Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et leasingselskab hente bilen uden fogedens assistance?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

jeg har en klient der er bagefter med nogle leasingydelser, nu truer leasingselskabet med at hente bilen i morgen. Der er tale om erhvervsmæssig leasing.

Der er tale om en taxa, altså bilen bruges til at erhverve virksomhedens indkomst.

Må leasingselskabet hente bilen uden fogedens assistance?

Er der evt. en jurist der kan svare mig på dette?

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad står der i leasingkontrakten omkring konsekvenserne af manglende betaling?

Bilen er jo leasingselskabets ejendom, så umiddelbart tror jeg de er i deres gode ret til at hente bilen for at minimere "skaden" ved den manglende betaling.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Anders.

Muligvis har du ret.

Jeg vil se i kontrakten hvad der står, men måske der er en jurist der ved det på stående fod.

tak for dit svar.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror sagtens at leasingselskabet kan hente bilen uden at inddrive myndigheder. Bilen er leasingselskabets ejendom. Og kan de ikke få penge ud af kunden, må de jo hente bilen og evt sælge den, så de kan få deres penge, eller fleste penge igen.

Og så vil kunden hæfte for eventuelt tab i forbindelse med eventuelt salg af bilen, samt renter, omkosninger mv.

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej aminoer.

jeg har en klient der er bagefter med nogle leasingydelser, nu truer leasingselskabet med at hente bilen i morgen. Der er tale om erhvervsmæssig leasing.

Der er tale om en taxa, altså bilen bruges til at erhverve virksomhedens indkomst.

Må leasingselskabet hente bilen uden fogedens assistance?

Er der evt. en jurist der kan svare mig på dette?

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

 

umiddelbart er det jo selvtægt og det kan jo straffes med en bøde på omkring 500 kr, så er det jo op til leasingselskabet om de vil betale en bøde (måske) på 500 kr.- eller køre en fogedsag.

Lige nu bruger taxamanden andre folks ejendom til at tjene penge med så umiddelbart kunne han jo minimere problemet ved at køre ned og aflevere den selv.

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Så enkelt er sagen jo ikke. han har pengene når indb. fra sygetransport går ind den 15 i måneden, men såfremt der er tale om selvtægt, kan han jo med god ret nægte at udlevere nøglerne og aflevere bilen, og så betale den 15/2 det der skyldes.

problemet er at idet han har været bagefter i et stykke tid vil leasingselskabet ikke give yderligere snor. 

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej.

Så enkelt er sagen jo ikke. han har pengene når indb. fra sygetransport går ind den 15 i måneden, men såfremt der er tale om selvtægt, kan han jo med god ret nægte at udlevere nøglerne og aflevere bilen, og så betale den 15/2 det der skyldes.

problemet er at idet han har været bagefter i et stykke tid vil leasingselskabet ikke give yderligere snor. 

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

 

ja det kan han da nægte, derfor man har folk med fejeblad til den slags ting :-)

 

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvom jeg er jurist svarer jeg normalt ikke som sådan. 

Tilbagetagelse kan ske når der er taget et ejendomsforbehold. Det er ikke muligt at tage et sådant forbehold medmindre 1.ste gangsydelsen er 20% af værdien og køretøjet overgår til ejendom ved kontraktens udløb.

Leasingsselskaber som ønsker en lavere 1.ste gangsydelse eller blot ønsker et bedre alternativ til ejendomsforbehold aftaler derfor at det leasede tilbageleveres til leasingselskabet, (og evt. kan købes) og leasingen bliver derfor er en ydelse, og at det omhandlende køretøj er måden ydelsen leveres gennem. Ved mgl. betaling bortfalder ydelsen, og kunden behøver ikke længere køretøjet. Der er således ikke tale om at skyldneren fratages en ejendom med de retsvirkninger noget sådan måtte have, men alene at en ydelse bortfalder.

Så der er ingen vej udenom kontraktens små bogstaver, - jurist eller ej.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 05:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Anders Mikkelsen, Nr1:

Må leasingselskabet hente bilen uden fogedens assistance?

Selvfølgelig må de ikke det. Som andre skriver: Det vil være ulovligt selvtægt.

Noget helt andet er så, at leasingselskabet måske kunne være fristet til at tage chancen. Selvtægt er ligesom fx injurier og rigtigt mange andre kriminelle handlinger undergivet privat påtale.

Politiet har ingen rolle i en selvtægtssag, så modsat en sag om fx hærværk eller tyveri, så skal man selv betale omkostningerne.

Dvs. at forurettede, der ikke har penge til kreditor, selv skal betale omkostningerne til retsafgift, stævning, advokat til sagens hovedforhandling osv. Leasingselskabet vil jo nok gøre sig nogle overvejelser om debitors muligheder for at financiere sådan en sag.

Hvis forurettede går hen og vinder sagen, så bliver resultatet, at gerningsmanden skal betale en bøde til statskassen og måske også en mindre økonomisk godtgørelse til forurettede og erstatning af et eventuelt økonomisk tab.

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke jurist, men jeg mener ikke ejendomsforbehold har noget med det at gøre. Det har det ganske vidst ved et faktisk salg af aktivet (bilen), men da ikke ved en udlejning som leasing jo dybest set er?

mvh

Emil Linde

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)