Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan Google Places og Trust Pilot sigtes for bagvaskelse ?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9730
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimi, du kan ikke se bort fra det faktum at Google places er en Amerikansk virksomhed og derfor som udgangspunkt er underlagt Amerikansk lovgivning. Du kan heller ikke komme udenom, at der er flere store virksomheder i USA der har forsøgt at stoppe den slags websites - det er ikke lykkedes for en eneste af dem. Man MÅ gerne lave den slags sites i USA. Det kan selv Dansk Industri ikke lave om på.

Og Google Places er iøvrigt LANGT fra det værste af den slags sites. Prøv f.eks. at tjekke PissedConsumer-dot-com (gider ikke linke til dem). De lever af at lave dedikerede hadesites og tilbyder så en "Reputation Management" ordning - eller det som vi andre kalder rendyrket afpresselse. Og de er heller ikke blevet dømt ulovlige i USA!

Det mest latterlige ved TrustPilot er, at de påstår de anmelder virksomheder - men faktum er, at der er masser af anmeldte websites, som overhovedet ikke er virksomheder - herunder min personlige blog på demib.dk. Så når anmeldere påstår de har handlet med deMib.dk er det jo løgn - for der findes intet firma i det navn. Og TrustPilot ved det godt, men de gør intet ved det.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 13:47

Hej Mikkel,

Jeg mente heller ikke at DI skulle lave nogle søgsmål mod amerikanske firmaer, bare de danske.

Jeg forstår nu stadig ikke hvorfor internettet er blevet en slags frirum for sager der tidligere ville have medført dom, men som nu ikke gør.

Hvis du sætter 10.000 tusinde plakater op i New York City der sviner McDonalds til på et falsk grundlag, så tro mig, så falder hammeren... på internettet.. its a free game.. indtil videre

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9730
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:18

Jeg mener du tager helt fejl - Internettet er på ingen måde noget juridisk frirum. Tværtimod, på nogle punkter. F.eks. er der en langt tættere og intens overvågning med alt hvad vi gør på Nettet end der er nogen som helst andre steder i det offentlige rum.

Der dømmes - både i Danmark og USA, som udgangspunkt efter nøjagtigt samme lovgivning uanset om de handlinger der dømmes for foregår online eller off-line. Og det gælder også i de sager, som jeg snakker om i USA, der har afgjort at de anklagede sites var helt lovlige. Der er således ikke noget belæg for at sige, at de ville blive dømt hvis de gjorde det samme off-line. Det ville de ikke.

Det samme gælder i Danmark. Jeg kan ikke finde eksempler på, at det du siger er korrekt.

Det som er den særlige udfordring med Internettet er, at det kan være svært at afgøre hvilke lands love, der dækker de forskellige parter i en online interaktion. Og i nogle tilfælde kan det være svært at afgøre hvem parterne helt nøjagtigt er.

Men det er jo ikke det som er tilfældet med de her sites. Hverken Google Places eller TrustPilot forsøger jo at gemme sig og der er ikke umidelbart nogen tvivl om, hvilke landes lovgivninger de er underlagt.

TrustPilot er underlagt Dansk lov. Google Places Amerikansk.

Dertil kan der så være f.eks. forbrugerretslige-, og databeskyttelses-love i Danmark, som Google - uanset at de er et Amerikansk selskab, skal overholde - i følge de danske myndigheder. Men det er virksomheder som Google og Facebook ikke helt enige i.

Senest har Facebook meddelt det danske datatilsyn, at de skam har fuldt respekt for de danske love og vil bestræbe sig på at overholde dem. Men de føler sig ikke forpligtet til det - formelt set vil de til enhver tid henholde sig til den Amerikanske lovgivning.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 17:02

Der foregår nu masser af bagvaskelse derude både off og online. Men ja du har helt ret , det kan moniteres meget bedre nu, og netop derfor og med desto flere mere eller mindre lødige ratingtjenester der vil dukke op, desto flere sager vil vi se om bagvaskelse og medvirken der til.

Men jo de store firmaer har rimeligt styr på det. De små firmaer ikke så meget, og kan derfor lave en samlet sag under f.eks. DI.

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)