Ja, men faktum er også at en undersøgelse har vist at under 50% af de virksomheder der har brugt Groupon rent faktisk har fået en fornuftig forretning ud af det.
Derfor er det vigtigt at man som virksomhed bliver rådgivet korrekt af sine markedsføringsfolk (eller af dem der tilbyder gruppekøbsløsningen).
Det kræver at virksomhedens produkt, og målgruppe passer til konceptet før det kan blive rentabelt. Ligeledes kræver det at man som virksomhed sørger for at lave de forøvelser der skal til så man kan få det optimale fastholdelse ud af det, når kampagnen er skudt igang.
De virksomheder der har lavet en fornuftig forretning på det, det er de virksomheder der har haft det rette produkt/målgruppe samt investeret ekstra tid og penge i at udvikle deres forretning yderligere, så den passer til denne type markedsføring.
Et godt eksempel er fx den sandwitch/bagel shop der var en af Groupons første kunder. De købte et helt nyt kasseapparat og en ny stand hvor de var gearet til at kunne betjene de ekstra kunder, så det fx ikke betød længere køtider i butikken, at der kom den ekstra trafik.
Havde de ikke gjort dét, havde det lige så vel kunnet betyde bagslag, med utilfredse kunder fordi ventetider var for lange.
Man kan altså derfor ikke bare sige ja tak til den her slags og så bare læne sig tilbage og se salgstallet stige og være glad, som der er mange der lægger op til.
Som alt anden markedsføring kræver det at man lige sætter sig ned, kigger på tallene og kigger på hvordan man optimerer og udnytter det bedst, inden man går igang.
Hele mærkevare forbruger elektronik branchen ville aldrig kunne gå ud og lave den her type markedsføring, da avancen ligger på 18-20%
Men helt klart, at der også vil være virksomheder hvor jeg ville sige til dem at det vil være en perfekt mulighed for netop dém at bruge gruppekøbsløsning.
Når det er sagt er der også væsentlig forskel på en serviceydelser som Groupon, hvor den trafik man får, er betalt af Groupons eget markedsføringsbudget.. og så den som der er tale om her, hvor man selv skal sørge for / betale for trafikken.