Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

38 timers arbejdsuge

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde skrevet et langt indlæg, der forsvandt, så her kommer en forkortet udgave.

På min arbejdsplads arbejder de timelønnede 38,5 timer om ugen i henhold til en lokal overenskomst.

Funktionærer arbejder efter jobløn har mange ekstra timer.

Jeg har spurgt nogle bekendte om deres arbejdsplads:

Stor vindmølleproducent i Brande (Go figure): 99% af funktionærene har jobløn og generelt mange timer ud over de 37.

Stort trykkeri i Horsens: Timelønnede 38 timer om ugen i.h.t. lokal overenskomst.

Stor Vinduesproducent i Østbirk: Timelønnede rigtig mange ekstra timer i sommerhalvåret og tvungen afspadsering i vinterhalvåret.

Hrs. Kommune: 37 timer om ugen og afspadsering af alle ekstra timer.

Hvor mange timer får fuld beskæftigede timelønnede løn for på din arbejdsplads pr. uge (gennemsnit over hele året).

• Eksakt 37 timer (45,8%)
  • Mere end 37 timer (54,2%)
  • Mindre end 37 timer (0%)
  • Totalt antal stemmer: 24

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 07:51

Jeg bumper lige denne afstemning en enkelt gang.

Formålet med "undersøgelsen" er selvfølgelig på baggrund af S og SF's plan om at alle skal arbejde en time mere, hvis fagforeningerne m.v. kan få dette stem igennem.

Som resultaterne ser ud nu er der over 40% af de timelønnede, der allerede har +37 timers arbejdsuge og her vil der så ikke være nogen gevinster at hente.

Mit gæt er at langt størstedelen af funktionæransatte har langt over 37 timer.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 09:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Problemet er at der er blevet for langt mellem dem der rent faktisk kender forholdende som de udføres i paksis på arbejdspladserne og de mennesker som sætter den politiske dagsorden.

Det gælder såvel politikerne som de der arbejder i fagforeningernes top.

Problemet rent kommunikationsmæssigt er at vi som forbrugere/borgere/vælgere er vænnet de såkaldte one-liners - (smarte korte slogans) og hvis man f.eks argumenterede for en fælles trækprocent (flad skat) ville man som politiker blive et let offer fordi modstanderne så blot behøvede at sige at politikeren ville afskaffe rentfradraget for boligejerne, - og således fjerne opmærksomheden fra helheden.

Egentligt burde vi lave et folketingsvalg for én særlig reformperiode hvor de valgte ikke ville få mulighed for genvalg, men måske en livsvarig ydelse så de ikke skulle spekulere på fremtidig karriere.

Disse folkevalgte skulle så træffe de for Danmark nødvendige beslutninger, herunder sikkert en del som ikke vil være særligt populære, og så skulle disse beslutninger have tid til at virke.

Som det er nu, er parolen at Danmark mangler hænder. Virkeligheden er, at der er langt flere arbejdsløse end tallene viser, fordi det er lykkedes at kalde dem for noget andet når de aktiveres. Det er ren politisk propaganda.

Når fagforeningerne "viser vilje" til at medlemmerne gerne vil bidrage til samfundet, så er det også ren propaganda fordi at lokaloverenskomsterne i mere end 10 år har givet mulighed for at arbejde mere end 37 timer, - samtidigt med at der altså er arbejdsløse i de samme fag som overenskomsterne dækker.

Så ord, handling og virkning hænger overhovedet ikke sammen. 

Forhåbentligt kan dette initiativ rette lidt op på det.

http://www.berlingske.dk/politik/personligheder-skaber-nyt-parti

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 10:52

Jeg er meget enig i, at der er langt fra beslutningstagere til virkeligheden.

Jeg er venstrevælger og enig i, at efterlønnen skal afskaffes og gerne hurtigere end foreslået, men dybt uenig i venstres udmeldinger i antallet der vil få et problem. Nedslidning er et problem.

Jeg er enig med S i at folk skal arbejde længere end 37 timer, men som afstemningen viser og det jeg kender fra min virksomhed og bekendtes arbejdspladser, så arbejder størstedelen mere end 37 timer allerede, så der er ikke mange skattekroner at hente der - og slet ikke 15 mia.

Jeg så gerne en kombination af V og S. En liberal tilgang med et snært af socialt ansvar.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)