Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance aflønning

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jens

Jeg bruger LetLøn til lønindberetning. Det koster 15 kr. pr. lønseddel, og så er alt ordnet, og skal bare bogføres. Det er super let. Husk nu, at hvis du ansætter dem, så skal du også have en forsikring.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 17:28
Hej Rikke. Ja det er lidt den ekstra udgift til forsikringer etc etc. jeg gerne vil undgå, da de allerede afslutter deres opgaver den 1/7 så det er en relativ kort periode.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:46
Danløn er, som tidligere nævnt i tråden, et godt bud. Dels pga. prisen og den lette adgang, og dels fordi systemet kan bruges til både månedlønnede, timelønnede og honorarudbetalinger, så man slipper for alt med særskilte indberetninger af årsopgørelser til SKAT.

Herudover leverer Danløn nogle meget anvendelige og let læste bogføringsfiler, som kan importeres direkte i de fleste regnskabsprogrammer, så man slipper for fejl i lønbogføringen. Dette sidste i modsætning til andre, førende lønsystemer.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 16:53
Puha en verden jeg har rodet mig ud i... tsk tsk..
Nå jeg tror måske jeg har fundet en løsning?
Jeg laver faktura klar til de bare skal underskrives for hver opgave, programmøren afleverer koden og fakturaen når den opgaven er løst. Jeg kan dog ikke trække moms fra i denne henseende, men burde kunne trække udgiften fra som almindelig udgift? Her slipper jeg for at oprette medarbejdeforsikring og indberette en masse til skat?
Puha som i kan se er jeg stadig lost...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:59
Din medarbejder skal være enig med dig i metoden og forstå og være klar over, at der bliver et B-skatteemne, der skal tages op. Og hvis der er tale om en omsætning på mere end 50.000 kr. årligt, kan din medarbejder ikke længere gøre det uden at skulle momsregistreres. Men ja: Du kan trække udgiften fra i skat (og naturligvis ikke momsen).
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 18:33
Bare du husker at indberette honorarudbetalingen til Skat på deres anviste formularer til dette, så er der ingen problemer.
Dog kommer Skat efter dig, hvis din arbejdskraft er i et "lønmodtagerlignende forhold", som det så flot hedder.

Den med de 50.000 kroner og momsfritagelse er gældende den anden vej rundt. Er man selvstændig og har en årlig omsætning på under 50.000,- kroner behøver man ikke være momsregistreret.
Du må gerne udbetale mere end 50.000,- kroner til samme person i et enkelt år i honorar uden at der skal opkræves moms.
Laver vedkommende, der arbejder for dig sin egen faktura til dig, ja så falder momshammeren ved grænsen på de 50.000 kroner.

Et godt råd - tag op og besøg dit lokale skattecenter og få deres helt nøjagtige forklaring. Hav tålmodighed med dem.... ;-)

Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:03
Meget interessant tråd.

Jeg er lidt i samme båd faktisk. Jeg har et enkeltmandsfirma som fotograf med har nogle gange brug for en person til at lægge makeup m.m. Jeg har også fundet en person til dette, men hvordan gør man så med løn/betaling for hendes arbejde? Hun er studerende, på SU og almindelig lønmodtager (Altså ikke selvstændig).

Der er heller ikke tale om de store årlige beløb - og da slet ikke i nærheden af 50.000! Jeg er desuden momsregistreret men har endnu ikke den store omsætning og arbejder stadig på at få mit underskud ned (har kun været i gang i 2 år, så det kan stadig mærkes jeg har lagt mange penge for udstyr m.m.).

Kan hun blot selv skrive mig en faktura pr. gang med en timesats? Eller SKAL jeg over et lønsystem? Det nemmeste ville jo være at køre det som en hvilken som helst anden udgift i mit regnskab. Især da hun ikke vil være fastansat men bare skal lave noget løst arbejde engang i mellem.

Håber jeg kan blive lidt oplyst

- Birgitte

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 13:17
Hej Birgitte.
Hvis du læser de glimrende svar igennem vil du se at det er muligt for din "medhjælper" at fakturerer dig for hendes arbejde. Jeg snakkede ligeledes med vores revisor, og han siger det er en ok løsning når det drejer sig om enkelt stående opgaver over en kort periode. Du skal dog gøre din medhjælper utrykkeligt opmærksom på situationen: Såsom hun ikke er omfattet af diverse personale regler og forsikringsansvar. Jeg vil her råde dig til at udforme et lille stykke papir hvor hun skriver under på at hun har forstået at hun egentlig ikke er "ansat" ved dig. Vi har fået det til at lykkes og vores freelance folk er vilde med løsningen.

Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:10
Hej Jens,
Tusind tak for dit svar. Det var også nogenlunde det jeg fik ud af de andre svar, men det er rart at få det skåret ud i pap. Så er der i hvertfald mindre sandsynlighed for at gøre noget galt.

-Birgitte

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)