|
Jeg har en idé om hvordan mine visitkort skal se ud, men har lidt et problem... Når man har delt siden ud til de størrelser felter man nu vil have sit visitkort til at være, hvordan kan man så ramme rigtigt så der også kan printes på bagsiden!? Hilsen Steph |
InDesign og visitkort...
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
|
Hej Steph Jeg gætter på at du selv vil printe det?...! - det kan tit give noget værre bøvl :-) Hvis du nu har placeret x antal visitkort på at A4 ark, så markerer du bare dem alle sammen, og sørger for at de er centreret på arket. Kortene på bagsiden skal jo så ligge i de samme koordinater som dem på forsiden. ... var det til at forstå? Mvh Ronni |
|
Hej Steph Jeg er ikke superstærk i InDesign, men jeg ville lave feltinddelingen på Masterpage, derved sikrer du dig at de er helt ens både for og bagside. Mvh LoneTL |
|
Mange hilsner:/Thomas |
|
Det med at sætte tingene på midten af siden m.m. er altså ikke nogen garanti for at forside og bagside kommer til at sidde præcist i forhold til hinanden. Når vi trykker i MediaMouse, så bliver vi altid nødttil at flytte lidt rundt på layoutene i forhold til hinanden for at få forside og bagside til at passe helt. Og det er vel og mærke forskelligt alt efter hvilket udstyr vi kører på. F.eks. så trækker styrer vores ene digitaltrykkemaskine arkene ind i højre side, hvorimod den anden centrerer arkene igennem maskinen. I offsetmaskinerne bliver arkene trukket til anlæg i venstre side af arkene. På offsetmaskiner klarer man problemet ved at indstille sideanlægget, men på digitalmaskinerne er det begrænset hvor meget justering der kan foretages af selve papirgangen - der bliver man nødttil at justere i RIP''en eller direkte i dokumenterne. Men jeg vil da godt give nogle insider-tricks som faktisk også godt kan bruges til "hjemme-tryk" :Det som er tricket er, at holde i mente hvorledes din printer tager papiret ind. De fleste printere kører papiret ind med toppen først. Hold også øje med hvilken side af papiret som der styret efter. Ligger papiret imod højre side eller venste side - eller i midten af arkføderen. En normal kontorprinter kan ikke printe helt til kanten af papiret, det skal du også huske på, da propertionerne på udskriften eller kan skride ud i noget som er fuldstændigt umuligt at styre. Her er en guide i hvorledes du f.eks. kører dine egne visitkort - og får forsiden og bagsiden til at passe: For overskuelighedens skyld, så er visitkortenes størrelse i dette eksempel 9x5 cm og uden mellemskær. - Lav et blankt dokument (InDesign, Photoshop, Illustrator eller hvad du nu bruger - men ikke Word, PowerPoint eller tilsvarende som ikke er egnet til grafisk arbejde). Dokumentet skal være i A4-størrelse (21 x 29,7 cm.) Dvs. 21 cm. bredt og 29,7 cm. højt. - Da printeren ikke kan køre helt til kant, så kan du ikke bruge hele pladsen. For en sikkerhedsskyld, så siger vi at der skal være en tom ramme på 1 cm. hele vejen rundt. Det vil sige at området vi har til rådighed er 19 x 27,7 cm.) - Sæt to visitkortforsider ved siden af hinanden (uden mellemrum) i toppen af arket - kortene skal ligge ned, således at de samlet optager 18 cm. af de 19 cm. som er til rådighed i bredden. De skal sætte i midten af arket, således at der er 1,5 cm. tomt i hver side af arket. - Kopier de to kort og sæt dem lige under de to øverste (igen uden mellemrum). - Fortag ovenstående 4 gange, således at du ender med 10 kort som sidder som en blok centreret i midten af arket i bredden men øverst på arket. - Gem dokumentet som forside. - Sæt nu bagsiderne ind i stedet for forsiderne - men på fuldstændig de samme pladser. - Gem dokumentet som bagside. - Åben forsiderne igen og print 3 til 6 ark ud. - Vend arkene og læg dem i printeren, så der nu bliver printet på bagsiden. - Åben bagsiderne og print ét ark ud. - Hold arket op imod noget lys og læg mærke til hvorledes bagsiden sidder i forhold til forsiden. - Højden skulle gerne være den samme i og med at de fleste printere hiver papiret ret præcist ind. Der hvor udfordringen ligger er venstre/højre-justeringen. - Du skal ikke begynde at rette på forsiden. Ret kun på bagsiden. Hvis du begynder at rette på begge, så mister du lynhurtigt overblikket. - Hvis du holder arket op imod lyset med bagsiden imod dig, så prøv at lægge mærke til hvor meget til den ene eller den anden side bagsiden er forskudt i forhold til forsiden. Med en linial kan du måle hvor mange millimeter der er tale om. - Hvis bagsiden f.eks. sidder 4 mm |
|
.... men til gengæld var det også mit indlæg nummer 800 - så det må siges at være tro mod mit sædvanlige niveau af lange indlæg ![]() |
Hold da op!!!er nsæten sikker på at jeg kan blive en konkurent nu Jepser... der løber vilde tanker rundt i hovedet på mig om et hjemmetrykkeri.. he he.. ej.. det var super informativ hjælp der.. jeg hr da noget at gå i gang med.. 1000 tak for hjælpen.. og hvis det går helt galt så skal jeg nok skrive til dig.. de 400 stk skal de være ens!? eller kan vi dele dem om i to forskelige kort hvis det var!? hilsner Hjemmetrykeren Steph |
|
God fornøjelse med trykkeriet . |
|
>> Til Jesper |
|
Charly, jo da .Hvis du har et layout, så send mig filen på email - så kører vi ét eksemplar af dit layout gratis. Har du ikke et layout, så kan jeg bare sende dig et eller andet kort som vi kørt. Men det er jo altid bedre at vurdere ud fra sit eget layout. |
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
Bliv gratis medlem
:
Hold da op!!!