Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer fra virksomhedsstart med ven/veninde

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg har fået en idé til en webshop (som skal køres i fritiden), og har tilbudt en veninde at være med i projektet. Vi har nu været i gang med alt det forberedende arbejde i en måned – og nu rammes jeg af tvivl.

Vi har begge børn – hun to, jeg et og er begge på barsel – Hun har dog ikke så meget overskud, da hun har et nattebarn :-)Det har været enormt svært, at udrette noget - grundet børnene. Mine bekymringer går på: Venskabet – hvad vil/kan der ske med det? – Økonomi – Det er på nuværende tidspunkt kun mig, der kan smide penge i virksomheden. Hun vil dog meget gerne være med, og har tilbudt at smide penge i senere. Tidsforbruget – Vi bor et stykke fra hinanden – og hvad så når vi får succes og skal pakke varer – Skal den ene, så væk hjemmefra hver aften!!!

Tænkte at dette forum, var et oplagt sted at få nogle erfaringer og gode råd. Hvad er Jeres erfaringer med at starte virksomhed med en ven/veninde? Hvad kan vi gøre med økonomien? Og tiden?

Håber I kan hjælpe.

Tilmeldt 25. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:46
det er ret OT men jeg lagde faktisk mærke til i går at butiknynne.dk lige er blevet ledigt :)

men ellers jo, så kan jeg da godt forstå at du er bekymret. Et er at skulle lave et samarbejde med en ven/veninde, noget andet er når det også involvere penge - så bliver det tit noget rod.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 14:48
Belært af bitter erfaring, kan jeg kun sige at det gælder om at have 100 % rene linier fra start. Det er uholdbart hvis kun den ene kan lave noget. Hvis hun allerede nu ved at hun ikke har meget tid, kan hun vel også erkende at det måske er et dårligt tidspunkt at starte. Det er endvidere en dårlig kombination hvis du både skal komme med arbejdskraft og kapital.
De konkrete problemer kan måske løses: Hvis det er noget med lager, hvor I skal sende fra, kunne det måske klares ved at dele lageret og skiftes til at sende. Omkring ejerskab, kunne man måske lave en løsning omkring at hun købte sig ind til en på forhånd aftalt pris på et senere tidspunkt, mod at lægge nogle gratis timer i starten. Alternativt må overskuddet fordeles efter det arbejde hver især har lagt i det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:00
Hej Nynne!

Man skal i hvert fald være meget bevidst om at dele det op, så venskabet er én ting, og virksomheden en anden. Også selvom det kun er på fritidsbasis. Evt. uoverensstemmelser kan ende med at ødelægge venskabet uanset.

Derefter skal I sørge for at få helt klare regler, både vedr. økonomi, lager og andre ting. Derfor vil det være en god idé at lave en virksomhedsplan og evt. også sætte et mål. Hvad vil I med virksomheden? Hvordan skal det se ud om 5 år? osv.

Jeg ved godt, det kan være svært at svare på, men det vil tvinge jer til at tænke tingene igennem og dermed afgøre, hvad I egentlig ønsker jer af dette.

Jeg synes, I skal få jer sat ned og få skrevet alting ned. Jeg har selv et barn, som var ekstremt krævende som lille, så jeg ved godt, hvor lidt overskud man kan have. Dog er det meget vigtigt. Få tal på, hvor mange penge I hver især skal skyde i virksomheden, lav planer for hvordan det hele skal køre, og hvem der skal gøre hvad. Lav desuden backup-plan for, hvordan I gør, når I ikke har så meget overskud (syge børn m.m.).

Men hvis du allerede nu vurderer, at det er en dårlig idé at fortsætte samarbejdet med hende, så sæt dig heller ned med hende nu end senere og få talt tingene igennem.

Fra Gjøl
Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 15:11
Hej

Jeg har prøvet at starte en virksomhed med en ven. Det endte med at vi stoppede samarbejdet i august sidste år, og vores forhold er noget køligt for tiden (jeg tror nu ikke, det har lidt varig skade).

Så her er lidt om, hvad vi gjorde forkert, så kan du måske undgå at gøre de samme fejl.

