Mit spørgsmål går på hvornår man må bruge et domænenavn og hvornår man ikke må. Jeg vil gerne købe domænet www.bygmarked.dk Jeg har fået at vide, at jeg nok ikke må drive forretning via det domæne, da det ligger for tæt på www.byggemarked.dk Da bygmarked ikke er et registreret virksomhed navn, ville jeg som udgangspunkt mene at det var ok at bruge det, men er meget i tvivl. Er der nogen der har en kommentar hertil. Mvh Kruse |
Domænenavn
|
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Da byggemarked.dk ikke kan være et registreret varemærke, fordi der er tale om et almindeligt dansk ord, kan ejeren af det godt true dig, men kan reelt set ikke gøre noget. Hvis et firmanavn eller et hjemmesidenavn er et almindeligt dansk ord, så kan det ikke registreres, og man er derfor ikke beskyttet. Så du kan for så vidt bare kalde dit firma for byggemarked.nu, sk-byggemarked.dk eller bygmarked.dk (som dog har det problem, at du formodentlig ikke sælger byg ![]() Derimod går det selvfølgelig ikke at kalde det noget med Silvan eller Bauhaus, som er registrerede varemærker. Kristian |
|
Tak for jeres svar. Til Mikkel vil jeg lige høre. Gælder det så også omvendt hvis jeg går online med bygmarked.dk og etablere det som et online byggemarked, altså får veletableret et brand, så kan www.byggemarked.dk vel være med til at skabe forvirring hos brugerne hvis de går i gang indenfor samme område. Altså kan jeg holde de andre ude, hvis jeg får etableret et brand før dem? Vh Kruse |
grundigt dengang et firma lavede en hjemmeside, der lå ret tæt op af vildmarksbad.dk, som jeg ejede, derfor kan jeg godt give et svar. Det, der er spørgsmålet, når du spørger om du kan "holde andre ude" er, om du vil kunne vinde en klagesag hos klagenævnet for domænenavne, hvis den situation, du beskriver skulle opstå. Det er den måde, man kan få fjernet konkurrerende domænenavne på. Klagenævnet afgør sager på basis af først og fremmest markedsføringsloven. Der er to forhold, der taler for at du vil tabe en sådan sag: 1. Byggemarked.dk har haft deres domæne i længere tid end dig, og de kan derfor ikke siges at handle i ond tro. Du har etableret din butik vel vidende, at byggemarked.dk eksisterer, derfor står du temmelig svagt. 2. Der er tale om et såkaldt generisk domænenavn, dvs. et domænenavn, der dækker over et helt almindeligt dansk ord, og som det derfor er meget svært at bevise, at man har vundet hævd på. Det er også grunden til, at byggemarked.dk ikke kan vinde en sag mod dig, hvis du vælger at starte under navnet bygmarked.dk Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål. Kristian |
Hvem der først bookede domænet spiller megt lidt ind. Det er varemærket der er afgørende. Således vandt Google f.eks. retten til Google.dk selvom de mange år tidligere helt lovligt var booket af en dansk boghandel, og selvom Google er et generisk ord for et meget stort tal - 1 med 100 nuller. Det er helt korrekt at det er væsentligt sværere at etablere et varemærke, der benytter et almindeligt ord, men langt fra umuligt. Prøv du at booke et domæner der ligner Jysk.dk - f.eks. Jyysk.dk eller Jyske.dk eller tilsvarende (aner ikke om lige de er ledige). Jeg er så godt som 100% overbevist om, at du ville tabe en klagesag i Klagenævnet for Domænenavne, hvis (den rigtige) Jysk går efter dig. Jysk er et helt almindeligt ord - men indenfor detailhandlen er det et særdeles veletableret brand. |
Du er vist blevet fejlinformeret omkring Google-sagen - den såkaldte boghandler var en linkside til en engelsk boghandel, og siden blev først registreret i 1999, altså efter at google var blevet udbredt i den engelske version. At google skulle være en generisk betegnelse for 100cifrede tal bliver overhovedet ikke nævnt i sagen: http://www.domæneklager.dk/uploads/2000-183-google.pdf Der er dog andre sager, der underbygger din pointe, som er, at det godt kan lade sig gøre at få generiske ord til at blive varemærker. Det hjælper bare ikke vores spørger, fordi der tages udpræget hensyn til, om der på oprettelsestidspunktet findes aktive sider med lignende navne, og om navnet bliver brugt generisk om lignende off-line virksomheder, hvad "byggemarked" i høj grad gør. Se sagen om tandlægehuset.dk for et tilsvarende eksempel: http://www.domæneklager.dk/uploads/566-tandlaegehusetdk.pdf Så til spørgeren: Du står rigtig dårligt mht. at vinde en sag med navnet bygmarked.dk. Går der 40-50 år, og byggemarked.dk stadig ikke er blevet aktiv, og der heller ikke er kommet andre konkurrenter med lignende domænenavne, og du har fået etableret dig som et brand på størrelse med Jysk - ja, så har du måske en chance. Men ellers synes jeg, du skal finde et unikt navn som er til at beskytte, og så bare pege bygmarked.dk dertil. Kristian |
Tak for jeres svar. Det har hjælpet mig meget. Mvh Søren Kruse |
Hej Uffe, Der er andre der ikke kan stave indenfor branchen og som har fået stor succes f.eks "jem og fix" så det er ikke altid det korrekte der er bedst! Med venlig hilsen Lars C |