Hejsa,
Jeg er en nystartet erhversdrivende (enkeltmandsvirksomhed) ved siden af mit normale job. Som jeg forstår det, skal jeg bogføre over- og underskud på den udvidede selvangivelse under rubrikkerne: 221 og 435.
Jeg skal til at leje nogle lokaler samt lease noget udstyr. Begge skulle efter min bedste overbevisning være fuldt fradragsberrettiget. Men hvordan gøres det rent praktisk ? Er det på årsregnskabet at jeg påfører de udgifter - eller kan jeg påføre dem på min forskudsopgørelse allerede nu, og få det løbende fradrag med det samme ? Altså, lad os sige min husleje er på 6.000 per måned - kan jeg så allerede nu, skrive udgifter på 12 x 6.000,- som udgitfer / underskud i min forskudsopgørelse og dermed udnytte fradraget med det samme... og så bare rette min årsopgørelse til når året er omme, således at det hele stemmer med både udgifter og indtægter ?
Det jeg er ude efter er at slippe for at betale den skat, jeg alligevel "skal have tilbage" når året er omme, i første omgang.
Håber nogen kan uddybe - det eneste jeg har kunne finde ved søgning er reglerne omkring at trække noget af ens husleje fra hvis man har hjemme kontor ;-) |
Hej
Det du skal selvangive er - som du skriver - overskud eller underskud af din virksomhed, dvs. nettobeløbet mellem dine indtægter og dine omkostninger i din virksomhed.
Du skal derfor ikke selvangive (eller forskudsregistrere) dine husleje- og leasingudgifter særskilt. Det ændrer ikke på at leje af fuldt erhvervsmæssige lokaler og leasing af fuldt ud erhvervsmæssigt anvendt udstyr er fradragsberettigede, for det er de, men kun som fradrag i din virksomhedsindkomst.
I stedet skal du ifm. forskudsregistreringen for 2011 i stedet vurdere på hvor meget dit overskud (eller underskud, hvis du forventer dét) vil være for 2011 og så angive dette i din forskudsregistrering, så skatten kommer til at passe.
Såfremt du forskudsregistrerer et overskud, vil det betyde, at dit månedsfradrag på din lønindtægt reduceres, så skatten trækkes via din A-skat. Arbejdsmarkedsbidraget (8%) af dit forventede overskud vil blive opkrævet særskilt på girokort el. betalingsservice.
Såfremt du forskudsregistrere et underskud, vil det betyde, at dit månedsfradrag på din lønindtægt forøges, så du betaler mindre A-skat i løbet af 2011.
Jeg håber dette kaster lidt mere lys over sagen.
Mvh. Ole