Du kan ikke sammenligne en virksomhed med 1 ansat og en større virksomhed med f.eks. 10 ansatte. Lad os se på nogle af forskellene. 1 ansat: * Kan bruge sin egen privat PC og internetlinie. * Kræver kun softwarelicenser til 1 person. * Der er 1 ansat der skal tjene pengene til 1 ansat 10 ansatte: * Der skal betales for internet, telefoni, strøm, m.m. * Mindst 10 PC''ere med software (Office, udviklingsmiljøer osv.), men sandsynligvis flere da de ansatte nok skal have fælles mailserver, filserver osv. * IT-folk arbejder ikke ligefrem til 200 kr./time. De vil have mere end bare løn, f.eks. feriepenge og pensionsordninger og staten vil have ATP, AES, AER og barselspenge for næsten alle ansatte. * Der er et større bogholderi der skal vedligeholdes og der skal administreres løn. * Hvis virksomheden er i vækst så har de måske også et banklån der skal betales renter til. * Det er ikke alle 10 ansatte der direkte kan tjene pengene til de 10 ansatte. Der er sandsynligvis en direktør der nok har mange andre ting at lave end at udvikle hjemmesider. Så er der nok en sælger der skal finde kunderne. Så er der måske en udviklingschef/projektleder der skal holde styr på projekterne. Der er nok også en person der skal stå for at vedligeholde virksomhedens IT. Det skal han måske bruge 1/2 af sin tid på. Så er vi altså nede på 6 1/2 ansatte der skal tjene pengene til alle 10 ansatte. Så det korte af det lange er at det ikke nødvendigvis er et dårligere resultat hvis prisen er lavere. Det kan være to forskellige typer af organisationer. Hvis du køber en ostehøvl, så kan se hvad du får før du køber det. Hvis du køber IT, så aner du ikke hvad du får før at det er udviklet. Start derfor med et mindre projekt første gang du handler IT ved en ny leverandør. |
Men nu skal du hoere hvorfor jeg synes 11.000 kr er for meget. Jeg kontaktede 6 firmaer, fordi jeg gerne vil have lavet min egen hjemmeside om. Alle firmaer tilboed mig, at komme med et forslag, altsaa en proeve-webside, jeg tog imod tilbudet fra den dyreste 11.000 kr og den billigste 2.200 kr, netop for at se, om kvaliteten ved det dyre firma kunne levere noget der var saa meget bedre. Alt havde jeg forberedt, ogsaa oversaettelse, saa de fik akkurat det samme at arbejde med.Allerede 2 dage efter fik jeg en proeve fra det dyre 11.000 kr- firma og dagen efter kom der en proeve fra det billige 2.200 kr- firma. Begge proevehjemmesider levede fuldt op til, hvad jeg forventede, den ene side var ikke bedre end den anden, saa skulle man da vaere godt dum, hvis man ville vaelge den dyre webside til 11.000 kr.Saa jeg vil indgaa en aftale, (med hvilket firma, kan du naesten regne ud) saa jeg kan faa en ny hjemmeside.PS. Min hjemmeside skal saa vaere model 1.som beskrevet i startindlaegget.Prisen kan som flere har været inde på, skyldes flere forskellige ting. Det kan jo være, at det du kalder det dyre firma, rent faktisk godt kan levere en hjemmeside til en lavere pris. Jeg kan bedst vise dig hvad jeg mener, med et eksempel fra min egen virksomhed.Jeg kan f.eks. godt sælge en hjemmeside til en meget lav pris - 3100,-. Men den version jeg anbefaler mine kunder koster 20400,-. Denne version giver nemlig mine kunder meget bedre chance for at få brød på bordet, i kraft af at den let og hurtigt suser op i søgemaskinerne. Den giver på denne måde mine kunder flere kunder og mere salg.Jeg har således leveret en hjemmeside til en af dine konkolleger og han ligger bla. nr. 1 på "mødebooking".