Hej Torben
Jeg kan ikke lade være med at blande mig her, da jeg er en gammel rotte i faget :)
Du står med flere udfordringer.
At finde medarbejdere til telemarketing er ikke bare ligetil. Jeg mener at du har 2 valg 1. Du/i går efter "den unge og uerfarne" som er billig, men kan mange gange ikke håndtere det gå på mod det kræver, med de mange nej´er før der kommer et ja. 2. Du/i kan vælge den erfarende som stiller krav og højere aflønning, hvis i ønsker at fastholde medarbejderen. Jannie N er meget rigtig på den, når hun skriver "der er stor forskel på kan og vil.
Holdningen til telemarketingfolk ligger nok lavere end til en brugtvognsælgere :) Jeg kan sagtens forstå at det er holdningen, fordi størstedelen af alle telemarketingfolk ikke får tid eller bruger tid på, at sætte sig ind i opgaven. Derfor er der alt for mange der kører "manus-stilen" med øjnene klistret til samtlige ord i den rette rækkefølge og der giver resultater på 3-5 %. Så bliver det dyrt for enten virksomhed eller callcentret. Husk på, at du ringer til andre mennesker og forstyrre dem i de opgaver som de er i gang med, så du skal respektere deres tid. Samtidig starter rigtig mange med sætningen "forstyrre jeg"... Hvad kunne du være i gang med, som er så kedeligt at du tænker "Gid der var en telesælger der ville ringe til mig lige nu og sælge lysstofrør" WAUV.... det sker aldrig vel :)
Prisniveauet på mødebooking er meget variabelt afhængig af kravene til opgaven, såsom...
- Hvor "højt" skal kontaktpersonen sidde, er det en specifik branche eller kun top500.
- Hvilke informationer eller krav skal opfyldes, for at der kan bookes et møde.
- Estimeret antal kald, før man er i kontakt med en potentiel kunde.
Eksembel. Du skal have fat i den som er beslutningstager for deres kaffe/kontorartikler, så er det typisk receptionisten (ikke at hun er nem, men det er nemmere end en kommunaldirektør for Københavns Kommune).
Telemarketingbureauerne i disse tider er mere sultne, da de fleste virksomheder effektivisere hvor de kan, så den post bliver ofte skåret væk, da sælgerne selv "burde" kunne sælge varen bedre. Sådan er verden bare ikke... ;) Min påstand er at de nemme møder er fra kr. 400 og opefter. Jeg har tidligere siddet med en opgave, hvor forventningen var estimeret til 25-30 kald før du kom i kontakt med kontaktpersonen og det var kun i top 300 virksomheder og der skulle opfyldes forskellige kravspecifikationer, før man kunne booke mødet. Kunden (en udenlandsk virksomhed) var klar over at det var en uhørt opgave og havde prøvet - eller blevet afvist - forskellige andre, som ikke havde haft den store succes. Målet var 10 møder pr måned til kr. 5.300 pr møde (hvilket er absurt og uhørt), men lad mig tilføje at jeg kom absolut IKKE kom sovende til de penge.
Hvad ligger virksomhederne vægt på? Kan ikke lade være med at blive lidt provokeret af dette spørgsmål, for hvis du ikke selv kan se værdien, får i det rigtig svært. Her er et hint... Værdien for en virksomhed er følgende...
- Mere effektive sælgere (de skal ikke selv bruge tid på det)
- Flere møder (mange sælgere bryder sig ikke om selv at ringe newbizz)
- Mere Newbizz (key-point da alle virksomheder gerne vil tilegne sig flere nye kunder, fremfor at have "alle æg i en kurv")
Din/jeres udfordring er at i pt. ikke kan bevise resultater, derfor er det svært at bevise at i er bedre end "de andre". Så har i kun prisen at slå på, med mindre det er nogen i kender selvfølgelig.
Ang. B2C, vil jeg anbefale at i holder jer væk, der er ikke andet end ballade og ikke de store penge i det.
Ang. dit spg.
Hvad er det der gør at nogle telemarketingsvirksomheder kan blive på markedet selvom det er en hård branche? Pris og kvalitet hænger sammen... Hvis du kan levere en god mødebooking kvalitet, er du/i allerede godt på vej. Lev op til den aftalte målsætningen og såfremt i ikke mener i kan leve op til målet, skal i kompenserer kunden. (klart nogle tanker i skal gøre jer, inden i går i gang. Hvordan kan i kompensere???)
Som Simon Løvstrøm er inde på, vil jeg anbefale at i vokser langsomt og hele tiden har fokus på "de gode resultater", for et dårlig resultat kan smadre forretningen (igen vil jeg sige at i en branche som i forvejen står i dårlig lys, kan det være svært at få de gode resultater til at skinne igennem. Husk du er lavere end en brugtvognshandler :)
Du skriver dårlig arbejdsmiljø og akustik.... Meget enig. Personligt mener jeg ikke at man vinder med larm i baggrunden, da det er endnu et stempel fra den kaldtes side. Dog kender jeg andre der har succes med det, hvis det er stemning man kan fornemme. Der var en der skrev SMIL gennem telefonen. Søg på "Thomas Holm Jensen" eller læs historien om Softscan, for de havde en virksomhedskultur de kaldte SMILE der sparkede R... for sindsygt. Utraditionelt på den fede måde. Gør det og i vil blive en succes... Ved at du kan høre et lydklip med Thomas om SMILE på http://www.jansargentlarsen.dk/default.asp?mode=cmsview&page=133 du/i må bare love mig, IKKE at komme i kløerne på Jan Sargent Larsen, for der bliver i snydt.
Ang. Spørgerskemaundersøgelsen... Er i ikke et telemarketingbureau??? Der var en der skrev "Ring til en potentiel kunde og fortæl din situation, samt at du ville være taknemlig for hans/hendes hjælp på en respektfuld måde. Simon L. tilbød sin hjælp, Jannie har været behjælpelig og jeg er kommet med denne - alt for lange - smørre (sorry, blev grebet af stemningen:). Generalt vil de fleste gerne hjælpe og når de tilbyder den, er det bare med at springe på.
Har allerede skrevet alt for meget og beklager hvis der er stavefejl, men det er gået lidt hurtigt og klokken er alt for mange :)
Skriv hvis jeg kan hjælpe dig/jer videre, har været i dette game alt for mange år og kan godt komme med nogle stald tips :)
Held & Lykke
Mick