Det er jeg helt med på. Men målingerne er vel stadig ok til komparative sammenligninger. Hvad siger fx Google Webmaster Tools effektivitetsmåling for sitet, jeg testede? Det mål er jo også ret interessant, al den stund at Google i fortsat højere grad vægter loadtider som en del af rankingalgortimerne.
Ja hvis det var tilfældet at du sammenligner med sites som er fuldt ud ens på alle punkter, ja så kan man godt bruge de tal som kommer, hvilket man nok sjældent kommer til.
Det er dog stadig ikke nok at du kun laver enkelte tests, da de fx når jeg bare laver flere pingdomtest får mange forskellige resultater. Alt fra 400ms til 4 sek. og samtidig henter den jo betydelig mere data end en virkelig bruger, så man får ikke den rette oplevelse af det.
Ja det er vigtigt i forhold til Google at man har en hurtig hjemmeside :) det er altid noget jeg har sagt, det er bare først her inden for det sidste år at det er gået op for folk at en hurtig hjemmeside kun er positivt på alle punkter... jeg har jo ikke bygget et SEO venligt CMS for ingenting :) Med alle de år jeg har af erfaring inden for web og SEO ja så har det været den eneste rigtige vej at gå :)
Men i GWT fortæller Google at mit site er hurtigere end 96%, og at dens gennemsnits loadtid er på 736ms. Google skriver at tallene er af høj nøjagtighed med mere end 1000 datapunkter.
Yderligere hvis man kigger på værktøjer som Yslow og Google Page Speed, får sitet høje grades i begge værktøjer (Det er stort set kun facebook og addthis som trækker lidt ned).
Jeg synes nu, de plejer at ramme ret godt -- også i forhold til stresstest. Alternativt er der LoadStorms om via en cloudløsning leverer autentiske brugere via browserinstanser.
Problematikken er den at en stresstest ikke rigtig viser hvordan det er i virkeligheden, husk på at både jeg (som ikke er server sagkyndig, men webdesigner/programmør) men også enavn holder øje med serveren 24/7 især når jeg launcher et site, som beskrevet med flere 1000 brugere og flere 1000 sidevisninger inden for 20 min, og har endnu ikke set at serveren har haft ekstraordinær loadtider eller er bukket under for den belastning. Så efter min mening virker de stresstests ikke rigtig efter hensigten.
Yderligere kan man kun bruge stresstests til lidt så snart der er tale om det samme website på forskellige servere, for som du måske ved er WP ikke helt det samme som fx mit CMS når vi snakker belastning af serveren, og ja der er så mange forskelligheder på websites som gør en forskel.
Googles crawler plejer ikke at trække særlig meget båndbredde, synes jeg?
Google er jo på sin vis en bruger der skanner hjemmesiden og henter informationer, de henter dog ikke alt som en bruger jo gør. Men jo de bliver jo nød til at hente den HTML som er på siden, det kan de kun gøre ved at besøge sitet, yderligere bliver de jo også nød til i ny og næ at loade billeder, css, flash, javascript og andet for at se om de i realiteten findes, om der bliver snydt i form af fx Black Hat SEO, osv.
så jo, de belaster serveren jo mere de besøger et eller flere sites på samme server. husk på de samtidig ved næsten hvert besøg også prøver at finde en robots.txt som de jo så også køre. et gennemsnit for KTJ-Media.dk er på 217 gange på en dag hvor Google besøger, bare for skanningen af html koden. og Google er jo ikke den eneste crawler :)
Har du nogle andre værktøjer du vil anbefale til performance- og loadtest? Noget, du synes bedre reflekterer dine oplevelser af real life use?
Nej egentlig ikke, jeg tester ikke servere på den måde. Jeg kigger mere på oppetiden på en server, hvilket er svært at teste uden at man får adgang. Jeg bruger blandt andet pingdom til det. Men ud over det så er det meget lang tid siden at jeg har haft brug for at kigge efter andre hosting udbydere. da jeg jo har dedikerede servere som har kørt upåklageligt i flere år.
Men jeg kigger samtidig også på hvordan/hvor hurtigt en side køre/loader når jeg ser på den i forskellige browsere, og samtidig kigger jeg på hvordan siden i sig selv er optimeret og om der kan blive gjort mere og hvor meget mere man kan gøre.
For jeg har nemlig selv hastighedsoptimeret flere websites som kørte MEGET langsomt (en reel loadtid på over 7 sekunder ) til at have en reel loadtid på under 1 sekund. Så ja det er ikke så tit at det er serveren som er problemet, men mere hjemmesiden i sig selv som er problemet :) når vi snakker servere i denne prisklasse...
Og det er jeg glad for. Godt nytår!
Godt Nytår til dig også ;)
MVH Kim