Hej alle, Jeg har en fuldtidsansat webdesigner, og en freelance php programmør. Webdesigneren er ansat i Istanbul og koster derfor selvfølgelig ikke nær så meget i løn, som dansk personale. Jeg har haft ham ansat i et år og er meget glad for det arbejde han udfører. Jeg havde tænkt mig at ansætte ham for blot et halvt år til et projekt, men nu er jeg så glad for ham, at jeg vil beholde ham. Nu har vi lidt tid til overs og vil gerne lave hjemmesider for kunder. Vi er allerede ude idag med www.bannersalg.dk og tilbyder ret lave priser på bannerdesign. Vi har mange kunder og det er jo helt perfekt. Her kommer tråden så ![]() F.eks.: 1. Hjemmeside uden CMS. Op til 10 menupunkter med evt. kontaktformular og newsletter tilmelding i enten flash eller HTML? 2. Hjemmeside med CMS? Nogle der kan skyde en pris fra hoften, så det er attraktivt? Mvh |
1. Aftal med kunden hvad der skal udvikles
2. Bryd opgaven op i mindre dele (<10 estimerede timer). Husk at få det hele med: Kommunikation, test, installation osv. ALT
3. Forsøg at estimere hver enkelt del. Evt. kan du lave to estimater. Et hvor du estimeret under antagelse at det går nemt og et andet hvor du regner med at der opstår problemer. Tag så gennemsnittet af de to
4. Tæl de estimerede timer sammen
5. Læg nu en procentsats oveni for at korrigere for usikkerhed. Hvis du har fundet mange usikkerheder under estimeringen, så prøv evt. 25% eller 50% her.
6. Sæt en timepris. Hvis du ikke ved hvad den skal være, så prøv evt. at starte med 400 kr./time
7. Gang nu timeprisen med det estimerede antal timer. Nu har du en pris
Efterhånden som du får mere erfaring, så vil jeg dog anbefale at du sælger det til det maksimale som kunden vil give og kun benytter dit estimat til at vide om opgaven er værd at påtage sig