Det er helt og aldeles uden for diskussion, at det har betydning at have sit site hosted i det land, hvor der ønskes synlighed. Det er én af mange (hundreder) af faktorer. Og der er så mange klokkeklare erfaringer med, at det betyder noget - nogle gange en del - at det må slås fast som et faktum. Og det er jo oven i købet pærelogisk, hvis man tænker lidt over det. |
Lars Skjoldby:
Ja, naturligvis. De to opgaver er jo ikke de samme, selvom de drejer sig om samme medie. Det er jo heller ikke samme opgave at lave en TV-reklame, og så drive den TV-station der skal vise den. Eller at drive en avis, og så køre et PR bureau.
Googles opgave er at lave en god søgemaskine. Min opgave, som SEO'er, er at markedsføre websites i søgemaskinerne. Det er ikke det samme, selv de to part et langt stykke ad vejen godt kan være enige om mange ting.
Som nogle ved har jeg også tidligere være chef for et stor søgemaskine, og været rådgiver for flere af de store udenlandske søgemaskiner, så jeg kender begge opgavetyper ganske godt.
Det er iøvrigt et emne, som jeg ved flere lejligheder åbent har diskuteret med netop Google's Matt Cutt når vi har siddet sammen i paneler ved de internationale søgemaskinekonferencer. Billedet nedenfor er taget få minutter før diskussionen brød ud i Chicago for et par år siden :)
I forhold til det konkrete spørgsmål så HAR serverens placering en betydning, men den spiller hovedsageligt ind når der søges på "sider fra X land". For alle andre søgningers vedkommende er betydningen minimal. Den samlede indflydelse er således ikke så stor - men den er der.
Når Matt i videoen sidestiller server placering og cTLD så er det ikke helt korrekt. Vægtningen af server IP er langt større end cTLD i forhold til regionalisering.