Jeg er som så mange andre her på forummet iværksætter og ejer min egen lille konsulentforretning foruden det er jeg involveret i en række virksomhedsprojekter. I den forbindelse er jeg blevet inviteret på en kop kaffe med en af de lokale folketingskandidater som gerne vil høre lidt om tanker og erfaringer jeg har gjort mig at starte virksomhed. Planen er lidt at det skal fungere som noget politikudvikling som skal hjælpe lidt med at finde ud af hvordan staten kan hjælpe og stimulere iværksættergiet i Danmark. Jeg har selv tænkt lidt over hvilke konkrete bud jeg skulle give men jeg tænkte jeg ville se hvad folk herinde mener men her er mit foreløbige hovedpointer. 1) Lette forholdet til det offentlige. Jeg har selv den holdning at selvom jeg arbejder med teknologi så er det klart sværeste for mig at håndtere det offentlige. Hvis det at drive virksomhed kun handlede om at håndtere kunder ville det enligt være meget let men det offentlige stiller krav til aflevering af div. regnskaber. Når man er en lille ny virksomhed der ikke har opbygget nogen større værdier kan det være svært at håndtere og sikre at alt bliver afleveret rigtigt. Jeg vil derfor lufte en ide om at tildele alle de små nye virksomheder en støtte til at få dækket noget konsulentbistand til at stå for denne kommunikation med primært skat. Dette kunne være at staten dækkede de første eks. 10.000 kr hos en revisor, regnskabssoftware og des lige. Tanken er at staten skal friholde den nye virksomhed for de første omkostninger som staten tvinger virksomheder til at afholde således at iværksætterne kan koncentrer sig om forretningen. 2) Målrette erhvervsstøtte Danmark bruger mange penge på at støtte erhvervslivet. Dette er støtte du får enten helt automatisk fordi du er i en bestemt branche (eks. momsfritagelse af taxakørsel) eller noget du søger i forskellige puljer. (eks. div forskningsstøtte ordninger) Her mener jeg at man bør målrette det til dem der kan og vil skabe noget nyt. Helt konkret kigger jeg på the Google xprice som inspiration. Dette ville helt konkret være at give priser med kontante beløb og alt det pr det giver til virksomheder der udvikler nye og gode produkter som samfundet generelt har en interesse bliver udviklet. Det betyder det der er kun penge til folk der kan vise konkrete resultater. 3) Fjernelse af underlige regninger det offentlige sender af og til Politikerne har en tendens til at finansiere deres projekter ved at sende underlige regninger. Et eksempel på dette er licens som virksomheder jo skal betalte hvis de her muglighed for at se DR. Nu ansætter virksomheder jo generelt ikke folk til at se tv men det er ikke desværre ikke det eneste eksempel og for nye virksomheder udgøre det et pres og frustrationen over at skulle betale ærgerlige penge som man som regel ikke får noget for.
Jeg vil meget gerne høre hvad i syndes ville være godt hvis staten gjorde som ville gøre livet lidt lettere for jer? Hvad syndes i er væsentligt? |
Hej.
Godt indlæg.
Liberalisering af regler dagpenge/ophør virksomhed/efterløn mv. selvstændige i forhold
til lønmodtagere.
Der er kæmpe problemer for selvstændige, når de står i situationen ift. lønmodtagere.
MvH
Peter