Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skatte forhold ved stiftelse til overkurs

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

hej amino'er,

Jeg skal stifte et aps hvor min partners skal indskyde mere og samtidig have mindre ejerandel (fordi jeg kommer med koncept, viden osv), men er der nogle skattemæssige issues her? Jeg tænker på om jeg mon bliver beskattet af hans overkurs da det sker ifm med stiftelsen.

For at være mere præcis så er det meningen han have 11% af anparterne mod at indskyde 100.000 og jeg skal have 89% mod at indskyde 50.000. Spørgsmålet er bare om jeg så bliver beskattet allerede ved stiftelsen (og ikke senere ifm med avance), fordi han jo ret beset giver mig ca. 85.000 (medmindre man kan argumentere for jeg apportindskyder "viden", men det foreligger der jo ikke noget dokumentation på).

Jeg har tænkt på at man evt kunne kunne tage det værste ved at sige hans 11% blev tegnet for 30.000 (altså en væsentlig mindre overkurs) og han samtidig lånte selskabet 70.000 som han så om et par måneder konverterer til egenkapital - så er det vel lidt nemmere at argumentere for at der ikke tale om en betaling fra ham til mig, når der er lidt substans i firmaet?

Hvad siger I og med fare for at fornærme, må I meget gerne sige om I er sikre på, hvad I siger er korrekt så jeg ikke ender med håret i postkassen:-)

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)