Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Skat vs. Investere inden årets udgang"

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Nov 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle,

Jeg har en lille hobby virksomhed, og det er sådan at jeg har et lille overskud i år 2005 på ca. 20000 kr.

Jeg ønsker at investere pengene igen, men først når året er omme, og hvis jeg først gør det i 2006 bliver jeg jo nødt til at betale skat af dem. Er der nogen der kender en god måde hvorpå man kan investere dem inden udgangen af 2005 og bagefter tage pengene retur og investere dem i mit projekt som kommer til at foregå i 2006, eller er der noget andet smart man kan gøre, for at slippe for at betale skat.

Det skal nævnes at alle pengene som jeg har tjent skal bruges til investering blot i starten af 2006.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:52
Du kan jo købe småting i Bilka - de giver gerne pengene retur.

Måske er jeg for "ordentligt opdraget", når jeg efterfølgende hoster lidt og siger:
"Prøv lige at tænke en ekstra gang - virker det som om det ville være lovligt, hvis du spurgte skattevæsenet først?"
og
"Er det pengene værd at risikere en konflikt med skattevæsenet?"
Personligt ville jeg ikke lave sådan et nummer for at udskyde en skat på 10-12.000 kr. Hvis du ikke kan skaffe kapital til dit 2006-projekt ved f.eks. at låne i banken eller trække på kassekreditten , så tror jeg du skal overveje, om det er et sundt projekt at kaste sig ud i.

Godt nytår

mvh Hans
Tilmeldt 8. Nov 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 12:03

Det skulle da ikke være noget ulovligt i at investere inden årets udgang, og dermed ville man slippe for at betale skat. Min virksomhed er hovedsageligt en import virksomhed, men på nuværende tidspunkt vil jeg ikke investere inden udgangen af 2005, men det kan være at jeg bliver nødt til det, da det umiddelbart lyder som det eneste lovlige at gøre.

Det som jeg så spørger om er følgende, hvis jeg ikke ønsker at investere pengene inden 2005, er der så en lovlig måde hvorpå man kan slippe for at betale skat nu hvor man ønsker at investere pengene igen i starten af 2006.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:10

Ja, det forstår jeg.

Jeg tror heller ikke der er noget ulovligt i at købe småting i Bilka op til nytår, som man så får pengene retur for efter nytår.
Jeg tog bare lige metoden en tur ned i mavefornemmelsen for at føle efter, om det virker rigtigt. Det gør det ikke for mig.
Om det virker rigtigt for andre, skal jeg selvfølglig ikke blande mig i.

mvh Hans
Tilmeldt 19. Sep 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:09

Så vidt jeg lige kan se, gør det ingen forskel skattemæssigt om du vælger at købe et varelager i 2005, da et varelager aktiveres og dermed ikke påvirker resultatopgørelsen.

Så vidt jeg kan se, er det dog rigtigt at du kan købe et eller andet i Bilka og straksafskrive det, så længe det er under grænsen for straksafskrivning som var 9500 kr i 2000 så vidt jeg husker - jeg går ud fra at beløbet bliver indeksreguleret, så du kan sikkert finde det opdateret på skats hjemmeside.

Med venlig hilsen

Kenneth  
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:25
Her er en anden måde at se det på: Hvis du tager investeringen nu, slipper du "billigere" i moms i 2005 

mvh Carsten
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06

Hej!

Vi vil lige oplyse, at grænsen for straksafskrivning er kr. 11.000,- for 2005.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:41

Hej Peter,

Jeg har lige to spørgsmål til dit svar. 

Et eksempel: Jeg køber en analyse ved et konsulentfirma, og den koster ca. 22.000 kr.

1) Er der ikke noget med at man kan lave straksafskrivning på konsulentydelser på beløb over 11.000 kr. grænsen?
2) Hvis ikke: Analysen strækker sig over to måneder, og jeg får to regninger á 11.000 kr.  Regnes det så som to beløb jeg kan lave straksafskrivning på, eller ses der på opgavens pris som en helhed?

mvh Carsten
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:17
  Jeg må desværre indrømme at jeg i tidernes morgen var i en virksomhed som tilsyneladdende hjælp deres nærmeste kunder med sådan noget. Det gik dog først op for mig den dag Told & Skat kom og forseglede lageret i virksomheden, hvad der egentlig foregik.

Omkring årsskiftet var der altid drøn på med at få varer ud af døren. Jeg arbejdede i en IT-virksomhed lige inden "bobbel-tiden" og der var virkelig mange ordre igennem systemet i sådan en december måned. Det var som om alle lige skulle have brugt den sidste bid af budgetterne. Men nogle enkelte meget store ordre skulle blot pakkes på paller, pakkes ind i film og køres ned bagerst på lageret. Forklaringen fra ledelsen var at kunderne først ønskede udstyret leveret i det nye år. Efterfølgende har det så vist sig at varerne derefter i det nye år blot blev kørt på fjernlager eller lignende, krediteret, ompakket og så derefter kørt retur til vores lager. Os på lageret troede så blot at det var nye varer der kom ind på lageret - men det var det bare ikke, men det fandt vi først ud af nogle år senere.

Derved havde både virksomheden og kunden fået noget ud af det: Virksomheden havde fået nogle fine omsætningstal i regnskabet for det forgående år, og kunden havde kunne "hensætte" en sum penge, og efterfølgende konvertere dem tilbage til penge.

Hvordan det helt konkret blev gjort ved jeg ikke, men jeg ved at det var en meget grim overraskelse for alle, da Told & Skat pludselig meddelte at ledelsen var mistænkt for svindel og lageret fra nu af var forseglet. Virksomheden gik efterfølgende konkurs.

Så at begive sig ned af den mere "mørke sti" omkring at gemme overskud væk vil jeg absolut ikke anbefale.

Men, der er jo ikke noget forkert i, hvis du f.eks. har et overskud på 20.000 kr. i december måned, og du beslutter dig for at du forresten godt kunne bruge et nyt hævesænke-bord, en stol og en ny kontor-computer, i stedet for det efterhånden nedslidte du har, og derfor går ud og køber det for overskuddet. Det er der jo ikke noget forkert i - sålænge at du ikke har planer om at returnere det igen, men blot køber det netop fordi du gerne ville have det og netop så ville bruge dine penge på det. Derved er dit overskud ved årets udgang jo heller ikke 20.000 kr. længere men betydeligt mindre.
  Det er jo netop også en af grundende til at mange netop køber masser af inventar, computere m.m. lige omkring årsskiftet.

/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:22

Nå ja, jeg glemte lige en ting omkring det med at udsætte beskatningen af overskudet.

Der er nok en revisor herindefra som vil kunne supplere med yderligere oplysninger omkring nedenstående:

Det er faktisk muligt at lave en såkaldt "hensættelse" hvor noget af overskudet overgår til det næste år. Lad os nu antage at du har et overskud på 100.000 kr. og du skal i starten af det nye år på en stor messe. Du regner med at deltagelsen på messen vil koste dig ca. 60.000 kr. Så har du en mulighed for at lave en hensættelse af de 60.000 kr., således at du ikke skal betale skat af dem - kun det som bliver tilbage af dem efter det efterfølgende årsskifte. Hvordan det konkret fungerer ved jeg ikke, da jeg aldrig har haft brug for det, men jeg ved at nogle af MediaMouse''s kunder i detailhandlen netop benytter sig af dette, således at de har noget på "kistebunden" når de skal købe forårskollektioner m.m. hjem.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)