Havde skrevet et langt indlæg, der forsvandt, så her kommer en forkortet udgave. På min arbejdsplads arbejder de timelønnede 38,5 timer om ugen i henhold til en lokal overenskomst. Funktionærer arbejder efter jobløn har mange ekstra timer. Jeg har spurgt nogle bekendte om deres arbejdsplads: Stor vindmølleproducent i Brande (Go figure): 99% af funktionærene har jobløn og generelt mange timer ud over de 37. Stort trykkeri i Horsens: Timelønnede 38 timer om ugen i.h.t. lokal overenskomst. Stor Vinduesproducent i Østbirk: Timelønnede rigtig mange ekstra timer i sommerhalvåret og tvungen afspadsering i vinterhalvåret. Hrs. Kommune: 37 timer om ugen og afspadsering af alle ekstra timer. Hvor mange timer får fuld beskæftigede timelønnede løn for på din arbejdsplads pr. uge (gennemsnit over hele året).
|
Jeg bumper lige denne afstemning en enkelt gang.
Formålet med "undersøgelsen" er selvfølgelig på baggrund af S og SF's plan om at alle skal arbejde en time mere, hvis fagforeningerne m.v. kan få dette stem igennem.
Som resultaterne ser ud nu er der over 40% af de timelønnede, der allerede har +37 timers arbejdsuge og her vil der så ikke være nogen gevinster at hente.
Mit gæt er at langt størstedelen af funktionæransatte har langt over 37 timer.