Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT-udstyr, multimedieskat og momsfordeling

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forsøgt at læse så meget op på dette emne som mulight, men er stadig lidt usikker. Håber i kan hjælpe.

Jeg købte i sidste måned en netværksharddisk (til godt 3.500,- inkl moms) til backup af regnskab, produktfotos og mySQL-databaser. Denne harddisk skal stå i min lejlighed og jeg kunne godt tænke mig at have backup af mine private dokumenter på den.

Hvordan gør jeg rent praktisk med bogføringen hvis jeg ønsker at gøre brug af multimediebeskatningen?

Som jeg forstår det kan jeg trække enhedens pris (uden moms) fra som udgift i min enkeltmandsvirksomhed såfremt jeg betaler multimedieskat. Hermed skal jeg i min selvangivelse angive at jeg skal beskattes af 3.000 Kr. /12 = beskattes af 250,- Kr. Er det korrekt? Skal jeg blot betale dette beløb ved min selvangivelse? Herefter skal jeg fremover beskattes af 3.000,- hvert år da enheden kommer til at blive stående.

Hvad med momsen? Er det korrekt forstået at jeg som tommelfingerregel bør betale 50% af enhedens moms personligt og 50% som udgift i virksomheden? Det er lidt svært at vurdere hvor meget jeg vil benytte den privat, men det vil ikke overstige hvor meget jeg skal bruge den til virksomheden.

 

Mvh. John

 

Mvh. John

Fra København
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med her..

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Bring up my post :-)

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal beskattes af 250 kr./md = 3000 kr./år som du fører med i dit regnskab.

Momsen skal ved hver enkelt anskaffelse vurderes i forhold til privat/erhvervsmæssigt brug. Man må ikke lave en fast sats der gælder for alle multimedier uanset type og brug.

mvh
Michael

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Alei:

Følger lige med her..

+1

Det her emne har været oppe et par gange, men jeg har heller ikke helt forstået det endnu, men så vidt jeg har forstået det skal man bare beskattes af de 3000kr og så kan man sælge telefon, computer, internet osv til virksomheden med 100%.

Men hvor på selvangivelsen skal det stå? Og hvordan skal det bogføres? Skal det bare lægges oven i årets indtægter?

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Tak for dit svar. Hvis jeg nu først anskaffede mig netværksharddisken i december måned. Skal jeg så beskattes for alle årets måneder? Det er det første multimedieskat-relevante udstyr jeg har købt til virksomheden.

Og er det korrekt at jeg så blot skal foretage en vurdering af hvor stor en procentdel af udstyret der bruges privat? Hvis nu det er 50% skal jeg så indberette 50% af momsen af 3.500,- (700/2=350) som købsmoms?

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv tak.

Det er 250 kr. pr. måned det er aktivt, så når du først starter i december, er det 250 kr. i 2010.

Du laver en konto uden momskode (f.eks. lige under telefon) som du kan kalde multimediebeskatning. Den krediterer du 250 kr. og så laver du en konto i balancen lige under "hævet privat" som du debiterer de 250 kr.

Anskaffelsen (uden moms) samt den private momsandel (hvis det i dette tilfælde er 50% af 700 kr. - altså 350 kr.) debiterer du smsåanskaffelser. Så debiterer du indgående moms med den erhvervsmæssige del af momsen, og krediterer bank eller hvordan du nu har betalt den.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)