Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man med en dårlig programmør..?

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har også oplevet en programmør, som var umulig at arbejde med. I tilbudsgivning og under kontraktindgåenlse var han meget fleksibel. Der blev kun skrevet en løs kravspecifikation, da vi begge var enige om, at projektet ville ændre sig meget undervejs. Betaling aftaltes som 1/3 ved opstart og 2/3 ved levering.

 

Han fik sine penge, og gik i gang med arbejdet, men gik derefter ret hurtigt i stå. Jeg tror han mistede interessen for projektet, da han sad derhjemme og "legede" med at lære nye tricks og kodning, som ikke var interessant for mit projekt. Da jeg rykkede ham, blev han pludselig meget lidt fleksibel, og ville holde sig til kontrakten... men ville have flere penge før han kunne fortsætte! Han skulle have leveret et system pr. 1. august 2006, men jeg har stadig intet fået leveret fra ham, selvom han har modtaget 1/3 af projektsummen.

 

HADER uduelige programmører! :-)

 

Martin E. Jensen

www.mejensen.dk
- Markedføring og distribution af reklamekort, visitkort og butiksdisplays.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder somom du slet ikke er ude efter en ekstern leverandør, men i stedet for en ansat som du dagligt kan give nye ordre i nye retninger, som det nu lige paseer ind. Som ekstern leverandør bliver man nødt til at forholde sig til det man aftaler, ellers kører man lynhurtigt en udviklingsvirkomhed i sænk. Hvis dit ønske er, at have n programmør til rådighed X timer om dagen/ugen/måneden til løbende arbejde, som du ændrer undervejs, så kan det godt lade sig gøre, men så er det DET du skal aftale med udvikleren - ikke en fast pris på en fast opgave. Du kan ikke på den ene side forlange, at din leverandør skal levere til en given pris, hvis du hele tiden kræver ændringer i det der skal leveres.

Det kan godt være du synes programmører er nogle ufleksible idioter, men så vil jeg til gengæld sige, at der er mindst lige så mange talentløse projektledere, og vægelsindede, uprofessionelle og røvforvirrede designere :)

Første del af ansvaret ligger hos der - som indkøber og projektleder. Du kan ikke forvente at få A hvis du bestiller B.
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du går ned til en radioforhandler og forhandler dig frem til, at det du ska' ha' er et bambusfjernsyn; så forventer du vel ikke bagefter at kunne få det byttet gratis til et B&O, fordi det efter dine etiske retningslinier burde være det han skulle have solgt i første ombæring (selvom det var uden for den adspurgte prisklasse). Så skulle du/kunden/hvemsomhelst have sagt fra starten, at det var en "smuk" løsning der skal til og betale efterdeles (man kan ikke putte skønhed på rugbrød, så det koster). Jeg ved af erfaring, at det der først bliver skrællet af når der forhandles pris; det er det smukke og fremtidssikrede. At programmøren så simpelthen burde have sagt nej til opgaven i stedet for, det er så en anden sag. Men at han skulle være den firkantede her lyder det på de sparsomme informationer ikke til.

Og tag så lige og spar på smædeordene når manden ikke er her til at tage til genmæle!
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Som sagt, så er jeg ikke i tvivl om, at programmøren gør noget egentligt forkert og jeg tager Mikkels ord om talentløse projektledere og røvforvirrede designere til mig. Tak, det var lige en brik jeg skulle bruge.

Det er noglegange bare ærgeligt, at man ikke kan telepatere med hinanden.. :)

 

 

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Ha ha... nu gik programmørerne sammen

Mikkel - det er kun de uduelige, som ikke er værd at handle med... Jeg har intet imod andre programmører!  Og selvfølgelig findes der masser af uduelige projektlederne, og ingen tvivl om, at jeg ikke havde det overblik der skulle til - hvilket jeg prøvede at få programmøren til at hjælpe mig med at få... Men det lader da til, at du er en af de snævertsynede programmørere...

Thomas - Hvad får dig til at tro, at vi snakker om bambusløsninger? Du gætter vildt omkring dig, og rammer desværre helt forbi... Sorry, jeg er sgu ikke ude efter programmører i sin helhed, men du og Mikkel har da virkelig følt jer ramt! Er I også nogle af de uduelige programmører, eller er I blandt dem, som leverer nogle rigtig fede løsninger (som jeg hylder andre steder på Amino)?  Godt ord igen! Smædeord har jeg vist ikke kastet efter nogen - ikke i samme grad som du kaster om dig her... blah

 

Hvad synes I, når forhandlingsprocessen foregår på følgende måde:

Projektleder: Jeg skal bruge en løsning der kan X, Y, Z og K, men jeg ved ikke hvordan jeg kommer derhen. Kan du hjælpe mig?
Programmør: Ja, det er en meget stor løsning, og jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvordan det skal programmeres, men vi skal nok nå derhen!
Projektleder: Det skal være en B&O løsning - ikke noget med det der bambuspis, det GIDER jeg ikke.... Kan man få det for xxx kroner?
Programmør: Det bliver en rigtig dyr løsning, så det kommer til at koste 3 gange så meget, som du nævner!!!
Projektleder: Ok, det var dyrt, men hvis det er dét der skal til, så må jeg gå med til den pris. Hvordan skal vi lave kontrakt - vi har jo ingen konkret kravspecifikation, men kun en vision af, hvad det er som løsningen skal opfylde?
Programmør: Vi laver et udkast først, som vi derefter kan ændre hen ad vejen.
Projektleder: Kan det virkelig lade sig gøre? 
Programmør: Ingen problemer! Jeg arbejder rimeligt fleksibelt.

