Iværksættere som ønsker at handle med det offentlige får det svært i fremtiden. Mange kommuner laver indkøbsaftaler med storleverandører for at opnå rabataftaler og forenkle indkøbsprocedurer i det offentlige. Aftalerne låser kommunerne fast på få, men store leverandører, som til gengæld opnår eksklusivitet på leverancer til det offentlige, mod at tilbyde rabatordninger. Målet er at det offentlige skal spare penge på indkøb til institutioner m.m. I praksis betyder det, at børnehaver, skoler m.m. ikke selv kan bestemme, hvor de vil lægge deres indkøb. De skal følge retningslinier for indkøb, som er udstukket af kommunerne og bliver kontrolleret, hvis de lægger deres indkøb hos leverandører, som ikke har lavet indkøbsaftaler med kommunerne. For den lille iværksætter kan det derfor blive meget svært og måske helt umuligt at komme ind som leverandør til det offentlige. Hvis man har et lille sortiment er man ikke interessant for de nye storkommuner, selvom man kan tilbyde sine produkter til konkurrencedygtige priser. Eksklusivaftaler med storleverandører gør det nemlig umuligt for institutioner at vælge en alternativ leverandør. Før kommunalreformen var det nemmere som iværksætter at finde kunder blandt landets mange kommuner, men med de nye storkommuner bliver det svært at finde en kommune, som ikke har lavet indkøbsaftaler med storleverandørerne. Som iværksætter med ønske om at sælge til det offentlige vil man derfor i fremtiden støde hovedet mod muren med eksklusivaftaler. Eksklusivaftaler skaber ikke fri konkurrence og kan meget nemt udvikle sig til monopollignende tilstande for de store leverandører til det offentlige. Spørgsmålet er, om dette er i tråd med regeringens ønske om flere iværksættere? Som iværksætter kan man så blive henvist som underleverandør til de leverandører, som har aftaler med det offentlige, men vi ved alle at flere led i leverancekæden skaber højere priser og så kan iværksætteren med de gode priser måske ikke være med længere. I mit daglige salgsarbejde med opsøgende salg til institutioner støder jeg oftere og oftere på potentielle kunder, som ønsker at handle med os, men ikke må, fordi kommunen har lavet eksklusivaftale med en anden leverandører af sammenlignelige produkter. Dette til trods for at jeg kan tilbyde bedre produkter og måske endda bedre priser!!! |
Hej Finn
jeg er helt enig i din betragtning, det er konkurenceforvridende, og dertil bundtåbeligt, det offentlige kommer på sigt af med flere penge, for dårligere og mindre interessante produkter.
når det så er sagt kan jeg se af din hjemmeside, at du som os kan knibe dig ind i en niche, hvor kunden ikke ummidelbart kan finde tilsvarende produkter hos, dica, leika, brio og kompan, som i øvrigt altid vinder indkøbsaftalerne. ikke nødvendigvis fordi de har de bedste produkter, men simpelthen fordi de er store nok til at have det apparat, der skal til for at vinde en indkøbsaftale.
vi har prøvet en enkelt gang i århus kommune, det lød tillokkende, og efter oplæget, mente vi at vi havde en chance.
det kostede mere end en hel pakke papir, en enorm tidsmæsig indsats og energi. men vi var ikke i nærheden af at have en chance.
vi arbejder af samme årsag på at gøre os mere bredskuldrede, og er gået med i netværk der gør at vi tilsammen måske på sigt kan komme i betragtning.
jeg er i øvrigt tidligere produktionshøjskolelærer og naturskoleleder. som offentligt ansat gennem en del år ved jeg også at når systemet med indkøbsaftalerne har kørt 8 - 10 år, så bliver det politisk uspiseligt og ændert, politik er jo lidt som tidevand, det skifter hele tiden. vi kan bare presse lidt på indrette os og så se tiden an. vi kan jo yde noget som de store ikke kan, nemlig fleksibilitet, personligt engagement og god kundeservice. så det går sku nok.