Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivere koncept i årsregnskab...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med-Aminoer,

Et konkret spørgsmål til udarbejdelse af årsregnskab:

Jeg har oparbejdet et franchisekoncept som nu har kørt i knap 1½ år og har bevist dets værd på udenlandske markeder. Kan man - og ville det være fornuftigt - at aktivere konceptet (eller franchisekontrakterne) i årsregnskabet for at synliggøre værdien af det arbejde der er lagt i projektet og værdien af franchisekontrakterne?

Jeg har stillet samme spørgsmål til min revisor, men har endnu ikke fået svar. Derfor kunne det være interessant at få nogle regnskabskyndige Amino''er på banen...

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:11
Hej Kim.

Det er naturligvis svært at svare på uden at have det fulde overblik. Hvis du f.eks. ønsker at udbetale meget udbytte kan det være en god ide at aktivere det regnskabsmæssigt da det så ikke vil formindske din egenkapital mere end højst nødvendigt.

Jeg vil mene at en aktivering af konceptet er det eneste rigtige at gøre da det er mest retvisende for regnskabet. Husk at overbevise din revisor om at der skal tages udskudt skatteaktiv op.

Håber det kan bruges, ellers svarer jeg gerne mere uddybende.

Med venlig hilsen Toganim

Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:26
Selvfølgelig er det hensigtsmæssigt at aktivere de værdier som ligger i virksomheden, da regnskabet bliver mere retvisende mv., men der er nogle regler.

Jeg går udfra at dit koncept er udviklet i den virksomhed som du gerne vil aktivere konceptet i.

(for at blive langhåret)

Af regnskabsvejledning nr. 7 om Forskning og udvikling fremgår det af punkt 14, at...

"Såfremt det er muligt at påvise en sammenhæng mellem afholdte omkostninger og fremtidig indtjening, vil udviklingsomkostninger kunne aktiveres.

Den nævnte sammenhæng skal kunne påvises for det enkelte udviklingsarbejde, hvilket normalt kræver, at følgende betingelser alle er opfyldt:

• produktet eller processen er klart defineret, og de omkostninger, som kan henføres til produktet eller processen, kan identificeres særskilt

• produktets eller processens tekniske udnyttelsesmuligheder er påvist

• virksomhedens ledelse har tilkendegivet sin hensigt om at fremstille og markedsføre produktet eller benytte processen

• der er en tydelig indikation af eksistensen af enten et potentielt fremtidigt marked for produktet, eller af processens udnyttelsesmuligheder i virksomheden

• der eksisterer - eller der kan med rimelig sikkerhed forventes at blive tilvejebragt - tilstrækkelige ressourcer til såvel at fuldføre udviklingsarbejdet som til at markedsføre produktet eller udnytte processen. "

Af nr. 16 fremgår, at man ikke kan aktivere omkostninger som er afholdt og udgiftført tidligere år.

Konklusion

(for at få det ned på jorden igen)

Hvis du i 2005 brugte 50 timer og 25.000 kr. på at udvikle dit koncept kan det ikke medtages som et aktiv i årsrapporten for 2006.

Hvis timerne og pengene er afholdt i 2006 (og du ikke har afleveret regnskabet endnu) og du kan overholde ovenstående 5 punkter er der ikke noget til hindre for at indre konceptet som et aktiv - opgjort udfra de afholdte omkostninger

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 21:42
Hej begge,

Tak for jeres svar. Jeg glemte at nævne, at virksomheden i 2006 drives som personligt ejet virksomhed og pr. 1. januar 2007 omdannes til et selskab. Har det indflydelse på vurderingen?

En anden ting, konceptet er jo primært udviklet med interne timer, meget lidt rådgivning er købt ude af huset. Så det betyder, at de interne timer på en eller anden måde skal værdiansættes, alternativt skal konceptets indtjeningsmuligheder (for 2007?) vurderes og medtages i 2006 - er det korrekt?

Hvis det er korrekt, er det så også korrekt at videreudvikling af konceptet for indeværende år kan aktiveres i årsregnskabet for næste år såfremt visse betingelser er overholdt?

Mange tak for jeres svar!
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:54
Nu er jeg ikke ekspert på årsregnskabsområdet men jeg færdes trods alt blandt eksperter dagligt og har også problemstillingerne inde på livet herved.
Hvis revisor skal aktivere konceptet skal der laves en opskrivning + at han skal aktivere udgifter som det måske var mere nærliggende at udgiftsføre. Det er i bund og grund et spørgsmål om revisor vil underskrive revisionspåtegningen.

Der er jo ingen som siger at interne timer skal aktiveres eller kan omsættes i merindtjening.

Det hjælper så på det at du står overfor en omdannelse. Uanset om vi taler om en skattefri eller skattepligtig omdannelse skal der regnskabsmæssigt gøres op med værdierne og derved fastsættes en værdi af goowill og koncept (hvis det kan godtgøres at der er en værdi).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)