Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-conomic bogføring af valutakursdifference

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med årsafslutnigen skal jeg bogføre valutakursdifference på nogle kreditorer. Men hvordan gør jeg lige det. Hvis jeg skal kunne bogføre det på den enkelte kreditor er jeg vel nød til at bogføre det som en kreditorfaktura eller?

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

For at holde det enkelt vil jeg anbefale at du bogfører det på en særskilt konto. 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en konto til valutakursdifference som jeg vil benytte, men for at de enkelte kreditorer passer skal der vel modposteres på den enkelte kreditor

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Den konto du har er sikkert en konto i resultatopgørelsen.

I balancen kan du ligeledes lave en samlet konto - eller bogføre på hver enkelt kreditor.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kør differencerne ind på de enkelte kreditorer/debitorer og modposter på driftskontoen som du selv nævner.

 

Men hvorfor har du valutakursdifferencer på en konto? Udligner du ikke i debitorens/kreditorens valuta når du afstemmer betalingerne med dine beholdninger?

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo - men nogle af kreditorerne kræver forudbetaling, hvorfor der er overført a conto beløb til dem. I forbindelse med årsafslutningen skal jeg opgøre, hvad der faktisk står i DKK hos de enkelte kreditorer.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Men hvorfor har du valutakursdifferencer på en konto? Udligner du ikke i debitorens/kreditorens valuta når du afstemmer betalingerne med dine beholdninger?

 

- Jeg tror ikke det er de løbende differencer, men de åbne poster pr. 31.12.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisorblogger:

 Jeg tror ikke det er de løbende differencer, men de åbne poster pr. 31.12.

Jeps. Men kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg får gjort det på hvert enkelt kreditor uden at oprette det som en faktura henholdsvis indbetaling i E-conomic. Savner lidt muligheden, at man kan tilgå den enkelte kreditor/debitor direkte.

Fra København S.
Tilmeldt 3. Dec 07
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

FORSLAG
Du kan løse "problemet" på følgende måde.

Du kan oprette en ny kassekladde som hedder fx. Valuta difference, og tildele disse en bilagsnummer serie som ikke allerede er benyttet i dit regnskab, eller du kan gøre det i dit finansregnskab, og så bruge kopier af de bilag som du har fra din kreditor.

Du vil i mine øjne kunne bruge første metode som umiddelbart vil være den nemmeste, da dokumentation jo er tilstede for hhv. udbetaling og faktura, som jo giver nul fx. Du udbetaler 100 USD til kreditor, (DKK550) og kreditor sender herefter en faktura på 100 USD (DKK560), og du har dermed dokumentation for at saldoen er 0 mellem dig og din kreditor, men at du har DKK10 i valutadifference.

PRAKTISK I E-CONOMIC

Med udgangspunkt i at du opretter en ny kassekladde, og i denne kassekladde lave de afstemninger som er relateret til valutatab/gevinst., det gøres ved at oprette kreditorbetalinger og angive modkontoen som værende 4481 Valutakursdifference, kreditorer, hvis du benytter e-conomic's standardopsætning.

Husk at sætte debit/kredit alt efter om det er det ene eller det anden.

På denne måde vil du få din kreditorer i 0, og transaktionerne vil fremgå af e-conomic's kreditor kontoudtog.

Håber det hjalp :) Godt nytår

DBH Martin, Vinther & Co.

Tilmeldt 16. Nov 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
vil I hjælpe mig?
Vi er en danske firme, hvilken handler i USD. Så faktureret i USD (fx -1000 usd) og modtog (+1000 usd) på en usd konto. Hvor skal forskellen kommer fra?
Eller er her, måske, lov / regler at vi skal vise dette sælg også i dkk?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)