For det første havde vi ikke nogen klar ansvarsfordeling mht. opgaverne. Det betød, at vi skulle bruge meget tid på at diskutere alt vedrørende firmaet. Ofte tog jeg dog bare selvstændige beslutninger, men det fik så den konsekvens, at min ven kom til at føle sig hægtet af (hvad han jo sådan set også var). Hvis jeg en anden gang skal lave et samarbejde omkring en virksomhed, vil jeg have en klokkeklar ansvarsfordeling; der skal være én, der er projektleder på selve virksomheden, ikke to.

For det andet er der økonomien. Man tænker jo hele tiden, at det her går godt, men for vores vedkommende endte vi med et rimeligt stort underskud. Jeg var den eneste, der havde skudt penge i, men da firmaet var et I/S, kom min partner alligevel til at hænge på halvdelen af gælden. Ved din veninde, at den risiko løber hun, uanset om hun skyder penge i firmaet eller ej? Og kan hendes økonomi bære det, hvis I pludselig står om et år og skylder hundredetusind eller mere?

Endelig er der spørgsmålet om, hvor meget tid, man bruger på firmaet. I vores firma brugte jeg meget tid, mens min kompagnon havde et andet arbejde, og derfor kun kunne lægge tid i firmaet, når vi havde nogle konkrete aftaler, f.eks. messer. Når man deler indtægter og udgifter, så holder det bare ikke i længden at tidsforbruget er forskelligt.

Der skete jo også det, at jeg fik en masse erfaring omkring produkterne og kunderne, og hver gang vi skulle diskutere et emne vedrørende firmaet, så havde jeg en viden, som min ven ikke havde. Altså: Jeg ville gerne bestemme det meste, qua min større viden, mens min ven hele tiden følte det som et problem, at han ikke kunne få gennemført sine ideer og synspunkter, som jeg ud fra min større viden fandt problematiske.

Så mit råd er: Find en anden ordning. F.eks: Driv firmaet som et selskab ejet af dig, og ansæt din veninde. (Det var så en af de ting, som vi ikke kunne gennemføre, fordi det ville betyde at jeg kom til at bestemme over min ven, og det syntes han ikke var nogen god idé (og den anden vej rundt var ikke økonomisk muligt)).

En anden mulighed er et råd, jeg fik af en guldsmed: At oprette to selskaber under et fælles brand - dvs. alt, hvad jeg fandt på af tiltag foregik i mit eget selskab, og hvis jeg skulle bruge ham til noget, fakturerede jeg bare til en internt aftalt pris, og tilsvarende den anden vej. Mens al kommunikation udadtil foregik under fælles navn.

Der er sikkert også andre løsninger, men uanset, hvad du gør, så lad for Guds skyld være med at lade de problemer, jeg har nævnt, være uløste.

med venlig hilsen

Kristian Melchior Echwald

Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 15:38
Jeg er enig med hvad de fleste skriver af gode råd. Ansvarsområderne skal være klart opdelt. Alle økonomiske spørgsmål skal være afklarede osv.

Men kontrakt kontrak kontrakt. Det er den eneste måde at sikre forretningen.Det vil give de klare linier der skal til for at drive forretning, som ikke ødelægges indenfra.

Vh

Kruse

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 18:02
Hejsa Nynne. Jeg ved af erfaring at det er det fedeste at snakke ideer om firmaer med gode venner, man er enorm oppe og kører og som de allesammen siger hvis i vælger at fortsætte så ha'' alle punkter skrevet ned. Seriøst selv de dummeste detaljer skal være nedskrevet. Brug evt en forretningsplan skabelon og gennemgå den. Så kommer i nemlig igennem de punkter du nævner (www.startogvaekst.dk under værktøjer finder du en god en)

Når det er sagt kan jeg dog kun sige: Don''t do it. jeg læser for mange, hvad nu hvis i dit post, og det er så ærgeligt at miste en veninde hvis det går galt. Og forholdet vil blive koldt når der indgår penge (been there, done that) Lige pt. har er jeg ved at starte et nyt firma med en stort set ukendt fyr jeg har mødt gennem mit netværk, vi snakkede tingene igennem og blev enige om hvordan firma strukturen skulle blive altsammen via forretningsplanen. Der er en grund til den er så omtalt.. .Det virker. Held og lykke med det, lad os hører hvordan det går.

Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:46

1000 tak for Jeres gode råd. Vi har en del vi skal tale om :-)

Tak for info Jakob - Har nu købt et andet domæne, men skal måske overveje om det er det rigtige :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:10
Hej Nynne,

Et samarbejde med en veninde medfører mange fordele - men desværre også mange risici, som nævnt i de mange, gode indlæg ovenfor.

Som advokat ser jeg desværre alt for ofte, at der ikke i tide bliver "skrevet papirer" på hinanden, hvor blandt andet alle de forhold, som nævnes i denne træd, sikres drøftet, behandlet og aftalt på forhånd - og dermed danner en god kontrakt mellem jer to rammen for det fremtidige samarbejde. Uanset om samarbejdet udvikler sig så godt og frugtbart som I ønsker, eller om samarbejdet skal ophøre- og i så fald, hvordan.

Og husk, aftaler indgås bare lettest, så længe man er gode venner..

Jeg hjælper ofte iværksættere med interessentskabsaftaler eller anpartshaveroverenskomster, hvor disse forhold drøftes og aftales. Processen er tidskrævende - især for iværksætterne - men det er min erfaring, at tiden er givet godt ud. Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak herom, hvis du ønsker det.

mvh

Karsten 

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:04
Altså jeg personligt bliver nu nysgerrig efter at høre om samarbejdet med veninden ER blevet aftalt nu - eller om alle disse ord og råd har afskrækket?

Lige lidt flere velmenende råd!

Jeg har lige nu store problemer med min kompagnon, idet jeg for få uger siden har trukket stikket ud og sagt jeg ikke ønsker at fortsætte samarbejdet. Jeg har bedt om, at vi i stedet er to økonomisk uafhængige virksomheder og at samarbejdet ellers godt kan fortsætte. Men jeg er træt af, at der ikke er nogen indsats på den anden side af bordet! Enden på det hele er blevet, at vi afslutter samarbejdet, hvilket er fint nok

Det kan åbenbart bare ikke gøres på en pæn måde, selvom det egentlig er aftalen og selvom der er skriftlige aftaler indgået inden virksomheden startede ud.

Status er, at vi nu skriver frem og tilbage og at der er advokater inde over. Det var ikke mit ønske, men desværre valgte kompagnonen at blive "mindre pæn" og heldigvis for ham, så er der sørme en advokat i hans nærmeste familie... 0

Dette sker til trods for, at vi forinden brugte meget tid på at tale om stærke sider, udviklingssider, ansvarsområder, anpartshaverkontrakt (som også er blevet indgået) og så videre, og så videre. Vi har gjort alt det som de kloge siger er det rigtige at gøre!

Alligevel er det tydeligvis ofte ikke muligt at afslutte tingene på en pæn måde. Efter dette er sat igang, så har jeg hørt fra rigtigt mange... om lignende "mindre pæne" afslutninger, og personer som pludselig viser en helt ny side af sig selv.

Den aftale - salgsaftale - som min kompagnon har underskrevet for få dage siden... den anfægter han nu. Og min advokat siger, at selvom aftaleloven er meget tydelig omkring sådant og at aftalen klart er dækkende - så kender han til gengæld også min kompagnons svoger som advokat. Og siger, at så kan jeg ligeså godt vælge at lukke selskabet ned. For han er kendt for at køre sager, selvom der ikke er hold i det egentlig! Så det kan hurtigt dermed komme til at koste mig en masse penge!

Det er langt ude, men åbenbart desværre virkelighed.

Jeg vil fremover ALTID anbefale, at man starter op alene - eller at man er to selskaber der arbejder sammen, således at man 100% har alt opdelt økonomisk. I hvert fald indtil man er helt sikker på, at et tæt samarbejde og økonomisk samarbejde vil fungere. Jeg synes det er utroligt flot af de som åbenbart kan køre en virksomhed med rene klare linier - virkelig flot! Og endnu flottere, at der er nogen der kan afslutte et samarbejde sobert og ordentligt. Sådan kunne det åbenbart ikke gå her...

Nå det var vist samtidigt lige lidt galde. Ingen er vist i tvivl om, at min mave i øjeblikket ikke har det særligt godt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)