Måske vi alle skulle spørge dem på deres egen blog. Stiller dem i hvert spørgsmålet, hvorfor c2c er billigere end b2c Frank |
Keld Bendtsen:stinevestergaard:Keld Bendtsen:Knud S.:Keld Bendtsen:Der udøves forskelsbehandling og erhvervsdrivende tvinges ud i, at bryde loven omkring fragten.Du skriver, at erhvervsdrivende tvinges til at bryde loven - hvad er det for en lov du tænker på?
Når du opkræver fragt hos din kunde, skal den afspejle den faktiske pris du betaler til Post Danmark. Det vil ikke være muligt, da du ikke har nogen måde at vide, præcis hvad det vil koste, når prisen afhænger af volumen.
Dvs når du opkræver fragt uden moms, risikerer du let at opkræve mere end du rent faktisk betaler. Dermed bryder du reelt set reglerne omkring moms.
Virksomhederne tvinges ikke til at bryde loven omkring moms, fik dette glimrende indlæg i sidste uge:
Lisa Lüthje Jørgensen:
Det er desværre ikke helt korrekt. Man må iflg. SKAT's momsvejledning (G.1.3.2 Udlæg § 27, stk. 3, nr. 3) opkræve et momsfrit gebyr (portoudlæg) som helt eller delvis dækker udgifterne til forsendelsen.
Dvs. du må f.eks. godt opkræve 50,- momsfrit hos kunden og betale Post Danmark 62,- for forsendelsen.
Porto-udlæget som kunden opkræves må bare ikke overstige den aktuelle porto-udgift, da der i så fald skal svares moms af beløbet.
Det er rigtigt, at man gerne op opkræve mindre end den faktiske udgift, men der er nu ikke meget sjov i, at opkræve fx 50,- (for at være på den sikre side), for så at opdage, at den faktiske pris endte på 159,-
Det er dér jeg ser en enorm udfordring ved en webshop. At beregne volumen i forbindelse med købet, inden du har pakket varerne. Du kan jo ikke komme til kunden efterfølgende og sige: "Ups,- vi skal lige have 78,- ekstra for fragt."
Hvis du så bare opkræver 'nok', bryder du momsreglerne, da du så opkræver for meget.
Så sætter du da prisen til 70 kr., og hvis volumen bliver en hindring køber du en label på posthuset til 80 kr. ;) Nu ved jeg ikke, hvad du har som fragt på din side nu, men på min side går jeg ind og betaler fra de 50 kr. fragten er og op til den faktiske porto for kunden.
Men overvejer helt klar også GLS, men er lidt i tvivl om hvordan det fungerer for der er jo både pakkeshops og alm. udbringning til døren.
Mvh Stine