Jeg ville råde dig til at gå langt uden om IBM. Jeg er selv IBM bruger til dagligt, da vi er tvunget på kontoret, de er håbeløs bagud med udviklingen, de misbruger deres navn og sælger deres ting til overpriser og deres modellere tude grimme.
Eneste plus er at de er rubuste. Og så kan det faktisk godt lade sig gøre at finde en fed bærbar, men så skal du op og betale minimum det dobbelte.
En 20.000 kroners IBM kan du få for det halve hos mange andre mærker.
De ting jeg ville kigge efter ved et bærbar slag er følgende:
Processor: Kan kun anbefale core2duo da det er den eneste nye processor jeg har prøvet, ved at AMD har lavet en også hvad den hedder ved jeg ikke.
Harddisk: Gå efter 7200 rpm specielt hvis det er grafisk arbejde. 5400 rpm er outdated og skulle bortskaffes. 7200 rpm har været stadart i stationær så længe jeg kan huske, hvorfor gå ned bare fordi det er en bærbar.
Ram: 2 GB som minimum. Specielt hvis det er grafike programmer og specielt hvis du også vil kører vista, så gerne 3 eller 4 hov nu er vi så her hvor ibm ikke kan følge med mere, de har jo max 3 gb ram ;)
Grafikkort: Specielt hvis du arbejder med 3d og hvis du gerne vil spille, her er ibm igen håbløst baggud, medmindre du kan smide det dobbelt i ;)
Batteri tid.
Skærmstørrelse. Gør op med dig selv om du vil bruge den som bærbar eller om den skal stå på dit skrivebord ikke komme ud og luftes. Hvis det første så køb en med en lille skærm og små kg, min gamle fujitsu siemens vejer 3.5 kg og det er et helvede at slæbe rundt med.
Designet. Man skal kunne lide sin bærbar´s udseende ligesom du sikkert kan lide din kones udseende, eller går der ikke lang tid så bliver den skiftet ud ;-)
Prøv den for gudsskyld. En bærbar er ikke anderledes end en bil, et stykke tøj, et par sko, man prøver før man køber. Føles den lækker, er den behagelig at sidde ved, bliv et med din bærbar.
Og så det ellers bare gå på udkig i junglen af bærbar.
Har personligt gode erfaring med Asus og Fujitsu Siemens. Har hørt godt om Zepto.
Hos de mærker ville du få så meget mere bærbar end hos IBM til 10.000 kr, jeg ville aldrig vælge ibm hvis jeg selv skulle betale, men det jo bare mig
Quote: "Mht. antivirus-> AVG er ikke længere gratis."
Du kan ikke være mere forkert på den - Dar kun opgraderet "virusengine" som kræver at du afinstallerer din gamle version og opgraderer til nyeste version. Mange bruge msiforstår dette og tror at AVG ikke er grats mere - men det er det.
Dato: 22-02-2007 19:12:41 Forfatter: Biz. Since 1992 ja IBM har altid være bagud, siden 1981 :-) no shit
Syntes ikke jeg skrev de har altid været bagud, men selvfølgleig tror man som du, at ydelsen ligger i skærm størrelsen, så kan man vel også tolke et indlæg som man har lyst til
Jeg vil anbefale, at du allerførst kigger på, hvad du skal bruge din bærbare til, og først derefter vælger leverandør og model. F.eks. har vi kigget på:
Indbygget webcam: Muliggør deling af whiteboards via skype, hvilket kan være ekstremt praktisk, hvis man vil formidle noget viden hurtigt over afstand
Indbygget SD kortlæser: Muliggør hurtig overførsel af data fra f.eks. mobiltelefoner, kameraer og lign., uden at man skal medbringe kabler og lign.
Infrarød: Nogle gange svigter mobiltelefonerne, og så er infrarød den oftest velfungerende overførselsmetode i en snæver vending, også selv om det er langsomt
Indbygget bluetooth: Uundværligt med mange mobiltelefoner
Skærmstørrelse skal passe til formålet. Hvis du kører nogle programmer, der kræver en minimumsopløsning eller specielt format, så er det vigtigt, at det opfyldes af den bærbare. Ligeledes kan der være ønsker til stor fysisk størrelse, eller til at skærmen ikke skal være for høj ved brug i tog.
Dockingstation? Hvordan skal den se ud?
Serviceaftale. Hvis du f.eks. får pakket strømforsyningen til din Dell ned i en anden taske end den bærbare, så kan det tage 7 dage før du har en ny... selv med højt serviceniveau leverer de nemlig kun strømforsyninger som reservedel hvis den gamle er defekt og du afleverer den gamle i bytte.
Har brugeren præference for, hvordan musen er konstrueret eller andre features på den bærbare?
I vores tilfælde udelukkede vores krav bl.a. firmaerne Dell og IBM - de var simpelthen ikke leveringsdygtige. Det endte med Zepto, og vi er ganske tilfredse.
Den rigtige MK-> Jeg tror at du stirrer dig blind på specifikationer i stedet for at kigge på den samlede løsning. Du kan sagtens få maskiner der er langt bedre specificeret end IBM/Lenovos og til langt billigere priser. Men der fandens til forskel på at købe en Suzuki og en VW, selvom der på speedometeret står den samme tophastighed. Der står eksempelvis ikke noget om, hvordan den håndterer at køre op ad bakke...
