Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

100 milliarder til OL eller ej?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

For en gangs skyld må jeg erklære mig helt enig med en minister fra regeringen, når finansminister Thor Pedersen siger, at Danmark ikke skal bruge 100 milliarder danske skattekroner på at afholde et OL. De penge er bedre brugt på f.eks. at modernisere vores sygehosvæsen (eller, vil jeg mene, vores uddannelsessteder).

Med en regering der er så brugerbetalings- og privatiserings-orienteret ville det i det mindst være logisk at et sådan arrangement blev betalt af brugerne, sponsorer eller andre private kræfter.

Men hvad mener du?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:16
Jeg syntes der mangler nogle informationer for, at jeg kan tage ordenlig stilling. Hvor er det gået de sidste mange år? For hvis pengene kommer ind igen vil jeg da overveje det! At pengene kan bruges andre steder som fx. sundhedsvæsnet er jo en unødvendig diskussion, da pengene ikke er der. OL eller ej så bliver der jo ikke afsat ekstra penge til noget bare fordi vi ikke byder på OL

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 10:24
Vi skal ikke bruge 100 milliarder på at afholde et OL, de penge vi får igen tror jeg ikke løber op i det samme beløb...
Hvis vi endelig har nogle penge vi vil fyre af, skal vi efter min mening bruge dem til at betale af på gælden til udlandet, lejligheder til de hjemløse, en statsfinanseret julekurv til meget fattige familier... Altså hjælpe de fattigste i samfundet.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 10:32
Jeg læste på et tidspunkt at den eneste by, i nyere tid, som har afsluttet OL med et plus på kontoen er Atlante. Og det må vel siges at de på den side af Atlanten har en evne til at sælge/markedsføre sprtsbegivenheder som vi ikke helt kan leve op til i lille Danmark.
På den anden side skal det jo så også pointeres at der ligger en temmelig stor reklameværdi i at afholde sådan et arrangement, som jo nok på sigt kan betale investeringen hjem. Og ydermere er der jo også det faktum at vi, i tilfælde af at vi skulle afholde begivenheden, kan få en hvis medfinancering til en temmeligt radikal modernisering af vores sportsanlæg. Altså hvis vi nu får anlæg for ca. 50 mia. og ender hele historien med et samlet underskud på 10 mia. Har vi jo får for 40 mia sportsanlæg "gratis". Hvilket jo heller ikke er uvæsentligt. (det skal lige siges at det er tal jeg sidder og finder på, så det er nok tvivlsomt at det hænger sådan sammen)

Mvh Peder Steen Jensen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:55
> dem til at betale af på gælden til udlandet

Man kan desværre ikke afdrage sådan gæld med penge - det er forskellen mellem salg fra og til Danmark der gør det. Man kan heller ikke lave en folkeindsamling til betaling af udlandsgæld. Ja, statsøkonomi er sgu noget bevsærligt noget :)

Jeg synes i forvejen at sporten får en alt for stor andel af de kulturpenge der bruges i Danmark. Det er simpelt hen røvforkælede (f.eks, har de monopoliseret hele gambling branchen i Danmark!) Jeg ser ikke nogen grund til at give dem yderligere X milliarder til tilskud, under påskud af et OL. Jeg ville hellere have at nogle flere "kulurpenge" gik til kreative områder som teater, musik, kunst osv.

Men hvis Danske virksomheder mener de får reklameværdi for de 100 milliarder så må det jo være en let sag at få disse virksomehder til at betale gildet. For min egen virksomheds vedkommende er jeg 110% sikker på at det ikke vil bringe EN eneste krone mere i kassen.

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 11:03
Gad nok vide hvad en håndværkertime kommer til at koste i københavn i de tre år op til et OL.. Der er vist rigeligt med byggeprojekter i forvejen til arbejdsudbudet..

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:19
Spørgsmålet er vel om man tør gætte på hvordan konjunkturene ser ud 2021-24. Det er jo lidt svært at gætte på i dag. Hvis vi nu i 2020 befandt os i en lavkonjunktur, så ville det omfattende byggearbejde jo komme som sendt fra himlen, omvendt hvis vi nu var i en højkunjunktur så ville en offentlig investering på 40-70 mia. (tilfældig gæt på andelen af de 100mia.) i det danske samfund få økonomien til at springe i luften.
Lige en lille fordel mere ved at vafholde OL, der vil naturligvis blive lagt nogle ganske store investeringer i infrastruktur i hovedstadsområdet. Som jo nok ikke er uden værdi.

Mikkel jeg er ganske enig i at sporten få alt for meget både på den ene og den anden måde. Men i det her tilfælde vil jeg mene at de udbygninger/moderniseringer blive så omfattende at der også må falde lidt af til amatørsporten. Og så lige sidste detalje; hvis man nu i dag ved at vi skal til at lave en total overhaling af hovedstadsområdets sportsanlæg om et 10-12 år, så kunne man jo passende indstille alle investeringer (som ikke er absolut nødvendige) og ditto for infrastruktur i den mellemliggende årrække. De penge man så evt. ville kunne spare vil jeg da antage ville kunne dække en del af det underskud et OL evt. ville give.

Peder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)