Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til indkøb af varelager til cafe

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Græsted
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :o)

Jeg har gang i et caféprojekt, og er ved at lave en forretningsplan og et opstartsbudget. Jeg mangler dog nogle tal på hvor meget man skal bruge til at indkøbe et varelager til en café.
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette? Så ville jeg blive rigtig glad :o)

Mange hilsner fra Channie

Mvh

Channie Nathali Brix

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej

Det kommer da meget an på hvad du mener der høre med til et varelager? 

Er der tale om kaffe og the, sukker, fløde, osv. er det jo ret begræset hvad du skal have på lager i starten, da du jo normalt vil kunne få leveret vare fra dag til dag.

 

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på hvor meget du forventer i daglig omsætning og hvad dit sortiment består af. Derudover i hvilken grad du vil benytte forarbejdet vare.

 

Fra Græsted
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jamen det er indkøb af mad, vand, øl og ja kaffe osv. :o)

Mvh

Channie Nathali Brix

Fra Græsted
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Daglig omsætning vil være omkring 6000 kr. og det jeg sælger er sandwich, burgere, sodavand, øl, kaffe osv. Vil så vidt muligt lave det meste fra bunden, da konceptet er sund mad.

Mvh

Channie Nathali Brix

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at prissætte. Hvis du vil have en nøjagtig idé så synes jeg du skal "tælle" varene. f.eks.

Øl 6 kasser á 100,-
Sodavand 2 kasser á 220,-
Sandwichboller 50 stks á 6,-
2 hele roastbeefs á 120,-
osv.

Stil det pænt op i excel.

Uden at kende dit sortiment mere end det du skriver, så vil jeg sige 8-10x dagsomsætningen. Afhængigt af om du også tæller burgerlommer, plastkrus etc. med. Men jo færrer du har på lager, jo oftere skal du ud og indkøbe. Det kan også skabe problemer da nogle steder kun leverer hvis du køber for over X kroner, og det kan være svært hvis det kun er én type sandwichboller du mangler.

Alternativt hvis du skal købe butikken af eksisterende ejere, så prøv at hør hvad deres varelager er.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Du skal vel regne med at bruge 10- 20.000 kr på lagervare. 

 

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Du skal vel regne med at bruge 10- 20.000 kr på lagervare. 

Det var satme ikke meget!

Lad os sige at avancen er 50% og hun køber for 10.000,- varelager. Så har hun til under 4 dage med en omsætning på 6.000,-

Det giver at der skal handles ofte, derudover er der ulemper som at nogle levenradøre kun leverer hvis du køber for x.- Det kan være rigtig svært hvis du kun mangler f.eks. én type sandwichboller.

Derudover så tror jeg du glemmer en vigtig ting.

Her er tale om en produktion, og ikke bare et vidersalg af et færdigkøbt produkt.

Det betyder at når hun skal samle en sandwich, så er der nogle vare der ikke ryger lige så hurtigt som de andre komponenter til sandwichen. Lad os tage f.eks. rødkål til en flæskestegssandwich. Rødkål fåes i en dåse med 2½ kg i og der er til rigtig mange sandwiches, derfor ender du op med mange vare der ligger på "lageret" i lang tid førend der skal købes nyt = varelageret stiger i værdi. Og ja det er muligt at det kun drejer sig om 32,-+moms men en dåse af det, og en dåse af det, og så er varelageret pludselig ret dyrt.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Rolig nu  jeg skriver jo også fra 10 - 20.000 kr  

Nu var der jo tale om en opstartsfase så der er ingen grund til at købe mere ind en højst nødvendigt før man har fået noget erfaring med den daglige omsætning!   Hvad der skal bindes i et varelager afhænger naturligvis også af hvor stort et vareudbud man ønsker at kunne tilbyde sine kunder.

 

Mvh

Ravn

 

 

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Rolig nu  jeg skriver jo også fra 10 - 20.000 kr  

Nu var der jo tale om en opstartsfase så der er ingen grund til at købe mere ind en højst nødvendigt før man har fået noget erfaring med den daglige omsætning!   Hvad der skal bindes i et varelager afhænger naturligvis også af hvor stort et vareudbud man ønsker at kunne tilbyde sine kunder. 

Selvfølgelig er der en opstartsperiode hvor man ikke ønsker at binde for mange penge i vare. Men samtidigt så bliver man også nød til at være realistisk og ikke mindst sætte det lidt for højt, når der er tale om et budget. Hvis hun nu kun budgetere med 20.000 og står og kan se at der mangler x/kroner hvad så? (Ok der er vel sat en "buffer" op, men det er vel bedst at starte med et realistisk budget)

Derudover så vil jeg give dig ret i at det er svært, da der ikke fremgår hvilket der høre under varelageret. Men hvis der er tale om emballage også, så kan man roligt lægge noget til. Emballage er rigtig dyrt! En almindelig engangs-salatbakke i plastik koster ca 3,- og opefter (Ved køb af 100 stks i f.eks. metro) alt efter hvilke man vælger.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)