Jeg har ikke noget imod andre modeller, slet ikke. Jeg har noget imod at der er så mange modeller, der pudser overfladen, så de ser rigtigt lækre ud, men i virkeligheden ikke er gode at arbejde med - og falder fra hinanden efter kort tids brug.
Dato: 17-02-2007 13:11:26 Forfatter: MT9 I samme åndedrag vil jeg ikke anbefale dig at købe en bærbar gennem Bilka eller andre supermarkeder og for den sags skyld skal du også undgå eksempelvis Fona og Merlin. Køb din bærbar gennem en hardware leverandør (Du skal naturligvis være CVR registreret) som eksempelvis Topnordic, herved opnår du den bedste service og garanti ordning, det er selvfølgelig lidt dyrere men den tudse er godt givet ud hvis det skulle gå galt med en dims inde i computeren.
Vil lige tilføje, at det i princippet kan være ligegyldigt hvor man køber en HP/Compaq bærbar. Det er altid muligt gennem HP selv, at tegne en såkaldt carepack. Det er det samme topnordic og andre hardware leverandører gør. Så koster den rigtige model meget mindre i bilka, kan det være et bedre køb at købe den der, og så købe en HP care pack direkte ved HP.
Hvis jeg var i Mortens sko ville jeg KUN vælge en IBM/Lenovo hvis du skal have den med hver dag og bruge den meget i marken på batteri. Det gælder sådan set også HP/Compaq modellerne. Find i stedet en multimedie Bærbar. HP har lavet nogle nye modeller i dv6000 serien, og acer har nogle OK multimediemaskiner i 10.000kr klassen. Køber man acer skal man dog huske at holde fingre fra alt der ikke hedder travelmate... de har det med at være noget juks. Grunden til jeg nævner multimediemodeller, er at de som regel ha bedre grafik, flere ram og ting som kort-læsere, web-cams, dvd brændere (m/ lightscribe), brightview/diamondview skærme (ekstra klare), flere USB porte osv....
Min erfaring er, at de fleste vænner sig til den bærbare de har - det er kun ved sammenligning med andre, at man rigtigt lægger mærke til kvalitetsforskellen.
Jeg har prøvet at arbejde med næsten alt i 8 timer/dag arbejdsmiljøer, uden dockingstation og mus - NoName, IBM, HP, Compaq, Zepto, Dell. Min favorit var klart en HP/Compaq model ud fra finish og totalindtryk. Men den, jeg rent faktisk var gladest for at bruge, var NoName''n, og det skyldes de omstændigheder jeg brugte den i. Det er mit indtryk, at IBM''er har det med at holde længst, men helt ærligt, hvem gider sidde med en 3 år gammel bærbar? Jeg er faktisk lidt småtræt af alle de ekstremt gamle IBM laptops, der bliver brugt alle mulige steder. Det er sikkert meget miljørigtigt at købe en bærbar, der holder i mange år, men en Ferrarirød bærbar eller en Apple bærbar er nu altså mere lækker.
Uanset hvad, så bør man købe en bærbar, der løser det problem, den er købt til at løse, og jeg synes at visse større producenter af bærbare har en tendens til at glemme, at der i dag findes andre ting at bruge en bærbar til, end at skrive Word dokumenter og spille World of WarCraft. Man skal ikke gå efter en 80% løsning.
Dato: 22-02-2007 19:33:05 Forfatter: pbtryk.dk Den rigtige MK-> Jeg tror at du stirrer dig blind på specifikationer i stedet for at kigge på den samlede løsning. Du kan sagtens få maskiner der er langt bedre specificeret end IBM/Lenovos og til langt billigere priser. Men der fandens til forskel på at købe en Suzuki og en VW, selvom der på speedometeret står den samme tophastighed.
Jeg har ikke noget imod andre modeller, slet ikke. Jeg har noget imod at der er så mange modeller, der pudser overfladen, så de ser rigtigt lækre ud, men i virkeligheden ikke er gode at arbejde med - og falder fra hinanden efter kort tids brug.
Vh Peter
Ja det klart jeg går efter spec. det jo det samme som sidder der i, om du køber en ibm eller en anden, prisen er så bare mange gange dobbelt så dyr når det drejer sig om ibm.
I min verden er der intet som taler for ibm, hvis man selv skal købe, men får man den forærret så det en helt anden sag. Det fik jeg, jeg ventede så også 3 uger før de kom ud med core2duo processoren og den kostede så også et godt stykke over 20.000. Men den er også rå, men det ville en asus til 15.000 også være, faktisk lige så rå og meget pæner.
Seriøst prøv at se bort fra det er en ibm og så prøv at kigge rigtig efter hvad du får. Der var en der linkede til en ibm, det som sidder i den er det som du køber til 6-7.000 kr i Fona, kan da gost forstå hvis han føler sig snydt
Tror egentlig bare at man må konstatere, at der er forskellige meninger og holdninger her, som der er indenfor alt andet. Egentlig tror jeg ikke man skal fokusere på alle de gode og dårlige erfaringer, da alle har det. Find en som passer til dit behov og prøv chancen :-)