Hej alle sammen! Jeg faldt over dette forum og kunne straks se, at det var lige hvad jeg har brug for. Jeg overvejer at starte et ApS sammen med en af mine kammerater af flere årsager: 1) jeg vil gerne undgå problemer med SU 2) jeg vil gerne udnytte den lavere beskatning ved at akkumulere gevinst i selskabet 3) Holde det hele adskilt fra privatøkonomien 4) Bedre sikkerhed for mig og min kammerat Ad 1. Ud fra hvad jeg kan læse her på siden og hos SU styrelsen, så bliver indtjening i et ApS ikke regnet med i sin egenindkomst. Er det korrekt? Det virker meget logisk, men jeg vil gerne lige sikre mig. Formålet med selskabet er at investere i aktier og der opstår derfor hurtigt nogle problemer. Man må ikke være næringsdrivende for at kunne blive beskattet med virksomhedsskattesatsen og ingen beskatning, hvis man har haft aktierne i over 3 år. Selskabet vil kun investere i aktier og derfor har jeg forstået, at man kan blive betragtet næringsdrivende. Jeg har dog også læst, at der skal rigtig meget til for at blive betragtet som næringsdrivende, og man skal blandt andet blive betragtet som ”professionel”, men jeg ved ikke lige hvordan man definerer det. Min kammerat er aktierådgiver og jeg er uddannet i en bank og læser pt økonomi på Universitetet. Vil min kammerat blive betragtet som professionel eller vil det kræve, at han var aktieanalytiker, dealer eller lignende? Det skal også siges at der er tale om gearede investeringer. Vil det have nogen indvirkninger? Jeg har læst noget om at det kun er midlertidig likviditet man må anbringe i aktier mm. Er der nogen kontrol med dette? Man kunne jo evt. lave et firma, der havde en anden beskæftigelse, men af en eller anden grund ikke havde nogen indtjening og derfor lod sine penge blive forrentet i aktier indtil der dukkede noget op. Jeg er godt klar over at denne metode nok ikke lige er helt efter bogen. Jeg vil derfor gerne høre erfaringer og professionelle råd før jeg kaster mig ud i det. Jeg har mange flere spørgsmål, hvis det viser sig at blive relevant for os. På forhånd tak for hjælpen. |
Vi kan starte med at slå fast at der skal rigtig meget til for at man bliver betragtet som næringsdrivende. Modstykket er jo alm. porteføljepleje og det kan man udmærket lave i et selskab uden at der bliver dømt næring. Hvis du har et selskab med en vis kapital vil du jo netop foretage dine investeringer af den ledige og midlertidige likviditet.
Jeg vil dog ikke afvise at din kammerat og muligvis du kan blive anset næringsdrivende som følge af sin beskæftigelse, og det vil naturligvis få betydning for selskabets forhold. Det samme vedr. gearingen af investeringerne.
Den med virksomhedsskattesatsen må du lige uddybe. Det du mener er vel at personers næringsaktier behandles efter særlige regler, men her taler vi jo om selskabsinvesteringer.
Under alle omstændigheder er det korrekt med hensyn til SU''en og jeg ved da ikke om det er så tosset at blive anset for næringsdrivende med køb og salg af aktier som selskab. Ofte holder I alligevel ikke aktierne 3 år og på den måde vil selskabet også få fradrag for tab uanset ejertid.