksomheder? osv osv..

Tjek evt. hjemmesiden her: Startvaekst.dk (moms)

Håber i kunne brude det til noget

Med venlig hilsen
Jonas Goth 

Tilmeldt 26. Nov 10
Skrevet kl. 15:34

Det med at lave de 20% skal jeg nok have forklaret - fordi hvordan fungere det i praksis?

Vi laver t-shirts og vi køber både t-shirts af andre firmaer og får trykt dem af firmaer og får lavet klistermærker hos firmaer.. hjemmeside laver vi selv og vi pakker dem selv ind (køber indpakning i indkøbsmarked? egentlig også et firma?) og vi sender dem til tider med post dk som også er et firma?

Ser jeg helt forkert på det? 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 11
Skrevet kl. 15:46

Kan ikke rigtig se om i sælger til private eller andre virksomheder? Men det du nævner er omkostningerne for jer, og nej du ser ikke forkert på det. De omkostninger kan du trække momsen fra i, hvis i er momsregistreret stadigvæk.

Hvis det skal skrives helt formelt: I har fuld fradragsret, når godet alene skal anvendes til momspligtige aktiviteter.

De 20% skal du trække af omsætningen.

Eksempel på momsudregning:
Lad os sige at i sælger 5 T-shirts.
Pris for ydelse: 200 kr.
25 % moms: 50 kr.
= Kundens pris: 250 kr.

Kunden kan altså trække 50 kr. fra i moms, så dere "reelle" pris egentlig bliver 200 kr.

Jeres oms: 250 kr.
20 % moms: 50 kr.

Her skal der altså betales 50 kr. til SKAT. Dette sker via en indbetaling hvert kvartal. Foregår ved at i får sendt en Giro ud, hvor i skal udfylde og betale.

Spørg endelig ind, hvis der er noget du ikke er helt afklaret med. :)

Med venlig hilsen
Jonas Goth 

Tilmeldt 26. Nov 10
Skrevet kl. 15:51

Vi sælger til private..

Men kan man ikke kun momsregi. hvis vi sælger MERE end 50 kilo om året?

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 11
Skrevet kl. 15:56

Nej det er ligegyldigt, kun hvis i regner med at have en oms over 50.000, jamen så er det pligtigt at lade sig registrere.

Du kan endda have en omsætning på 0 kr. - så skriver du bare 0 kr. på girokortet. Så er det intet der skal betales jo.

Men umiddelbart vil jeg sige at det ville være dumt at være momsregistreret bare for "statusens" skyld. I en faktura til private er det nok med:

• Jeres navne (personlige) eller CVR-nummer
  • Den samlede salgspris inkl. moms

Med venlig hilsen
Jonas Goth 

Tilmeldt 26. Nov 10
Skrevet kl. 16:01

Ja okay - måske det lettest at droppe CVR nummeret så.. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 11
Skrevet kl. 16:03

Rent økonomisk set er det klart det klogeste for nu. Men held og lykke med det hele! :)

Med venlig hilsen
Jonas Goth 

Tilmeldt 26. Nov 10
Skrevet kl. 16:04

ja okay tror vi venter med CVR nummeret. :) tak for hjælpen

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Jan 11
Skrevet kl. 16:10

God idé. Det var så lidt! :)

Lige en ting mere. Engang hvor i vil momsregistrere jeg, hvor i modtager CVR-nummer og det hele, hvor i vurdere det for virksomhedens perspektiv at det vil være klogest, så følg dette link: Startblanket

Eventuelt så kunne du bogmærke det for nu.

Med venlig hilsen
Jonas Goth 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)