Herefter udarbejdes en kontrakt, der lægger op til, at man når et mål, som opfylder X, Y, Z og K. Kontrakten giver dog programmøren frie hænder til at nå dertil. Han starter derefter med at programmere i PHP, men synes pludselig at det vil være mere spændende og fremtidssikret at anvende Ruby On Rails. Jeg kender ikke til nogle af sprogene, så han får fuldstændig frie hænder. Programmøren starter i det nye sprog - og går kold! Derefter vil han have flere penge, men har endnu INTET leveret. Jeg mener ikke, at han skal have flere penge. Herefter går projektet i stå...

/Martin

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Der var da i grunden en rigtig dårlig oplevelse du løb i der. Og vi kan hermed konkludere at der også findes progammører som ikke opfører sig helt efter bogen. Og derfor tager i den lige igen :) Det er vigtigt at få en klar kravsspecifikation som man kan bygge en kontrakt på.
Det du siger "jeg ved ikke hvordan jeg kommer derhen" er vel heller ikke noget problem, hvis du ved hvad systemet skal kunne, kan det nedfældes på papir og man kan bygge en kontrakt på det. Det er selvfølgeligt ikke helt så præcist som en egentlig produktspecifikation men det efterlader ikke så meget til fortolkning som en helt fri opgave gør (og de basale funktionaliteter vil jo i hvert tilfælde være der).
Og lige et lille råd til fremtiden, lav altid fastpris aftaler, hvis du ikke kan få en sådan så prøv en anden programmør.


Mvh Peder
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Nogle folk oplever at alle dem de hyrer, og køber ting af , ikke leverer det de troede - andre oplever det ikke, selv med de samme leverandører. Hvem er det der er uduelig? Omend jeg godt kan synes det er synd for dem der har paranoia, betyder det altså ikke at hele verden er ond og efter dem. At man ikke kan finde ud af at styre sine egne indkøb, lweverandører og projekter er da sørgeligt, men at skyde skylden på leverandørerne er ofte at se bort fra der hvor problemet virkelig er. Hos dig selv!

Jeg leverer slet ikke webløsninger til andre, så dine konspirationsteorier kan du godt fise hjem med, meJensen. Jeg er bare bare rigtig godt træt at at høre på folk som dig brokke sig over eksterne leverandører, når problemet ofte ligger hos indkøberen selv. Brok, brok, brok og tudefjæs. Tag jer dog sammen og tag ansvar for jeres egne handlinger, og mangel på evner som indkøber og projektleder.

Jeg tror du må se i øjnene, at langt de fleste udviklere i dine øjne vil være uduelige. Hvis ikke du kan leve med det, så lad være med at udvikle noget. Problemet bliver nemlig ikke løst, før du tager dine egne mangler serøst og begynder at opføre dig mere professionelt i forhold til dine leverandører.
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er selv designer, og hvis jeg skulle designe et logo og det fungerer tit ud fra en kravsspecifikation - så finder man ud af, at det måske ikke helt dur', og derfor må jeg tænke tingene igennem og fortsætte igen og igen.. Altså, hvis man vil være en god designer, så må man sgu bokse med tingene uanset om det noglegange er surt - men dét synes programmører umiddelbart at være fri for, fordi, hvis bare de har deres røv fri pga. en plan de har skrevet under på, så behøver man ikke længere at tænke på ting, som at tage kvalitativ stilling til hvad man laver?..

Jeg håber oprigtigt, at den slags mennesker har det godt og har ting at lave, men det skulle så ikke undre mig, hvis der er nogen der en dag rejser sig op og råber med fuld kraft "IDIOT" efter folk, der løser opgaver på den ubegavede måde..



 



 



Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej David

Jeg tror desværre, at det er et generelt problem. Det handler mere om kulturforskelle, end at programmøreren ikke kan sit job. Der er en stor forskel på, at tænke kreativt og så skulle programmere. Så jeg tror, at svaret handler om kommunikation i fremtiden. Og at du som designer tænker opgaven endnu mere igennem end du ellers ville have gjort. Men jeg har været i flere organisationer, hvor der er den slags konflikter mellem kreative hjerne og programmører. Alternativ skal du finde en programmør, der kan tænke mere i dine baner:-)

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak Rikke, du er salven på mit sår :)

 

 

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)